Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

"Berg"-training in de buurt van Rotterdam

eelcoz

eelcoz 13 jul 2012 22:19

vantheman schreef:
ace1978 schreef:Veel tegen de wind in fietsen.
Ik ben geen kenner op het gebied van trainingsleer maar voor mij is een berg op fietsen iets heel anders als tegen de wind in fietsen.
Veel renners die goed kunnen klimmen zijn slecht in tegen de wind rijden en veel hardrijders in de polder kunnen slecht klimmen.
Volgens mij moet je gewoon de gebruikelijke trainingsmethodes gebruiken ofwel mix van duurtraining, interval etc.
Gevoelsmatig zit hier wel wat in. Met een fietsmaatje (niet Havana :D ) heb ik ook die ervaring. Hij is 20 kg zwaarder dan ik. In de polder zijn we aan elkaar gewaagd, terwijl ik bergop (heuvelop) geen enkele moeite heb om 'm los te rijden.

Aan de andere kant, met een laag verzet tegen de wind in beuken net onder omslagpunt lijkt toch een beetje op klimmen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 jul 2012 09:21

+1
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 14 jul 2012 11:52

Maar de uitdaging van klimmen is niet steeds het sprintje ergens tegen op en dan de benen los, maar de constante druk op de pedalen voor langere tijd. Dat kan je tegen de wind in prima doen. Dat je fietsmaat dan vermoedelijk hárder fietst, is dan totaal irrelevant. Het gaat niet om het hardst tegen de wind in, maar om het klimmen na te bootsen. Dus ook een groot verzet voor een lagere cadans.

Natuurlijk train je dan nog niet álle klimspieren en is de brug/tunnel leuk en goed voor afwisseling.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 17 jul 2012 13:22

Ik zou zeggen, ga lekker buiten fietsen als het weer het toestaat en als het slecht weer is kruip dan op je Tacx en rijdt een RLV van een of andere beklimming. Het is natuurlijk nooit exact hetzelfde als in het eggie, maar je kunt er wel erg goed de constante druk die op je benen staat tijdens een klim mee simuleren.
Persoonlijk vind ik het rijden van klim-RLV's op de Tacx beter vergelijkbaar dan wat dan ook in Nederland. Klimmetjes in Limburg zijn m.i. veel te kort om het echte klimgevoel van een lange col te benaderen. Dan moet je al snel richting Vogezen of zo... Op je Tacx kun je zo lang "klimmen" als je wilt. Maar of je het ook leuk zult vinden... Ik vind het in ieder geval leuker dan tig keer een viaduct op en af (wat ik ook nog weleens doe, wat een hobby...).
Afbeelding

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 18 jul 2012 08:52

Dank voor alle antwoorden. Laatste antwoord van soloist klinkt mij goed in de oren. Binnenkort toch maar een ritje limburg plannen, eens kijken waar we staan (als nog nooit een bergje op gereden, alleen maar via Tacx).

Nog een vraagje: Heeft de Beneluxtunnel net als de Heinenoordtunnel een langzaamverkeer tunnel welke je met de fiets kan pakken. Of ben je verplicht de roltrap te nemen? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik die ooit gezien heb.

Panic
Forum-lid

Panic 18 jul 2012 08:54

Die roltrap heeft een jaar niet gewerkt en toen kon je inderdaad door een aparte tunnel rijden ala Heinenoordtunnel. Een paar weken geleden stond er een hek voor de ingang van die tunnel en moest ik verplicht de roltrap nemen. Sindsdien rij ik met een grote boog om de Benelux heen.

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 18 jul 2012 09:02

Ja dat is dan idd een grote boog! Eerst volgende volwaardige waterkruising is de Erasmusbrug. En ik rij niet graag door de stad!

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 18 jul 2012 11:35

Misschien heb je hier ook nog wat aan?

http://heuvelsfietsen.nl/Rest_van_Nederland.php" onclick="window.open(this.href);return false;

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 18 jul 2012 13:20

Beneluxtunnel was afgelopen zondag weer open. Heinenoord kun je in principe altijd doorheen. Beide servicetunnels zijn verboden voor fietsers overigens ;-)

Panic
Forum-lid

Panic 18 jul 2012 13:33

Haha, ja dat bord viel mij gisteren pas op (komend vanuit Blaaksedijk).
Er wordt niet heel veel gehoor aan gegeven. ;)

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 18 jul 2012 13:53

Heinenoordtunnel is ook wel heel verleidelijk, liggen zo naast elkaar. Hier heb ik ook het gevoel dat ik niets "fout" doe. Bij de Benelux moet je toch via een apart weggetje er naartoe rijden (toch?), is toch een grotere drempel voor mij.

sytam
Forum-lid

sytam 20 jul 2012 12:27

Andere optie is het heuveltje bij de Maaslandkering. Dit is een van de weinige heuveltjes in de buurt die ik nog wel aardig vind om op te rijden. Als ik twee keer door dezelfde tunnel of over de Brienenoord rijdt begin ik me altijd af te vragen of ik het fietsen nog wel leuk vind.........Maar of dit nu een heuveltraining is; ik zie het zelf als een leuke afwisseling op mijn route.

Zelf pak ik in het voorjaar de MTB niet meer, maar zo half juli/ augustus pak ik hem weer een aantal keer om bv in Bergschenhoek of Zoetermeer de voormalige vuilstorten op te rijden in een hoog tempo. Heb het idee dat ik hierdoor op de wielrenfiets ook weer wat explosiever wordt.

Als heuveltraining werkt voor mijzelf het beste om achter een snel groepje aan te fietsen tegenwind in, en dan geen aansluiting zoeken maar wel het tempo proberen aan te houden. Eigenlijk gewoon een tempo rijden wat je een half tot heel uur vast kan houden, maar met een groepje als hazen voor je is dit makkelijker.

Plaats reactie