rmooij schreef:
A wil ik Alu of carbon en waarom dan wel.
en B Is die Ultegra groep nu echt zoveel beter dan die 105 groep en ga ik dat merken?
Wil ik rond de 12 a 13 honderd euro uitgeven of is het echt waardom rond de 2000 uit te geven en carbon frame te kopen.
Het prijs verschil tussen alu fietsen en carbon fietsen tis toch nog aanzienlijk en ik vraag het me werkelijk af of ik dat verschil merk?
Wat zijn dan de betere aankopen als het gaat om een instap carbon fiets?
Iedereen heeft het op alu gebied over C'dale maar zijn die andere zoveel slechter.
gr Ro
In de hoop dat je een goed besluit kunt maken, hoop ik je hierbij meer informatie te geven.
Je vraag of je moet kiezen tussen alu en carbon is een persoonlijke waarvoor een ander geen keuze voor jouw kan maken. Alu is niet zaligmaken, evenals carbon dat is. Het heeft met meerdere dingen te maken als comfort/stijfheid en mode/hype. Als je het staaltijdperk hebt meegemaakt weet je dat een stalen fiets comfortabel (kan) zijn (iedereen heeft wel een dagelijkse stalen fiets gehad). Een alu van Vitus/Alan (zoals nog veel gebruikt bij crosser) is zeer comfortabel en doorgaans slap(per) als een stalen model (buiten het feit of het een "standaard" chroomolybdeen stalen fiets is, of een lichtgewicht set van bv. Columbus EL (Extra Leggeri) of een stijver model als een Columbus Max (Nivacrom staal) of een Deddaccai stalen model). Hoe hoogwaardiger je stalen fiets is/was hoe beter bestand tegen weerstand/vervorming of lichter dan een een standaard exemplaar van pisbakken staal. Met alu, is zoiets ook merkbaar. Zoals geschreven is een niet oversized aluminium heel comfortabel (week en slap). Daarom hebben Klein en Cannondale 30 jaar geleden de buisdiameter vergroot/oversized. Daardoor kon de dikte van het aluminium afnemen en nam de stijfheid evenredig toe (een 2.8 frame van Cannondale is net als een Colablikje). Door ook te buizen (net als de Max buizen van staal) te ovaliseren kun je comfort en stijfheid creeëren daar waar je dat nodig hebt (balhoofd voor zijdelinge stijfheid, en bij je bracket (om je krachten over te brengen naar je ketting).
Je kunt het ook vaak horen bij alu fietsen, een niet "butted" frame klinkt (als je er met je vinger tegen tikt) overal in de buis hetzelfde (bv. bij zadelpenlug, midden en balhoofdgedeelte). Bij lichtgewicht frames zul je merken dat hier mee aandacht is besteed en dat bv. buizen daar steeds anders klinken (verjongde/butted buizen).
Bij carbon is dit ook zo, een Cadex van 25 jaar oud is zeer comfortabel (licht oversized) en gemiddeld stijf (zie stijfheidswaarden van Fiets). Een nieuwe Giant TCR/Rabobank zal stijver zijn (door nog meer oversized bij balhoofd (2 diameters), net als bv. een Cannondale Big Six.
Als je gaat toeren, zoals je van plan bent is een 105 een prima groep. Een Ultegra (600 voor intimi) is beter bestand tegen slijtage, maar kost ook veel meer.
Als je zou besluiten om een 105 groep aan te schaffen, zou ik er "standaard" een duurdere ketting en extra cassette bij te kopen (vervangen stelt niet zoveel voor), zodat je zowel op het vlakke als in de heuvels voldoende uit de voeten komt. Voor heuvels in Limburg is een 39 voorblad en 52/53 als grootste voldoende.
Ga je veel naar het buitenland/Frankrijk/Italië kun je nadenken over een compact of aanschaf van extra voorblad 34/36, waardoor je makkelijker zult klimmen.
Er zijn fietsers die zullen beweren dat je met "karakter" overal boven komt, maar het is beter om je knieën heel te houden dan veelvuldig te moeten stoempen op een te grote versnelling (liever een koffiemolen als Armstrong of Wiggins, dan stampen als Voigt).
Op de vraag of andere merken slechter zijn, is een antwoord van toepassing nl. nee. MAAR, vele merken zijn heel anders als Cannondale. Het gebruikte aluminium, de bewerking en manier van produceren is belangrijk. Kinesis bv. is een fabrikant in het verre Oosten waar veel frames worden gemaakt voor veel merken (ook uit de EU), die zijn niet slecht, maar rijden wel anders als een Cannondale, Klein of Specialized/Trek.
Persoonlijk zou ik voor een Canyon of Focus gaan als je een betrouwbare en goede en stijve carbonfiets wilt hebben. Vaak hele goede testreviews en value for money.
Als de tijd hebt, zou ik gewoon verschillende dealers afgaan en luisteren naar hun verhalen. Maar vooral de fietsen uitproberen waar je je oog op hebt laten vallen.
En pas daarna je keuze maken, let wel dat je nu (of kort na de zomervakantie) al opruiming krijgt omdat de midsummer modellen al komen!
Heel veel succes met het maken van je keuze.