Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio Cyclo

bianchi-bob
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 feb 2012 20:18

bianchi-bob 28 jun 2012 20:36

Heb gisteren de knoop doorgehakt en de Mio cyclo 305 HC besteld bij een
lokale fietshandelaar. Was aan het twijfelen tussen de Mio en de Bryton 50HC bundel
en op het laatst zelfs ook de Garmin 800 (met al de functies) in overweging genomen.
Uiteindelijk toch de Mio gekozen. Zeker niet de goedkoopste, zoals hier al eerder
is aangehaald. Maar een beetje mijn buikgevoel gevolgd (ik kies meestal voor de
merken uiten de mainstream). Waarschijnlijk heeft de Garmin en Bryton meer
trainingsfuncties aan boord en zal de software misschien ook beter zijn, maar het
gebruiksgemak van de Mio sprak me erg aan.

Normaal wordt ie morgen of begin volgende week geleverd en dan kan ik aan
de slag. In het begin zal het vooral manual lezen worden en experimenteren
met de software, want ik ga binnenkort een paar dagen op reis en om de
huishoudelijke vrede te bewaren blijft de fiets thuis :) .

Dus het zal half Juli worden vooraleer ik hem echt in de field ga testen.
Gisteren in al mijn euforie van de nieuwe aankoop wel even een kleine
domper beleefd: bij het kuisen enonderhoud van de fiets bleek er een
slag te zitten in men achterwiel, bij nader onderzoek zat er een
scheur in mijn velg. Shit, die wielen waren slechts 2 jaar oud :cry:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27584
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2012 20:41

ponsteen schreef:Niet helemaal mee eens. Het apparaat krijgt een beoordeling, die echt invloed zal hebben op de verkoopcjfers. Mio zal echt hun best moeten doen om in de categorie Doorgetest beter te scoren. Dan kan jij natuurlijk weer zeggen dat de firma Garmin meer advertenties koopt en daarmee meer bolletjes verdient... Tja...
Ik heb geen idee of Garmin meer advertenties koopt (of hoger scoort), ik lees Fiets allang niet meer. Als ik bij de tabakszaak eventjes blader, weet ik meestal ook direct weer waarom...

Afijn, ik blijf dit topic volgen. Hoe meer concurrentie voor Garmin hoe beter.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5912
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jun 2012 21:56

Ik heb een Garmin (dakota 20) en ik ben allesbehalve tevreden over het ding. Ik vind het eigenlijk nogal een waardeloos apparaat. En ik ben dus heel blij met concurrentie. Ik heb nog overwogen om een mio te kopen maar nu ik een zeer slechte recensie lees in Fiets EN het feit dat die mio ook nog eens een slordige 400 euro kost, dan denk ik toch vooral: "laat maar zitten". Ik wacht nog wel 5 jaar met de volgende aankoop. Dan kosten fiets navigatie computer minder dan ed helft en werken ze ook nog eens fatsoenlijk
Live fast; die young. mijn blog

pk-patty
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2012 21:50

pk-patty 28 jun 2012 22:01

Ik zit hoofdzakelijk op de MTB en heb begrepen dat de Mio niet met TOPO-kaarten werkt?? Heeft ie "in het veld" dan niet de mogelijkheden zoals de Garmin Edge 800??
Deze info bepaalt voor mij of ik voor de Mio ga of voor de Garmin.....

jojo
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 apr 2007 20:41

jojo 29 jun 2012 10:23

Recent de Mio 300 gekocht.
Eenvoudig in bediening, doet wat moet, echter 2 nadelen:
Hopeloze bevestiging op stuurpen ivm plaats doorvoeringen in houder en verreweg het grootste nadeel is een bijna niet af te lezen scherm bij goed weer (lees zonneschijn).
En laat dat nou net de omstandigheid zijn waarin ik (we) graag op pad ga(an)...........!

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 29 jun 2012 16:42

Ik heb al eerder in dit draadje verklaard: ik heb geen banden met Mio, geen aandelen of wat dan ook. Ben alleen sinds vier weken een kritisch gebruiker van de Mio 300 Europa en kan dus vertellen wat mijn ervaringen zijn. Gelet op alle opmerkingen in dit forum en de beoordeling in Fiets heb ik daar wel behoefte aan.
Met verbazing lees ik steeds weer de terugkerende opmerkingen over het scherm. Naast de Mio bezit ik ook een prachtige (nog duurdere) Ipad, met zo'n retinascherm. Heel mooi, vlijmscherp maar in direct zonlicht volkomen onleesbaar. Mijn Mio zit zodanig bevestigd op de voorbouw dat mijn hoofd het directe zonlicht afschermt. Het scherm is prima afleesbaar. Ik ben brildragend en bepaald geen 18 meer.
Wat de een een hopeloze bevestiging op het stuur vindt, omschrijft de ander als een simpele maar doeltreffende oplossing. Ik heb zelf de gaatjes voor de tieribs verder uitgevijld en er een toeclipriempje doorheen geleid. Aan de onderkant van de voorbouw een stukje binnenband geplakt om glijden te voorkomen. Het zit werkelijk muurvast. Wat ik met de opmerking over de niet aerodynamische bevestiging aan moet is me een raadsel.
De Fiets test gaat in op de aan/uitzet knop. Die werkt niet echt lekker. Eens. Je moet hem drie seconden flink ingedrukt houden om hem aan te zetten. Maar als je Mio eenmaal aanstaat doet dat probleem zich nou net niet meer voor. Als je dan terug wil in het menu is relatief licht indrukken al genoeg. Ik doe het zelf onderweg eigenlijk nooit. Pendel heen en weer tussen de schermen met het aanraakscherm en dat werkt prima.
Ik vind nou juist de surprise me functie een vondst. Ik woon hier al 30 jaar en de Mio voert me (soms) over fietspaden waar ik nog nooit geweest ben. Temperatuur aflezen doe ik thuis wel. Het is maar net wat je wilt.
Eens met de kritiek op de Mio software. De interface is ronduit matig. Ik gebruik zelf veel meer de ridewithgps software. Werkt uitstekend met de Mio samen zoals al eerder in dit draadje beschreven. Als er een nieuwe update beschikbaar is hang ik de Mio even aan de Miosharesoftware. Net vandaag het geval.
Kortom: ik ben een tevreden gebruiker. Het apparaat is zeker op punten nog voor verbetering vatbaar maar ik heb er tot nu toe een hoop plezier aan beleefd.

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 30 jun 2012 18:59

geen bugs na de update?

Mijn LBS heeft de tieraps schuin gemonteerd (kruiselings) en die houder zit toch vast genoeg hoor.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 30 jun 2012 22:56

d_jokke schreef:geen bugs na de update?

Mijn LBS heeft de tieraps schuin gemonteerd (kruiselings) en die houder zit toch vast genoeg hoor.
Nee, geen bugs. Vanmiddag weer een surprise me van 40 km gedaan zonder enig probleem.

basher
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2012 08:59

basher 02 jul 2012 09:21

Hallo allemaal,

Ook ik ben een Mio gebruiker. Mijn eerste ervaringen als mountainbiker zijn als volgt:
Erg tevreden over het bedieningsgemak en de montage op het stuur.
de sensoren kreeg ik lastig aan de praat. (misschien RTFM.., maar die had ik in NL gelaten en zit nu in Spanje.)
Uiteindelijk werken ze, de sensoren zijn wel gevoelig ze moeten dicht langs/tegen de magneetjes aan zitten. Dat is voor de cadans niet zo'n ramp, maar voor de snelheidsensor kan dat lastig zijn.

Verder vind ik de meegeleverde software een aanfluiting. Gebruik ik dus niet. De tracks die ik opneem komen ook met een andere datum in mijn geschiedenis. De datum van het device staat goed (1 juli 2012) en de route is volgens het device gereden op 1/2/2012 om 22:30. Het is mij ook nog niet gelukt om de route van opzich maar een uurtje te downloaden op mijn PC via de software. Deze bleef eindeloos "lopen". Ik ben benieuwd of ik met de software mijn cadans, hartslag, snelheid en hoogte meters met elkaar kan vergelijken en analyseren. Daar gaat het uiteindelijk om tijdens het trainen. Op de mio zelf kun je de grafiekjes afzondelijk bekijken. dit is een leuke functie.

Het uploaden van tracks naar de mio vind ik eenvoudig. Dit kun je op iedere pc doen, ook een mac. Je zet gewoon een gpx bestand in de "tracks" dir dmv kopieren. Ik heb somige routes van mijn runkeeper.com op deze wijze geexporteerd.

Wat betreft de topo kaarten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met de Garmin, maar ik kan me niet echt voorstellen dat de tracks die ik hier in Spanje neem op een topo kaart te vinden zijn. Wellicht over een aantal jaar. Wat wel handig is is dat ik tracks van anderen kan downloaden en mijn tracks kan delen. MTB'en is vaak toch een avontuur en ontdekkingsreis.

Ik heb enkele pogingen gedaan om een track te creeren, maar daar ben ik maar mee gestopt. Werd er een beetje droevig van. Probeer vooral niet streetview te gebuiken, want daar kom je niet meer uit. Dus daar houd het plannen op.

Ondanks de verbeterpunten ben ik erg te vreden met de mio, met name de zelf te configureren dashboards. Ik ga er tevens van uit dat Mio de challenge met de Garmin 800 aan wil gaan en een actieve rol zal vervullen in de verbeteren van de software en firmware.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2829
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 jul 2012 09:58

Snap niet dat er hier ervaringen worden gegeven als 'ik heb de gaatjes van de tierips uitgevijld', 'software is een aanfluiting', 'geen topo kaarten'. En dat je dan toch aangeeft tevreden bent over een apparaat.

De edge 800 heeft ook zeker nadelen maar als ik het zo lees dan is de MIO gewoon nog niet af. Voor de gebruikers hoop ik dat mio heel snel met een goed update komt.

basher
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2012 08:59

basher 02 jul 2012 13:13

gaisdergerman schreef:Snap niet dat er hier ervaringen worden gegeven als 'ik heb de gaatjes van de tierips uitgevijld', 'software is een aanfluiting', 'geen topo kaarten'. En dat je dan toch aangeeft tevreden bent over een apparaat.

De edge 800 heeft ook zeker nadelen maar als ik het zo lees dan is de MIO gewoon nog niet af. Voor de gebruikers hoop ik dat mio heel snel met een goed update komt.
Om te kunnen verbeteren moet je de manco's aangeven. Mio heeft aangegeven dat zij op dit forum actief zijn en graag input willen hebben van de gebruikers. Mijn eerste ervaringen heb ik daarom hierboven weergegeven. Daarbij moet ik vermelden dat de verkoper ook duidelijk heeft aangegeven dat MIO niet wil blijven stilzitten bij de huidige versie, maar dat het de eerste versie is. De huidige technieken en media maken het mogelijk om op een product te lanceren en dat vervolgens op basis van "customer feedback" op een interactieve wijze door te ontwikkelen. Ik vind dat een teken van lef en gebuikmaken van de mogelijkheden van deze tijd.
Mio zal deze verwachting echter nog wel waar moeten maken.
Een verbeterpunt waar ik inmiddels tegenaan ben gelopen is de analyse mogelijkheden van de gereden ritten.
Een van de voornaamste reden voor mij om een dergelijk device aan te schaffen is mijn prestaties te kunnen monitoren en efficienter te trainen. Hiervoor is het van belang dat je de resultaten ook kunt evalueren. Op dit moment heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om de resultaten van snelheid, hoogte, cadans en hartslag naast elkaar te kunnen leggen.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 02 jul 2012 13:19

basher schreef:De huidige technieken en media maken het mogelijk om op een product te lanceren en dat vervolgens op basis van "customer feedback" op een interactieve wijze door te ontwikkelen. Ik vind dat een teken van lef en gebuikmaken van de mogelijkheden van deze tijd.
Daar kent men ten eerste een R&D afdeling voor, ten tweede kennen veel producenten een gebruikerspanel. Leuk dat je reacties geeft op het artikel, maar dit is te allen tijde een taak van de producent. Ik vind het dus een teken van zwakte én gebruik maken van de lage drempel van internet: goedkoop.
Addict R1

Plaats reactie