Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsplan

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 15 mar 2012 10:18

Goedemorgen,

Ik krijg wellicht de mogelijkheid om aan een fietsplan deel te nemen. Mooie gelegenheid om naar een nieuwe racer uit te kijken.

1 van de voorwaarden om gebruik te mogen maken van dit belastingvoordeeltje is dat je min. de helft van de dagen fietsend naar je werk komt. Dit lijkt me voor de belastingdienst moeilijk te controleren.

Is er iemand die ervaring hiermee heeft? Is iemand ooit gecontroleerd geweest en hoe moet je aantonen dat je aan deze voorwaarden hebt voldaan? Wat zijn de consequenties als de belastingdienst vindt dat je niet voldoet aan de eisen?
Alle info is welkom!

Het moge duidelijk zijn dat ik niet altijd aan deze voorwaarden kan voldoen. Vandaar deze vraag. :oops:

Bedankt!!

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 15 mar 2012 10:26

De enige die kan controleren of je de helft van de dagen fietsend naar je werk komt, is je werkgever. Je werkgever is ook degene die goedkeurt of je mee mag doen aan het fietsplan. Daar zit dus een stukje 'gunfactor' in op het moment dat je minder dan de helft van de dagen fietsend naar je werk gaat. Volgens mij is er echter geen werkgever die daar heel moeilijk over doet. Voorts krijg ik zelf zelfs reiskostenvergoeding (kilometervergoeding) EN mag ik van mijn werkgever meedoen aan het fietsplan (het is het een of het ander zou je zeggen), maar volgens mijn werkgever is dat geen probleem. Succes.
Laatst gewijzigd door nikkib op 15 mar 2012 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 15 mar 2012 10:36

TL;DR versie: geen probleem

Lange versie:
De werkgever controleert dit niet. Het is een belastingvoordeel dat jij persoonlijk krijgt van de belastingdienst, dus dat is de instantie die dit zou moeten controleren. Je kunt echter voorstellen dat dit nauwelijks haalbaar is, en bij mijn weten ook zelden of nooit gebeurt.

Dit wordt er over gezegd:
"Indien u gebruik maakt van het fietsplan moet u kunnen aantonen dat u de fiets meer dan de helft van het aantal werkdagen gebruikt voor woon/werkverkeer. Indien u minder dan 15 kilometer van uw werkplek woont wordt door de belastingdienst aangenomen dat u uw fiets inderdaad gebruikt voor uw werk. Ook wanneer u van de fiets gebruik maakt om van huis naar de opstapplaats van het openbaar vervoer of naar de carpool plaats te komen geldt dit als woon/werkverkeer.
Indien uit een controle van de belastingdienst blijkt dat u niet aan de voorwaarden voldoet zijn de eventuele maatregelen genomen door de belastingdienst voor rekening van de werknemer.
Deelname aan het fietsplan betekent niet dat de vergoeding woon/werkverkeer (indien aanwezig) komt te vervallen."

Mijn werkgever laat de deelnemers aan het fietsplan een verklaring ondertekenen waarin ze beloven tenminste de helft van de dagen met de fiets die gekocht is via het fietsplan naar het werk te komen. Een dergelijke werkgeversverklaring is voor de belastingdienst voldoende.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 15 mar 2012 10:38

je wil een belastingvoordeel hebben bij de aanschaf van een nieuwe fiets, maar je voldoet niet aan de voorwaarden,... lijkt mij dan niet echt netjes t.o.v je werkgever om zo de kluit te belazeren... de belastingdienst zal dit waarschijnlijk niet kunnen controleren, ik heb ze nog niet langs de fietspaden zien staan.

de vraag is meer, hoe gaat je werkgever er mee om. als die het allemaal heilig vind en een oogje dichtknijpt tsja dan voorzie ik geen problemen. het is alleen niet zo netjes natuurlijk want het is belastingfraude wat je pleegt natuurlijk naar mijn idee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 15 mar 2012 11:05

Volgens mij belazer je niet je werknemer maar de belastingbetaler. ;)

En ja ik maak er ook gebruik van, volgens mij is het zelfs voldoende als je maar een deel met de fiets aflegd, naar een carpoolplaats bijvoorbeeld, of naar de buurman om met hem mee te rijden! Je kan dan ook ieder jaar 82 euri aftrekken voor onderdelen of kleding etc!!
Controle heb ik nog nooit van gehoord.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 15 mar 2012 11:13

Bedankt allen.

Ik lees idd ook dat je max. 15km van je werk moet wonen wil de belastingdienst het aannemelijk vinden dat je met je fiets naar het werk ga. Maar als ik deze pagina op de site van de belastingdienst doorlees kom ik die voorwaarde niet tegen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _vergoeden" onclick="window.open(this.href);return false;

M.a.w. geldt de voorwaarde van 15km nog of stamt dat uit het verleden?

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 15 mar 2012 11:48

fabber schreef:Het moge duidelijk zijn dat ik niet altijd aan deze voorwaarden kan voldoen. Vandaar deze vraag. :oops:

Bedankt!!
Het komt zeker voor dat de belastingdienst op straat controleert. Overigens leest de belastingdienst ook regelmatig mee met wat er op internet wordt geschreven, dus ook op fietsfora...

Los hiervan, als jij niet aan de voorwaarden voldoet pleeg je belastingfraude. De nette mensen die wel belasting betalen (wij dus) zullen uiteindelijk een stukje meer moeten betalen omdat jij ten onrechte een aftrekpost claimt. Je hebt nu al niet mijn symphatie...

tjansen
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 11 mar 2008 13:33

tjansen 15 mar 2012 11:58

Die 15 km is volgens mij verleden tijd. Dit omdat er vrij veel mensen waren die hun fiets gebruiken om naar het station te forenzen en vanaf daar de trein pakken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2012 13:29

Denk niet dat de belastingsdienst zich hier erg druk om gaat maken en bijv fora gaat afstruinen om 'fraudeurs' op te sporen. We hebben 't over een nadeel van de schatkist van een paar €100, daar kan je moeilijk een hele afdaling op zetten om de boel te controleren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 15 mar 2012 13:39

Ook bij mij in het bedrijf wordt door driekwart van de werknemers gebruik gemaakt van het fietsenplan. Zeker de helft van deze werknemers gebruikt de fiets niet of nauwelijks voor woon/werkverkeer. Ze belazeren gewoon de kluit dus. Maar verder is er totaal geen controle op. Zelfs een gevalletje electrische fiets aanschaffen hier op de zaak, maar daarna weer lekker met de auto naar het werk. Een tripje van slechts 4 kilometer is dan al te ver voor sommige werknemers.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 mar 2012 13:40

Moraalrider modus aan:
Het blijf natuurlijk gewoon belastingontduiking. De nationale sport in Griekenland, waarmee alle ellende daar is begonnen.
moraalridder modus uit.
Ach, ik zeg ook maar wat

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 15 mar 2012 13:42

Je zou ook is moeten kijken of er een verplichte verzekering bij zit.Dit was bij mij wel het geval verplicht 3 jaar verzekeren en aangezien die werd gebaseerd op nieuwwaarde fiets was de verzekering duurder als het voordeel.
Specialized Diverge Axs

Plaats reactie