Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vragen over een nieuw wielsetje

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 09 jun 2012 17:03

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een goedkoop wielsetje voor onder mijn mountainbike. Ik wil dit gaan kopen omdat ik mijn racer laatst verkocht hebt en ik wil weer gaan trainen op de weg voor volgend jaar Alpe D'HuZes.
Ik heb een Cube reaction Pro 2011, met formula RX schijfremmen.
Ik wil hier graag een setje voor hebben met velgjes, naven, schijfen, en eventueel bandjes.
Weet iemand wat ik ongeveer moet aanschaffen en hoeveel ik dan kwijt ben?

alvast bedankt!

groetjes

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 09 jun 2012 23:18

Ooh en er zitten nu sunringle naven op als ik het goed heb, moeten er op mijn nieuwe setje dan ook sunringle naven zitten? Ivm met de uitlijning van mijn schijfremmen?


Groetjes

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 09 jun 2012 23:30

Ik ben bang dat je hier niet veel reacties zult krijgen, ze zit hier voor advies voor hoepels onder een mtb verkeerd...

Voor wat het waard is: ik zou op een mtb niet de Alpe op willen... en zeker geen zes keer...

Desondanks, veel succes!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38230
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 jun 2012 11:46

Je kunt schijven ook uitlijnen. Zijm spacertjes voor om de schijf die het meest naar binnen zit net zover naar buiten te krijgen als de schijven van je anderr wielset. Aan de andere kant: met de PM bevestigingen is het een fluitje van een cent om je calipers uit te lijnen. Bout los, rem inknijpen, bout vast, klaar.
Less is bore

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 10 jun 2012 13:12

Ik zou voor de zogenaamde speedwheels gaan (racefiets velg gespaakt om een mtb naaf)
Met 26" wielen en daarop dunne banden heb je een veel te kleine omtrek van de wielen en dan moet je veel te hard werken wil je met een snellere groep meerijden op de weg.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 10 jun 2012 15:23

Bedankt allemaal, maar is het wel slim om dan een extra wielsetje met dezelfde naven te kopen? En weet iemand een goede site waar ik dit kan doen, zat al op rose te kijken maar kon er niet echt wijs uitworden.
Zijn de goedkoopste velgjes al goed genoeg? Weeg tenslotte maar 65kg dus zoveel hebben ze niet te leiden haha.

Groetjes

edit: past dit bijvoorbeeld: http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... id=0;pgc=0" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan met Formula RX schijfremmen en een fox voorvork?
Aangezien deze XT naven heeft, en mijne sunringle, moet ik dan nog aanpassingen doen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 10 jun 2012 16:11

tati schreef:Ik zou voor de zogenaamde speedwheels gaan (racefiets velg gespaakt om een mtb naaf)
Met 26" wielen en daarop dunne banden heb je een veel te kleine omtrek van de wielen en dan moet je veel te hard werken wil je met een snellere groep meerijden op de weg.
Daar zie ik de logica niet van. Bergop heb je juist voordeel van kleinere wielen (lichter) en qua versnellingsbereik zal het bergop ook goed zitten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 11 jun 2012 20:30

timo2.0 schreef:
tati schreef:Ik zou voor de zogenaamde speedwheels gaan (racefiets velg gespaakt om een mtb naaf)
Met 26" wielen en daarop dunne banden heb je een veel te kleine omtrek van de wielen en dan moet je veel te hard werken wil je met een snellere groep meerijden op de weg.
Daar zie ik de logica niet van. Bergop heb je juist voordeel van kleinere wielen (lichter) en qua versnellingsbereik zal het bergop ook goed zitten.
Als je met een mountainbike verzet al niet de alpe 'd heuz omhoog komt dan heb je echt te weinig getraint. 22-32 is een gangbaar verzet bij 3 x 9 versnellingen, dit maakt het wel een heel klein verzet in combinatie met een kleinere wieldiameter (en al helemaal als je nog lagere banden op je standaard 26" velgen legt)
Dit is dus een heel licht verzet voor een max. stijgingspercentage van 13% van de alpe 'd heuz.
Met de speedwheels kun je ook gewoon in het vlakke nederland fatsoenlijk trainen met je wielrengroep zonder dat je te snel aan je max. cadans zit. En je houdt toch nog een verzet dat licht genoeg is voor de alpe 'd heuz. Persoonlijk vind ik de speedwheels dan toch wat breder inzetbaar.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jun 2012 13:29

Ik heb ze met damesfietsen omhoog zien gaan donderdag,wel stapvoets.
Ook veel MTB gezien,en ook veel die meer dan wat ze konden kwa gezondheid.
Ik had 38-27 als verzet op mijn racebike...4* de top passeert.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie