Alles over vakanties op én met de fiets

Quebrantahuesos, sabado 23 junio 2012

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 18 jun 2012 20:31

bottecchia schreef:Voor mij zal het een kort tripje worden. Eigenlijk had ik me vrij impulsief aangemeld voor die loting maar toen ik eenmaal werd verrast met de bevestiging heb ik besloten om ook gewoon te gaan want het lijkt me echt een geweldig evenement. Ik vlieg op donderdag heen en ga op zondag alweer terug. Eigenlijk te kort voor die streek maar dat doe ik liever een keer over met een leuk groepje. Dat neemt niet weg dat ik een paar stevige plannen heb gemaakt:

Donderdagochtend vliegen op Toulouse. Dan met de huurauto naar het hotel aan de Franse kant van de Pyreneëen en gelijk de Tourmalet op rijden!
Vrijdagochtend bij normaal weer wil ik Cirque de Troumouse doen en mezelf kennende doe ik Gavarnie er ook bij want die ligt er naast. Dan door naar Sabinanigo om de startpapieren op te halen.
Zaterdag volledig uitgerust aan de start van Quebrantahuesos.
Zondag beetje foto's schieten in de omgeving en 's avonds weer naar huis.
Klinkt weer als een erg leuke trip! Die cyclo staat ook nog op mijn lijstje, het punt is dat het zo ver weg is... Met het vliegtuig is eigenlijk wel een goed idee. Ik ben benieuwd naar het verslag en de foto's!

Nog een tip voor de zondag: als je er tijd voor hebt ga dan naar Torla, dan kun je het nationaal park Ordesa bezoeken. Vanuit Torla kun je met een bus naar de vallei en daar kun je schitterend wandelen en foto's maken. Die 'bottenbreker' kun je daar nog wel tegenkomen...

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 18 jun 2012 21:03

In 2008 deze cyclo gedaan. Kippevel gehad bij het beklimmen van de Portalet, zoveel mensen die je aanmoedigen. Zeldzame sfeer hiermee. Eerste 100km geheel verkeersvrij, na afloop eten bier fris alles voor niks ook voor je aanhang. Veel sfeer.
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 18 jun 2012 22:32

bianco schreef: Klinkt weer als een erg leuke trip! Die cyclo staat ook nog op mijn lijstje, het punt is dat het zo ver weg is... Met het vliegtuig is eigenlijk wel een goed idee. Ik ben benieuwd naar het verslag en de foto's!

Nog een tip voor de zondag: als je er tijd voor hebt ga dan naar Torla, dan kun je het nationaal park Ordesa bezoeken. Vanuit Torla kun je met een bus naar de vallei en daar kun je schitterend wandelen en foto's maken. Die 'bottenbreker' kun je daar nog wel tegenkomen...
Ik vlieg zondag eind van de middag alweer terug dus ik weet niet of het lukt. Maar in ieder geval alvast bedankt voor de tip. Heb sowieso al gezien dat ik nog eens terug moet voor een wat langer verblijf maar dat komt nog wel een keer.

Voor deze afstand vind ik vliegen verreweg de beste optie als het om zo'n kort verblijf gaat. Ga je een week of langer kun je de reis eventueel nog in twee stukken hakken en onderweg ook wat leuks gaan doen.

Ik neem in ieder geval een compact camera mee voor foto's van tijdens de cyclo (ik ga toch niet winnen dus kun je net zo goed wat plaatjes schieten) en een goede camera voor de omgeving. Wellicht neem ik die op de vrijdag ook wel mee want Cirque de Troumouse en Gavarnie moet ook geweldig zijn.

@Joseba: Leuk. Misschien zien we elkaar. Ik hou m'n ogen open!

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 19 jun 2012 21:49

Mooi plan. Kort maar krachtig. Gavarnie is leuk maar Troumouse is veel fraaier en rustiger. Gavarnie is toeristisch. Vergeet niet om bij Gavarnie door te rijden naar de COL DE TENTES. Dat is de echte top. Nog flink klimmen na Gavarnie maar absoluut de moeite waard!
Succes met de Quebrantahuesos. Wat een uitdaging.
Leef! Fiets!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 19 jun 2012 22:25

Dankje!

Kan ook nog zijn dat ik het bij Troumouse laat op vrijdag. Hangt een beetje van de omstandigheden af. Neem ik een goede camera mee en ga ik even een uurtje foto's maken boven. Maar als het kwa tijd en weer een beetje lekker gaat denk ik dat ik Gavarnie ook wel even doe en dan rij ik door tot het bittere eind! ;)

Stel ik me zaterdag wel beschikbaar als chauffeur van de grupetto. Heb ik tenminste ook tijd om van het publiek te genieten!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 23 jun 2012 18:26

Vandaag genoten van een geweldige tocht. Prachtig parcours en de sfeer is al net zo. Veel publiek langs de kant van de weg om je aan te moedigen en het woord van de dag is Venga!

Ik doe komende week nog wel wat uitgebreider verslag want het is alweer tijd om de stad in te gaan. Spanje speelt geloof ik vanavond want het is al lekker druk. Voor m'n foto verslag moet ik voor wat betreft de tocht deels terugvallen op de organisatie want ergens op de Somport hield m'n camera er mee op. Jammer want de uitzichten zijn geweldig. Maar ik heb in het begin en op de andere dagen genoeg geschoten om een leuk verhaaltje te maken.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 23 jun 2012 20:02

Venga, Venga! Mooi man.
Als het meezit vanavond nog een feestje met de Spanjaarden, veel plezier!
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6471
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 jun 2012 23:40

bottecchia schreef:Maar ik heb in het begin en op de andere dagen genoeg geschoten om een leuk verhaaltje te maken.
Of we op die foto's van de Tourmalet veel gaan zien ;)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2615
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 jun 2012 01:40

bottecchia schreef:Vandaag genoten van een geweldige tocht. Prachtig parcours en de sfeer is al net zo. Veel publiek langs de kant van de weg om je aan te moedigen en het woord van de dag is Venga!
Hier eveneens bijzonder onder de indruk van deze Spaanse cyclo. Relaxed aangesloten in het startvak, genoeg tijd om naar voren te wurmen (als je dat zou willen). Somport was sneller voorbij dan gedacht, toen lang en heeeeeeel hard dalen. Marie B goed verteerd. Col de Portalet al verkend van de andere kant maar terecht dat er van de Franse kant wordt beklommen, wat een natuurschoon! Wel lang met 29km maar de laatste kilometers wordt je bijna gedragen door het Spaanse publiek. Overal worden flesjes water en cola aangereikt. Voor mij een ander woord van de dag..... dat Venga geloof ik wel. Venga, venga, animo!! Animo is voor mij het woord van de dag.

Rolde uiteindelijk na 7:30 weer terug over de matten, Bottecchia niet meer gespot.... wel benieuwd naar je foto's!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 24 jun 2012 23:18

Vanavond weer thuisgekomen van dit meer dan geslaagde reisje. Ik doe voor het slapen gaan alvast een paar foto's van de donderdag. 's Morgens vloog ik vanaf Amsterdam op Toulouse. Daar m'n fiets in een huurauto gegooid en richting het hotel in Barèges. Een klein dorpje dat ongeveer halverwege de Tourmalet ligt gezien vanaf de kant van Luz Saint Sauveur. Dat had alles te maken met m'n fietsplannen buiten Quebrantahuesos om.

In Toulouse was het 30 graden en onderweg scheen het zonnetje ook heerlijk. Maar eenmaal in de buurt van de Tourmalet zag ik allerlei donkere wolken verschijnen. Het plan was om eerst naar het hotel te gaan, daar af te dalen naar Luz-Saint Sauveur om vervolgens vanaf die kant de klim te doen. Maar gezien de omstandigheden besloot ik vanaf de andere kant aan te vallen. Dus de auto in de berm bij Bagnere de Bigorre en kijken of ik het slechte weer te slim af kon zijn.

Ik kwam in ieder geval in goede omstandigheden aan de voet.

Afbeelding

Ondanks de toenemende hoeveelheid donkere wolken was het in ieder geval droog. Wel begon het al snel behoorlijk mistig te worden. Bergop maakt dat los van het uitzicht niet zoveel uit. Veel achteropkomend verkeer was er toch niet. De laatste 10km van de klim was het zelfs dusdanig dat foto's maken niet veel zin meer een sfeerplaatje is natuurlijk altijd leuk. Het wegdek staat helemaal vol met allerlei aanmoedigingen.

Afbeelding

Boven vond ik zowaar nog iemand die even de traditionele bergtop foto kon schieten.

Afbeelding

Verder nog wat sfeerplaatjes. Het is niet heel praktisch maar toch heeft die mist wel wat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afdalen ging op sommige plaatsen misschien wel trager dan het klimmen. :-)

Afbeelding

In de afdaling kreeg ik er ook nog een flinke regenbui bij dus ik was blij toen ik weer tot een niveau gedaald was waar je weer normaal zicht had. Nog even een paar kilometers terug warm gereden, fiets in de auto en op naar het hotel. Het eten smaakte prima en dit blijft natuurlijk wel de manier om van een reisdag gelijk een feestje te maken!

Morgen wat plaatjes van het ritje van vrijdag en uiteraard van Quebrantahuesos zelf.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 24 jun 2012 23:31

Toch zijn die mistfoto's wel heel erg gaaf, die uitzichten heb ik nu al vaak genoeg gezien.
Uiteindelijk is het toch allemaal hetzelfde :-)
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jun 2012 06:36

andromeda schreef:Toch zijn die mistfoto's wel heel erg gaaf, die uitzichten heb ik nu al vaak genoeg gezien.
Uiteindelijk is het toch allemaal hetzelfde :-)
volgens lijken mistfotos nog veel meer op elkaar dan uitzicht fotos ;)
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie