Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 jul 2012 13:21

eelcoz schreef:Als leek wordt het wel erg lastig om dit een beetje normaal te volgen met al die broodje-aap verhalen die je de hele dag voorbij hoort komen.
Rustig blijven, ademhalen en je forumgenoten slepen je er doorheen. :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jul 2012 13:56

eelcoz schreef:(...)

Ok, duidelijk.

Vraag ik me wel af waarom zo'n man dat in godsnaam roept... Als leek wordt het wel erg lastig om dit een beetje normaal te volgen met al die broodje-aap verhalen die je de hele dag voorbij hoort komen.
Die hoogleraar bedoel je? Die had gewoon gelijk. Plaspillen worden gebruikt om hoge bloeddruk te bestrijden (Hij had het dus niet specifiek over bloeddoping neem ik aan)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

eelcoz

eelcoz 20 jul 2012 14:02

53x11 schreef:
eelcoz schreef:(...)

Ok, duidelijk.

Vraag ik me wel af waarom zo'n man dat in godsnaam roept... Als leek wordt het wel erg lastig om dit een beetje normaal te volgen met al die broodje-aap verhalen die je de hele dag voorbij hoort komen.
Die hoogleraar bedoel je? Die had gewoon gelijk. Plaspillen worden gebruikt om hoge bloeddruk te bestrijden (Hij had het dus niet specifiek over bloeddoping neem ik aan)
Er stond ook bij dat je van een bloedtransfusie een hoge bloeddruk kunt krijgen. Echter, nu ik er zo over nadenk, zou Sporza dat er wel eens zelf bij gezet kunnen hebben zonder dat de bewuste hoogleraar dat gezegd heeft.

Maar ik begrijp dus van jou dat plaspillen inderdaad een hoge bloeddruk kunnen bestrijden, maar niet in het geval van sporters omdat ze het hematocriet extra opjagen (naast de bloeddruk verlagen)?

user43974
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 20 jul 2012 14:20

Je mag er denk ik gerust van uitgaan dat Schleck dat middel niet nam tegen een hoge bloeddruk, ongeacht de oorzaak daarvan.

Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze bij bloedtransfusies niet ook een zakje water aan het infuus hangen. Het hematocriet is zo toch relatief makkelijk te reguleren en je trekt dat met dit soort diuretica niet zomaar naar de 50. Dat laat onverlet dat diureticumgebruik inderdaad erg zinlooos lijkt voor een duursporter. De enige situatie waarin ik het kan snappen is als je 'weet' dat je de komende 24-48uur geen topprestatie en geen dopingcontrole hoeft te verwachten en dat je in die 24 uur een ander middel versneld kan uitscheiden dat normaalgesproken veel langer traceerbaar zou zijn (en dat wel bevorderend werkt). Erg omslachtig, maar wellicht behoren dit soort complexe strategieen gewoon bij het professionele dopinggebruik. Zo'n positieve test is niet meer dan een tipje van de sluier.
Laatst gewijzigd door user43974 op 20 jul 2012 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jul 2012 14:36

user43974 schreef:Je mag er denk ik gerust van uitgaan dat Schleck dat middel niet nam tegen een hoge bloeddruk, ongeacht de oorzaak daarvan.

Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze bij bloedtransfusies niet ook een zakje water aan het infuus hangen. Het hematocriet is zo toch relatief makkelijk te reguleren en je trekt dat met dit soort diuretica niet zomaar naar de 50. Dat laat onverlet dat diureticumgebruik inderdaad erg zinlooos lijkt voor een duursporter. De enige situatie waarin ik het kan snappen is als je 'weet' dat je de komende 24-48uur geen topprestatie en geen dopingcontrole hoeft te verwachten en dat je in die 24 uur een ander middel versneld kan uitscheiden dat normaalgesproken veel langer traceerbaar zou zijn (en dat wel bevorderend werkt). Erg omslachtig, maar wellicht behoren dit soort complexe strategieen gewoon bij het professionele dopinggebruik. Zo'n positieve test is wellicht niet meer dan een tipje van de sluier.
Wat betreft versneld uitscheiden: dit is de reden dat diuretica op de dopinglijst staan (op de WADA lijst onder een apart kopje diuretice en andere maskerende middelen), maar ik dacht dat de opsporingsmethoden inmiddels zo gevoelig zijn dat middelen nog tot dagen na gebruik opgespoord kunnen worden. Een etmaal extra veel plassen zet dan toch geen zoden aan de dijk?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

user43974
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 20 jul 2012 15:08

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat de effectieve bijdrage van diuretica is in het maskeren van middelen. Het zal sowieso niet voor alle dopingmiddelen hetzelfde zijn. Het gaat volgens mij niet per se om een etmaal 'extra veel plassen', maar eerder om een etmaal 'selectief plassen'. Dit soort diuretica beinvloeden een specifiek onderdeel van de zouthuishouding in de nieren. Als de uitscheiding van een geneesmiddel sterk afhangt van datzelfde onderdeel van de zouthuishouding, dan kun je die uitscheiding dus ook actief beinvloeden. Je verkort dan de halfwaardetijd van doping in bloed, en daar gaat het uiteraard om. Als je alleen maar 'meer' wilt plassen, dan kun je beter heel veel drinken (en evt. een ander type diureticum nemen).

caca
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2010 23:12

caca 20 jul 2012 17:00

Ook de B-staal is positief bij Schleck. Hij zet de zoektocht naar de oorzaak voort.
Even afgezien van zelf innemen en dat zijn eigen ploeg hem vergifitgid...hoe komt het in zijn lichaam?

Bidon van toeschouwer gepakt?

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 20 jul 2012 17:33

caca schreef:Ook de B-staal is positief bij Schleck. Hij zet de zoektocht naar de oorzaak voort.
Even afgezien van zelf innemen en dat zijn eigen ploeg hem vergifitgid...hoe komt het in zijn lichaam?

Bidon van toeschouwer gepakt?
De vrouwen spelen op de achtergrond ook een rol, zie Sky (en de heer R. Gullit). Danny Nelissen twitterde nog een uitspraak van P. Post: "vrouwen zijn VERGIF voor het cyclisme".
Heeft mevrouw Schleck hem willen pushen en toevallig een (verkeerd) pilletje in zijn koffie gedaan ? Of heeft de heer Schleck naast het potje geplast en heeft zijn echtgenote hem daarom wat stimulantia toegediend ? Binnenkort meer onthullingen.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37801
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jul 2012 17:34

Lol, mevr Froome was wel een heel leuk geval van 'vrouw op de achtergrond' gisteren.
Less is bore

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 20 jul 2012 20:19

user43974 schreef:Je mag er denk ik gerust van uitgaan dat Schleck dat middel niet nam tegen een hoge bloeddruk, ongeacht de oorzaak daarvan.

Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze bij bloedtransfusies niet ook een zakje water aan het infuus hangen. Het hematocriet is zo toch relatief makkelijk te reguleren en je trekt dat met dit soort diuretica niet zomaar naar de 50. Dat laat onverlet dat diureticumgebruik inderdaad erg zinlooos lijkt voor een duursporter. De enige situatie waarin ik het kan snappen is als je 'weet' dat je de komende 24-48uur geen topprestatie en geen dopingcontrole hoeft te verwachten en dat je in die 24 uur een ander middel versneld kan uitscheiden dat normaalgesproken veel langer traceerbaar zou zijn (en dat wel bevorderend werkt). Erg omslachtig, maar wellicht behoren dit soort complexe strategieen gewoon bij het professionele dopinggebruik. Zo'n positieve test is niet meer dan een tipje van de sluier.
User, het is idd een tipje van de sluier. Sinds de uitkomsten van Balco affaire moeten we bij doping/maskering aan kuren/series van cocktails denken die, wisselend van samenstelling, op gezette tijden ingenomen moeten worden.
Vrees dat er bij Schleck iets fout gegaan is in bovengenoemde proces.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 22 jul 2012 10:27

Ook gij Brutus?
http://www.nytimes.com/2012/07/18/sport ... ref=doping" onclick="window.open(this.href);return false;
Of wel, het wordt er allemaal niet frisser op.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 22 jul 2012 10:46

Gisteravond op nederland 3 bij holland doc een mooie lange documentaire over de 100 meter sprint op de olympische spelen van 1988.
Zeven van de acht atleten van die race zijn betrapt op doping (waaronder Ben Johnson en Carl Lewis).
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1275570" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door vantheman op 22 jul 2012 13:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie