Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon of Alu

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 05 jul 2012 22:02

bve schreef:Een goede kwaliteit carbon frame is beter dan een goed alu frame. Tel de profs maar die op alu fietsen.
Denk dat het eerder met sponsorbelangen te maken heeft dan dat een carbonfiets "beter" is als alu.
Denk dat er voorheen minder valpartijen waren met stalen en alu frames, als nu met die plastic "gevallen".
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

michiel831
Forum-lid

michiel831 05 jul 2012 22:57

mikethebike schreef:
bve schreef:Een goede kwaliteit carbon frame is beter dan een goed alu frame. Tel de profs maar die op alu fietsen.
Denk dat het eerder met sponsorbelangen te maken heeft dan dat een carbonfiets "beter" is als alu.
Denk dat er voorheen minder valpartijen waren met stalen en alu frames, als nu met die plastic "gevallen".
Ik ben dat met je oneens. Ik kom weliswaar uit een andere sport maar heb daar wel als prof gewerkt. Ik ben ook jarenlang door een zelfde merk gesponsord. Maar in elke prof situatie gaat het om performance. Ik heb wel eens onderdelen of een volledig product van het vorige jaar gebruikt omdat mij dat meer zinde.
En bij een prof kunnen ze ook zo een ''oud'' frame produceren alsof het de nieuwste versie is.

Kortom als er er een alu frame is daar een pro liever op rijd dan een cabron frame, dan lijkt het me niet dat een merk (sponsor) zoveel druk gaat zetten om hem op het carbon te laten rijden. Of ze het publiek voor de gek gaan houden door een print or whatnot weet ik niet maar uiteindelijk gaat het in een sport om resultaat, en wanneer een sporter overtuigd is van iets gaat hij daar ook mee sporten (fietsen) want pas wanneer iemand resultaat boekt komt hij in de belangstelling en daarmee ook het merk (sponsor) in de belangstelling.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 06 jul 2012 00:02

Ik weet niet of je het weet maar er rijden/reden genoeg afgeplakte fietsen in het profpeleton (en nog...).
Reed Lance Armstrong niet ooit op een Litespeed met Trek stickers?
Reed de ONCE ploeg met Jalaber, Zülle en Breukink niet hun klimtijdritten op een Klein alu frame?
Reed Richard Virenque niet op een titanium van Litespeed (Merckx)?
Rijdt Wiggins niet zijn klimtijdritten op Tune en Chris King naven ipv. Shimano Di? Net als zijn O Symmetric kettingbladen?
Rijden sommige renners niet met Rotor of met schoencovers?
Menchov reed onlangs nog op z'n Rabobank/Colnago tijdrittenfiets zijn koers voor Katoesha, gewoon omdat die goed stond afgesteld (en wellicht was z'n nieuwe Ridley nog niet klaar).

Als sporter zijnde heb ik nooit concessies willen doen aan mijn materiaal (zolang ik dit zelf kon betalen), en zolang ik niet overtuigd ben dat een carbon fiets beter is al een alu zou ik niet lukraak overstappen.
Voor een prof en sommige amateurs ligt dit toch anders. Dan wordt er verplicht dat je met dat materiaal rijdt. Ken renners die een eigen fiets hebben met Campa, terwijl ze uit sponsorbelangen met een ander merk moeten rijden.
En vergis je niet in de "belangen" van al deze merken in de fietssport (frames, wielen, pedalen, stuurtjes, computers ed.).
Ik weet dat bepaalde alu frames beter zijn als sommige carbonframes die het dubbele kosten.
Maarja, als de karavaan zegt om met carbon te moeten rijden...

Blij dat ik het niet "moet"...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 jul 2012 08:44

Di Luca was er ook zo eentje. Die reed het liefst op aluminium.

QQleQ
Forum-lid

Gebruikersavatar QQleQ 06 jul 2012 16:15

Even terug naar de vraag van de OP: er wordt advies gevraagd voor een racefiets om mee te toeren in Nederland, en af en toe naar de Ardennen. Dus geen wedstrijdfiets. Voor het gestelde doel en een budget tussen 1000 en 1500 euro kan je een prima aluminium fiets met shimano 105 afmontage kopen. Carbon is zeker enkele honderden euro's duurder. Voor een hoger budget, tussen 1500 en 2000 euro, zijn echter aluminium fietsen te verkrijgen die zich kunnen meten met duurdere carbon fietsen, ook wat betreft gewicht en comfort. Lees bijv. eens over Cannondale Caad 10, Rose RS of Xeon RS & Canyon Ultimate AL. M.i. kan je dan veel beter geld besteden aan goede onderdelen (o.a. lichte stijve wielen, wellicht toch ultegra afmontage), en nagaan of je een triple wilt of een extra cassette voor klimtochten. Overigens is het al vaak in dit forum vermeld, maar voor de volledigheid: kies pas een frame na goed te zijn ingemeten en te hebben getest welke maten en geometrie bij je past.

rmooij
Forum-lid

rmooij 06 jul 2012 23:45

Dank voor de tips qqleq

galileo2
Forum-lid

galileo2 07 jul 2012 19:55

Ik zou eens naar deze fietsen kijken:

http://www.cube.eu/nl/road/pro-comp/agree-gtc-race/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes ... -20-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rose.nl/artikel/rose-carbon- ... aid:529394" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze fietsen zijn het beste bewijs dat een goede carbonfiets helemaal geen 2.000 EUR hoeft te kosten.

Of zijn deze in de ogen van de "kenners" goedkoop "karton"??

QQleQ
Forum-lid

Gebruikersavatar QQleQ 07 jul 2012 21:39

Excuseer als mijn bijdrage suggereert dat carbon fietsen van minder dan 2 k€ geen goede fietsen zouden zijn. Ik heb dit niet willen beweren.

Ik constateer wel dat hetzelfde frame van aluminium een stuk goedkoper is, en net zo goed een prima fiets blijkt te kunnen zijn. Dan houd je extra pecunia in je portemonnee, of je besteed het aan duurdere onderdelen (bijv. lichte stijve wielen). De eerder genoemde voorbeelden zijn fietsen met een stijf, comfortabel frame, terwijl het toch aluminium is. Als je uitgaat van gebruik in toertochten in Nederland, dus geen demarrages of sprints in bochten e.d. en niet wekelijks in de bergen, dan vraag ik mij werkelijk af op welk aspect een carbon frame wezenlijk meer uitblinkt.

Maar ook fietsen is emotie: als je gelukkiger wordt van een carbon frame, laat je dan niet weerhouden. En een passende fiets is nog altijd het belangrijkst.

Veel succes met de keuze.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 09 jul 2012 20:51

rmooij schreef: A wil ik Alu of carbon en waarom dan wel.
en B Is die Ultegra groep nu echt zoveel beter dan die 105 groep en ga ik dat merken?
Wil ik rond de 12 a 13 honderd euro uitgeven of is het echt waardom rond de 2000 uit te geven en carbon frame te kopen.

Het prijs verschil tussen alu fietsen en carbon fietsen tis toch nog aanzienlijk en ik vraag het me werkelijk af of ik dat verschil merk?

Wat zijn dan de betere aankopen als het gaat om een instap carbon fiets?
Iedereen heeft het op alu gebied over C'dale maar zijn die andere zoveel slechter.

gr Ro
In de hoop dat je een goed besluit kunt maken, hoop ik je hierbij meer informatie te geven.
Je vraag of je moet kiezen tussen alu en carbon is een persoonlijke waarvoor een ander geen keuze voor jouw kan maken. Alu is niet zaligmaken, evenals carbon dat is. Het heeft met meerdere dingen te maken als comfort/stijfheid en mode/hype. Als je het staaltijdperk hebt meegemaakt weet je dat een stalen fiets comfortabel (kan) zijn (iedereen heeft wel een dagelijkse stalen fiets gehad). Een alu van Vitus/Alan (zoals nog veel gebruikt bij crosser) is zeer comfortabel en doorgaans slap(per) als een stalen model (buiten het feit of het een "standaard" chroomolybdeen stalen fiets is, of een lichtgewicht set van bv. Columbus EL (Extra Leggeri) of een stijver model als een Columbus Max (Nivacrom staal) of een Deddaccai stalen model). Hoe hoogwaardiger je stalen fiets is/was hoe beter bestand tegen weerstand/vervorming of lichter dan een een standaard exemplaar van pisbakken staal. Met alu, is zoiets ook merkbaar. Zoals geschreven is een niet oversized aluminium heel comfortabel (week en slap). Daarom hebben Klein en Cannondale 30 jaar geleden de buisdiameter vergroot/oversized. Daardoor kon de dikte van het aluminium afnemen en nam de stijfheid evenredig toe (een 2.8 frame van Cannondale is net als een Colablikje). Door ook te buizen (net als de Max buizen van staal) te ovaliseren kun je comfort en stijfheid creeëren daar waar je dat nodig hebt (balhoofd voor zijdelinge stijfheid, en bij je bracket (om je krachten over te brengen naar je ketting).
Je kunt het ook vaak horen bij alu fietsen, een niet "butted" frame klinkt (als je er met je vinger tegen tikt) overal in de buis hetzelfde (bv. bij zadelpenlug, midden en balhoofdgedeelte). Bij lichtgewicht frames zul je merken dat hier mee aandacht is besteed en dat bv. buizen daar steeds anders klinken (verjongde/butted buizen).
Bij carbon is dit ook zo, een Cadex van 25 jaar oud is zeer comfortabel (licht oversized) en gemiddeld stijf (zie stijfheidswaarden van Fiets). Een nieuwe Giant TCR/Rabobank zal stijver zijn (door nog meer oversized bij balhoofd (2 diameters), net als bv. een Cannondale Big Six.

Als je gaat toeren, zoals je van plan bent is een 105 een prima groep. Een Ultegra (600 voor intimi) is beter bestand tegen slijtage, maar kost ook veel meer.
Als je zou besluiten om een 105 groep aan te schaffen, zou ik er "standaard" een duurdere ketting en extra cassette bij te kopen (vervangen stelt niet zoveel voor), zodat je zowel op het vlakke als in de heuvels voldoende uit de voeten komt. Voor heuvels in Limburg is een 39 voorblad en 52/53 als grootste voldoende.
Ga je veel naar het buitenland/Frankrijk/Italië kun je nadenken over een compact of aanschaf van extra voorblad 34/36, waardoor je makkelijker zult klimmen.
Er zijn fietsers die zullen beweren dat je met "karakter" overal boven komt, maar het is beter om je knieën heel te houden dan veelvuldig te moeten stoempen op een te grote versnelling (liever een koffiemolen als Armstrong of Wiggins, dan stampen als Voigt).

Op de vraag of andere merken slechter zijn, is een antwoord van toepassing nl. nee. MAAR, vele merken zijn heel anders als Cannondale. Het gebruikte aluminium, de bewerking en manier van produceren is belangrijk. Kinesis bv. is een fabrikant in het verre Oosten waar veel frames worden gemaakt voor veel merken (ook uit de EU), die zijn niet slecht, maar rijden wel anders als een Cannondale, Klein of Specialized/Trek.

Persoonlijk zou ik voor een Canyon of Focus gaan als je een betrouwbare en goede en stijve carbonfiets wilt hebben. Vaak hele goede testreviews en value for money.

Als de tijd hebt, zou ik gewoon verschillende dealers afgaan en luisteren naar hun verhalen. Maar vooral de fietsen uitproberen waar je je oog op hebt laten vallen.
En pas daarna je keuze maken, let wel dat je nu (of kort na de zomervakantie) al opruiming krijgt omdat de midsummer modellen al komen!

Heel veel succes met het maken van je keuze.

MichielScheffer
Forum-lid

MichielScheffer 19 nov 2014 12:20

We spreken vaak over de carbon vezel van carbon frames, maar wat is de hars die dan gebruikt wordt?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 nov 2014 13:26

Expoxy. Lekker oud topic trouwens.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 12 sep 2016 12:22

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik rij momenteel op een Cervelo Alu wat een zalig frame is maar ben nu aan het uitkijken naar carbon maar heb schrik dat ik heimwee ga krijgen naar mijn Cervelo. Mijn Cervelo weegt afgemonteerd 8.5 kg met ultegra en Fulcrum3, ik zie dat vele carbon frames dit gewicht ook halen.

Ik merk ook dat de fabrikanten terug alu aan het maken zijn.

Al lijkt deze fiets mij wel iets (die is wel licht maar duur):
http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... -14-47448/

Plaats reactie