Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

RSX shifters werken niet

AYNISS
Forum-lid

AYNISS 06 aug 2012 10:33

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een probleem. Misschien is het al aan bod gekomen ergens
maar dat kan ik niet vinden met ongeveer 6000 onderwerpen. Het probleem: Ik heb twee rsx shifters die niet werken.
De linker (voor de voorbladen) wil niet meer naar binnen - naar een kleiner blad dus -. Bij de rechter wil die niet meer "naar
boven". Dus lichter. Nou is het een gloed, gloed, gloednieuwe fiets van tien jaar oud. Hij heeft alleen tien jaar binnen gestaan.
Ik heb op veel forums gelezen dat het met WD-40 is op te lossen, maar ik heb inmiddels al bijna een liter erin gegoten zonder
resultaat. Kan iemand mij helpen?

AYNISS
Cube Agree GTC Race 2013
Carbon Ultegra Bike

neos
Forum-lid

neos 06 aug 2012 10:36

toch zal het zo moeten lukken omdat het vet erg ingedroogd is
cornelli racing cycles Uden

AYNISS
Forum-lid

AYNISS 06 aug 2012 10:45

Oké...

Ik heb inderdaad nog niet geprobeerd alles te ontvetten en daarna weer in te vetten.
Eerst dat maar eens proberen dan denk ik. Beetje terpentine, spiritus, wasbenzine. Zoiets.
Daarna gewoon smeermiddel. In ieder geval bedankt voor de snelle reactie

AYNISS
Cube Agree GTC Race 2013
Carbon Ultegra Bike

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 06 aug 2012 20:45

AYNISS schreef:Oké...

Ik heb inderdaad nog niet geprobeerd alles te ontvetten en daarna weer in te vetten.
Eerst dat maar eens proberen dan denk ik. Beetje terpentine, spiritus, wasbenzine. Zoiets.
Daarna gewoon smeermiddel. In ieder geval bedankt voor de snelle reactie

AYNISS
Remreiniger (= ontvetter) gebruiken om het ingedroogde vet te verwijderen en dan WD40 of een andere goede olie.Doordat de remreiniger in het mechaniek wordt gespoten komt het werkelijk overal en als je e.e.a. dan op keukendoeken legt zie je wat er voor zooi uit komt.
Zo vorig jaar bij een vriend zijn RSX shifters binnen vijf minuten weer aan de gang gekregen. Kon uiterlijk niets vinden om het niet schakelen te verklaren.

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 06 aug 2012 21:47

Dit heb ik een paar jaar geleden ook eens bij de hand gehad, en ik denk dat je er niet aan ontkomt ze toch volledig te demonteren. Hetgeen eigenlijk niet zo'n probleem vormt, het enige dat wat meer moeite kost is het maken van een special tooltje om de sluitmoer van de shifteras te demonteren. Is waarschijnlijk ook wel ergens te koop, maar ik heb er een oude schroevendraaier aan gewaagd waar ik een gevorkt uiteinde aan geslepen heb. Daarna het mechanisme uitnemen en het vastgedroogde vet verwijderen, wat inderdaad vaak de oorzaak van het disfunctioneren is.
Overigens: de handigste oplossing staat al in je signature :"All you need is ..." !

AYNISS
Forum-lid

AYNISS 06 aug 2012 22:53

Haha inderdaad!! Ik ben trotse bezitter van een singlespeed. Overigens is het probleem
opgelost. Gewoon veel ontvetter en daarna veel kruipolie. Hij doet het weer. Was eigenlijk heel simpel.
Toch blij met alle snelle reacties.

AYNISS
Cube Agree GTC Race 2013
Carbon Ultegra Bike

Plaats reactie