Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ombouw TREK 5500 naar de 21ste eeuw

Jacopo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 15:49

Jacopo 17 apr 2012 20:02

Omdat ik voorlopig af zie van de aanschaf van een nieuw racemonster ben ik aan het onderzoeken of het mogelijk en haalbaar is om mijn TREK 5500 OCLV om te bouwen van 8speed dura ace 7400 naar 10 speed dura ace 7800.

Wie kan mij voorzien van informatie, tips en valkuilen.
vragen die bij mij rijzen zijn o.a.

moet ik ook de crankset upgraden of kan ik volstaan met andere kettingbladen (mits beschikbaar)?
moet ik ook de voorderailleur vervangen door de 7800 variant?
zijn er behalve een achter derailleur, shifters, kettingbladen en/of crankset, ketting, cassette, wielnaven nog meer onderdelen die ook aangepast moeten worden?

De opzet is om met minimale middelen een maximaal resultaat te behalen.

Ik ben razend benieuwd naar jullie reacties en bruikbare tips

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1292
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 17 apr 2012 20:20

Het is haalbaar, maar of het een betere keuze is als de aanschaf van een nieuwe fiets, ik betwijfel het. Al eens geteld wat al die onderdelen je apart gaan kosten?? Straks komt de 11 speed uit, je kan mss beter nog een paar maand wachten :)

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 17 apr 2012 20:38

Dura Ace 7800 is de vorige versie van Dura Ace. Inmiddels zitten we al bij de 7900 en de 11-speed variant die eraan zit te komen is de 9700 (geloof ik).

Die 7800 moet je dus echt gaan zoeken om die nog nieuw te krijgen, 2e hands zal je niet zo'n moeite hebben om een complete groep te vinden. Ik zou wel een complete groep op de kop tikken ivm de juiste werking en compatibiliteit. Dura Ace onderdelen zijn slecht uitwisselbaar met lagere groepen. Voor wielen zou ik gewoon op zoek gaan naar een complete wielset van bijv. Mavic.

Als je voor 2e hands gaat, let dan wel goed op de slijtdelen. Kettingbladen kosten origineel een godsvermogen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 apr 2012 20:43

Dura Ace 9000 hebben de profs nog niet eens (op 1 iemand na), dat duurt op z'n minst nog een half jaar voor dat 't te koop is.

Maar waarom per sé Dura Ace als je met een beperkt budget maximaal resultaat wilt halen? Dan lijkt mij Ultegra een stuk logischere keus, met de 6700 groep ben je direct van je waslijnen af die je met 7800 nog wel hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 apr 2012 00:02

Zou ook mijn idee zijn. Zie dat shimano wel wat duurder is geworden, maar voor rond de Eur 600 kun je met een beetje zoeken een complete nieuwe 6700 groep op de kop tikken. (eventueel de niet ice grey versie) Maar goed als je perse dura ace wilt zal een heel goede gebruikte 7800 groep voor dat geld ook wel lukken.

Maar om concreet antwoord te geven op je vraag:
zijn er behalve een achter derailleur, shifters, kettingbladen en/of crankset, ketting, cassette, wielnaven nog meer onderdelen die ook aangepast moeten worden ?

De wielnaven hoef je niet te vervangen en verder heb je volgens mij niets perse nodig buiten wat je al genoemd hebt.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 18 apr 2012 09:01

Je kan ook 105 5700 overwegen met oog op een beperkt budget. Is te krijgen nieuwe voor E375,-
Werking zover ik ervaar op niveau van Ultegra 6700 alleen iets zwaarder en andere materialen.
Grootste verschil zit hem in het crankstel. Ander uiterlijk maar wel het voordeel dat je niet met de dure 6700 kettingbladen zit.

Jacopo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 15:49

Jacopo 19 apr 2012 17:02

Bedankt voor jullie reactie.

Ik merk dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben, waarvoor mijn excuses. Met minimale middelen bedoelde ik eigenlijk en vooral: vervanging van zo min mogelijk onderdelen om toch 10 speed te kunnen rijden, hopelijk resulteert dat dan ook in lage(re) investeringskosten. Verder wil ik graag de fiets een custom-look geven, wat er wat mij betreft op neer komt dat een combinatie van series prima is zolang ik het ook nog mooi vind passen bij de fiets/frame.. Er zijn 2 redenen waarom ik kies voor Dura Ace 7800. Ten eerste is dit het laatste model in de serie die ik nog mooi vind (subjectief natuurlijk) en ten tweede kan ik beschikken over een complete crankset van dit type, dus een mooi vertrekpunt voor de verdere opbouw. Daar waar het kan en zinvol is (uit kosten oogpunt), zou ik graag gebruik maken van Ultegra componenten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de ketting, shifters en de cassette. Ik ben ook niet uit op het nieuwste van het nieuwste dat moge duidelijk zijn.

@jsparie: dus mijn huidige (shimano) achternaaf (waar nu dus 8speed op zit) is zonde rmeer geschikt voor 10speed?

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 20 apr 2012 23:53

Voor dura ace 7800 heb je ook andere trapas-lagers nodig.

Jacopo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2012 15:49

Jacopo 24 apr 2012 23:24

klopt GJvdW, 7800 heeft Hollowtech voorzover ik weet

Plaats reactie