Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

fietscomputer in de auto

mgb
Forum-lid

mgb 23 apr 2012 13:05

De volgende vraag wordt waarschijnlijk genomineerd voor de prijs "vreemdste vraag 2012" maar ik probeer het toch maar...

Ik heb een naast mijn Storck-fiets ook nog een oldtimer, een MG J2, uit 1932 waarvan de snelheids- en afstandsmeter op zijn zachtst gezegd niet bepaald betrouwbaar zijn. Daarom leek het me een idee om een fietscomputer te gaan gebruiken. Net zoals de fiets beschikt de auto over spaakwielen dus de bevestiging van de magneet is geen groot probleem. Maar dan: ik kan me voorstellen dat de afstand tussen magneet en sensor beperkt moet zijn. Weet iemand een tripmeter die een ruime afstand toestaat? Wordt de gegevensoverdracht niet gehinderd door de massa van de auto? Volgens mij is het mogelijk (zie ook onderstaande foto) maar als iemand tips heeft hoe ik het beste de oplossing kan realiseren dan hoor ik dat graag.

Met groeten,
Maurice

Afbeelding

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 23 apr 2012 13:11

Waarom niet via GPS meten? Lijkt me een stuk simpeler en betrouwbaarder. Of zijn er redenen waarom dit niet zou mogen?

mgb
Forum-lid

mgb 23 apr 2012 13:50

Een GPS-meter is wel meteen een stuk duurder (lees: meer dan 200 euro) dan een eenvoudige tripmeter. Mijn wensen zijn dus: snelheidsmeter, afstandmeter, klein en niet al te duur. En natuurlijk technisch uitvoerbaar

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 23 apr 2012 14:05

Duidelijk. Ik zat even te denken aan Polar producten die voor paardensport worden gebruikt Helaas maken die ook gebruik van GPS. Geen sensor op de wielen van de sulky dus. Ik denk zelf dat het technisch nauwelijks uitvoerbaar is op een auto. De benodigde afstand voor alle meters die ik ken is zeer klein tussen sensor en magneet. Daarnaast zullen de meeste meters niet meer dan 2 cijfers weergeven, omdat er geen normale fietser is die meer nodig heeft.

Probeer anders een oude smartphone op de kop te tikken. Er zijn genoeg GPS apps op internet verkrijgbaar die dit kunnen.

jansen01
Forum-lid

jansen01 23 apr 2012 14:15

[quote="mgb"]De volgende vraag wordt waarschijnlijk genomineerd voor de prijs "vreemdste vraag 2012" maar ik probeer het toch maar...

Ik heb een naast mijn Storck-fiets ook nog een oldtimer, een MG J2, uit 1932 waarvan de snelheids- en afstandsmeter op zijn zachtst gezegd niet bepaald betrouwbaar zijn. Daarom leek het me een idee om een fietscomputer te gaan gebruiken. Net zoals de fiets beschikt de auto over spaakwielen dus de bevestiging van de magneet is geen groot probleem. Maar dan: ik kan me voorstellen dat de afstand tussen magneet en sensor beperkt moet zijn. Weet iemand een tripmeter die een ruime afstand toestaat? Wordt de gegevensoverdracht niet gehinderd door de massa van de auto? Volgens mij is het mogelijk (zie ook onderstaande foto) maar als iemand tips heeft hoe ik het beste de oplossing kan realiseren dan hoor ik dat graag.

Met groeten,
Maurice

Je idee snap ik, alleen een fietscomputer is daar niet voor geschikt (bijv. max. snelheid en wieldiameter). Ik zou eens op Google kijken en daar zoeken voor een computer die geschikt is voor motoren. Deze worden veel gebruikt bij bijvoorbeeld motorraces en custom motorfietsen.. Succes ermee
Addict R1

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 23 apr 2012 14:20

Voor € 100 heb je een eenvoudige GPS ontvanger die je ook voor je fiets kan gebruiken. Deze Bryton 20e bijvoorbeeld. Ik denk dat je ze nog wel goedkoper kunt vinden.

mgb
Forum-lid

mgb 23 apr 2012 14:49

@jansen01: de problemen met snelheid en de wielomtrek zijn makkelijk op te lossen door de helft van de omtrek in te stellen zodat hij de helft van de snelheid en de helft van de afstand aangeeft. Overigens is een J2 geen snelheidsmonster en de keren dat ik boven de 100 km per uur heb gereden zijn op de vingers van een hand te tellen en dan houd ik waarschijnlijk nog vijf vingers over.

@dickw: bedankt. Ik had al op de site van futurumshop gekeken maar toen was dit exemplaar me niet opgevallen.

@ajhoff: het probleem met een gsm is dat een dergelijke app batterijen vreet. Ooit had ik een iphone met een tracker maar langer dan een uur hield de telefoon het bij gebruik niet uit.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 23 apr 2012 15:18

mgb schreef:@ajhoff: het probleem met een gsm is dat een dergelijke app batterijen vreet. Ooit had ik een iphone met een tracker maar langer dan een uur hield de telefoon het bij gebruik niet uit.
Maar je hebt toch stroom in de auto?

mgb
Forum-lid

mgb 23 apr 2012 15:38

even voor de beeldvorming, het gaat om deze auto:
Afbeelding

Ik denk niet dat ik het elektrisch systeem te veel moet uitputten, daarnaast is er dus geen sigarettenaansteker of een andere mogelijkheid om iets in te pluggen. Hij is overigens wel 12 volt.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 23 apr 2012 17:15

Aha, ik had een ietwat modernere klassieker in gedachten. Ik snap je probleem. Met zo weinig stroom valt GPS in feite al af, tenzij je inderdaad naar een goedkope zelfstandige unit gaat kijken.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 23 apr 2012 17:51

Je wielmagneet hoeft natuurlijk niet op het wiel.... kan natuurlijk ook ergens op de voor- of achteras. Het gaat er om dat ie het aantal omwentelingen meet. Dus zoek een plek waarmee de magneet en sensor dicht bij elkaar kunt plaatsen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 apr 2012 18:00

Ik kan de eerste foto niet rijmen met de tweede. De ene auto is geel, de volgende lichtblauw.

Je voorwielen lijken met af te vallen voor een meetsysteem. De kunnen ook draaien en magneet en sensor moet echt op 1-2 mm van elkaar af zitten.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie