Ksyrium SL probleem body (?)
Wat kan veroorzaken dat de ketting in afdalingen (tijdens freewheelen) opeens slap gaat hangen? De wielen zijn Ksyrium SL. De ketting is soepel, geen vaste schakels o.i.d., en het gebeurt heel onregelmatig. De enige verklaring die ik kon bedenken is dat de wielen af en toe de body aandrijven ipv freewheelen maar hoe kan dit gebeuren? En wat is de oplossing? Kan het ook met de achterderailleur te maken hebben? Ik kan op het oog geen rare dingen ontdekken.
Body demonteren en de teflon ring van de body goed schoonmaken. In de naaf zit een rubberen ring. Ik haal deze ook uit de naaf en maak hem netjes schoon. Om de ring van de naafhuls te krijgen ook eventjes de pallen verwijderen.
Dan de rubberen ring weer terugplaatsen, dan de pallen en dan de body weer terugplaatsen. Voordat je de body terugplaatst de rubberen ring smeren met Mavic olie.. Gebruik geen siliconenolie of vet want daar gaat de ring van uitzetten waardoor de boel nog zwaarder gaat lopen. Ook de pallen geef ik altijd een drupje Mavic olie.
Dan de rubberen ring weer terugplaatsen, dan de pallen en dan de body weer terugplaatsen. Voordat je de body terugplaatst de rubberen ring smeren met Mavic olie.. Gebruik geen siliconenolie of vet want daar gaat de ring van uitzetten waardoor de boel nog zwaarder gaat lopen. Ook de pallen geef ik altijd een drupje Mavic olie.
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Of gewoon andere minerale olie. Pedro's bijv.
Let er ook op dat je de boel niet te vast zet bij het monteren van de slotbout. 10 nm max.
Let er ook op dat je de boel niet te vast zet bij het monteren van de slotbout. 10 nm max.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Helpt waarschijnlijk allenaal maar tijdelijk. Je hebt waarschijnlijk ook iets speling op je body.
Enig echte oplossing is een Hubdochter kit. Zoek even op Hubdocter mavic.
Die kit vervangt de nylon glijlager voor een echt lager.
Ik heb hier al eens een heel stuk over geschreven echter bij de migratie is dit topic niet meegenomen.
Enig echte oplossing is een Hubdochter kit. Zoek even op Hubdocter mavic.
Die kit vervangt de nylon glijlager voor een echt lager.
Ik heb hier al eens een heel stuk over geschreven echter bij de migratie is dit topic niet meegenomen.
Elke smering helpt maar tijdelijk. Bij juist en tijdig onderhoud gaat een body van Mavic echt niet kapot.
Die Hubdoctor heb ik ook eens bekeken en vond het eigenlijk niks. Zal best een goede werking hebben maar als je de naafhuls van het Mavic wiel eerst op maat moet gaan schuren voordat de Hubdoctor past vind ik het eigenlijk een oplossing van niks.
Bij mijn Mavic wielen doe ik 2 keer per jaar even de body losgooien, schoonmaken en smeren en heb in zeker 20.000 km nog nooit een body of rubberen ring kapot gehad.
Die Hubdoctor heb ik ook eens bekeken en vond het eigenlijk niks. Zal best een goede werking hebben maar als je de naafhuls van het Mavic wiel eerst op maat moet gaan schuren voordat de Hubdoctor past vind ik het eigenlijk een oplossing van niks.
Bij mijn Mavic wielen doe ik 2 keer per jaar even de body losgooien, schoonmaken en smeren en heb in zeker 20.000 km nog nooit een body of rubberen ring kapot gehad.
Bedankt voor de tips, ik zal de body eens losmaken en smeren. Nog tips voor goed(kop)e minerale olie? Ik las ergens dat naaimachineolie (ook) goed is..
Ik gebruik dunne minerale Kroonolie te koop bij elke bouwmarkt voor+/- € 3,00.lvgh schreef:Bedankt voor de tips, ik zal de body eens losmaken en smeren. Nog tips voor goed(kop)e minerale olie? Ik las ergens dat naaimachineolie (ook) goed is..
Bikes&Coffee What else?
Met de minerale olie van Kroon is het probleem opgelost. Dat viel dus goed mee. De wielen hebben nog wel een ander probleem: tikkende spaken. Tijdens het rijden hoor je steeds tikjes vanuit het achterwiel. Door de spaken zijdelings heen en weer bewegen zijn de tikjes ook al te horen. Het lijkt mij bij de aanhechting aan de naaf vandaan te komen. Zitten de spaken dan te los, of kan dit ook opgelost worden door bijv. de nippels en de spaakkoppen te oliën?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Klopt komt bij de naaf vandaan. Olien kan ( tijdelijk) helpen. Kan ook zal dat de spaken iets verdraaid zitten, controleer die en zet ze eventueel recht, nadat je de nippels twee of drie keer hebt ingespoten met kruipolie
Hoi,
Het gaat over de Ksyrium Sl wielen van mijn zoontje.
Als hij tijdens de cross van zijn fiets springt blijven de trappers meedraaien.
Er zit geen speling op de body, en soms draaien ze niet mee.
Kan ik dit op deze manier oplossen?
Mvg
Angelo
Het gaat over de Ksyrium Sl wielen van mijn zoontje.
Als hij tijdens de cross van zijn fiets springt blijven de trappers meedraaien.
Er zit geen speling op de body, en soms draaien ze niet mee.
Kan ik dit op deze manier oplossen?
Mvg
Angelo