Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Getordeerde spaken Mavic Carbone SL

jsparie
Forum-lid

jsparie 13 jun 2012 15:28

Toen ik de cosmic carbone wielen had kon ik de spaken eigenlijk altijd vrij eenvoudig weer terugdraaien. Kwestie van iedere paar weken even nakijken. Irritant was het wel. Je koopt geen aero wielen om met platte spaken bijna dwars op de wind te fietsen.....

distortion
Forum-lid

Gebruikersavatar distortion 13 jun 2012 18:25

jsparie schreef:Toen ik de cosmic carbone wielen had kon ik de spaken eigenlijk altijd vrij eenvoudig weer terugdraaien. Kwestie van iedere paar weken even nakijken. Irritant was het wel. Je koopt geen aero wielen om met platte spaken bijna dwars op de wind te fietsen.....
Alles wat jullie beschrijven ben ik allemaal van op de hoogte. Elke keer als ik aan mijn wielen gezeten heb dan loop ik alles langs met de ronde spaak sleutel.

Verder denk ik dat het verstandig is om de 3 a 4 spaken die flink gedraaid zijn op een relatief kort stuk te vervangen. Als ik alles terug draai denk ik dat er teveel stress ontstaat op dat korte stuk waardoor er op die plek moeheid kan optreden.

Verder is dit gedoe een goed excuus om eindelijk een wielrichter te kopen. Ik dacht zelf aan de magura pro van Rose bikes. Is dat wat of hebben jullie betere suggesties? Oja, parktool is mij te duur. :D
Simpelweg omdat het zo is!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 jun 2012 21:45

Je kan beter investeren in een spaakspanningsmeter en er een eenvoudige wielrichter bijkopen.

distortion
Forum-lid

Gebruikersavatar distortion 26 jun 2012 20:58

Update:

Ik heb mijn spaken van de week ontvangen en ondertussen erin gedraaid. Heb speciaal een de TACX richter gekocht voor het richten. Achterwiel is weer superstrak. Alleen zit er een hoogteslag in van minder dan een millimeter. Dit is een klusje voor een andere keer. Spaak spanning voelt met de hand niet absurd ongelijk.

Tip: Wil je een aandrijf spaak verwisselen van de Mavic carbone. Dan moet je de eerste spaak die de vervangende-spaak als eerste kruist ook los draaien. Anders krijg je hem niet goed door het naafgaatje.

:D
Afbeelding
Simpelweg omdat het zo is!

Plaats reactie