Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Marktonderzoek Fietsbrillen

Timlife
Forum-lid

Timlife 22 feb 2012 15:05

eelcoz schreef:Misschien volkomen overbodig, maar bedenk wel dat je waarschijnlijk geen representatieve steekproef hebt op deze manier. Het forum wordt over het algemeen bevolkt door de wat fanatiekere fietser (wat ook te zien is aan het grote percentage respondenten dat aangeeft het hele jaar door te fietsen), dus misschien dat je daarvoor moet corrigeren.
Dat klopt, daarom heb ik de enquête ook op andere fora gezet. Deze enquête was echter ook op deze doelgroep gericht dus dat is verder geen probleem.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 23 feb 2012 08:36

Wat bij mij eigenlijk de belangrijkste factor is, is de combinatie van geslepen glazen / inzetbrilletje en pasvorm. Bij mij vielen de meeste merken af omdat de brillen door het geslepen gedeelte of het inzetbrilletje te dicht op je gezicht zitten. Ik zie ook dat pasvorm de belangrijkste factor is...

floris4
Forum-lid

floris4 23 feb 2012 09:17

Ik heb een bril met voorzet glazen zie ook in dit topic
Of ging het hier specifiek over verwisselbare glazen?
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

paul1978
Forum-lid

paul1978 23 feb 2012 11:38

Valt mij op dat bij vraag 7 bijna 25% heeft ingevuld een ander merk te hebben, ben dan benieuwd welk(e) merk(en)

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 23 feb 2012 13:32

Ietwat off topic; is Specialized gestopt met brillen in 2012? Reden?

Timlife
Forum-lid

Timlife 23 feb 2012 13:54

Het gaat hier inderdaad om verwisselbare glazen/lenzen. Omdat ik veel opmerkingen heb gekregen over lenzen op sterkte ben ik hier nu ook meer onderzoek naar aan het doen maar hier zitten nogal wat kanttekeningen aan.
paul1978 schreef:Valt mij op dat bij vraag 7 bijna 25% heeft ingevuld een ander merk te hebben, ben dan benieuwd welk(e) merk(en)
De andere merken zijn nogal verdeelt en niet vaak dezelfde. Wat ik meerdere malen voorbij heb zien komen zijn goedkopere varianten zoals brillen van Aldi of Lidl of veiligheidsbrillen. Mensen die zo min mogelijk geld neer willen/kunnen leggen voor een bril of hier het nut niet van inzien. Daarnaast wordt Decathlon nog welleens genoemd. Dit is bij onze zuiderburen erg populair.
roger68 schreef:Ietwat off topic; is Specialized gestopt met brillen in 2012? Reden?
Specialized is inderdaad gestopt met brillen. Ik heb ze wel in de enquête gezet omdat ze, zoals ook blijkt uit de enquête wel verkocht werden. Reden hiervoor weet ik niet. Zelfde geld overigens voor Giro.

Timlife
Forum-lid

Timlife 24 feb 2012 08:35

floris4 schreef:Ik heb een bril met voorzet glazen zie ook in dit topic
Of ging het hier specifiek over verwisselbare glazen?
Om nog even terug te komen op versterkte glazen. Na een aantal opmerkingen hierover ben ik hier ook naar aan het kijken. Er zijn echter al verschillende merken die brillen op sterkte hebben. Wat is bij deze merken voor jullie het probleem?

Draait het dan vooral om:
- Prijs
- Beperkte sterkte's waarin ze verkrijgbaar zijn
- Beperkt aantal plaatsen waar ze verkrijgbaar zijn?
- Of iets anders?

Alle hulp op dit gebied is welkom!

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 24 feb 2012 09:04

Eerste probleem, bijvoorbeeld bij Oakley, is de enorme prijs. Ik kwam op ruim 400 euro uit voor een bril met geslepen glazen. En dan zit je met 1 kleur lens. Daarom geef ik de voorkeur aan een voorzetlens. Ik gebruik 3 lenzen (categorie 1, 2, 3).

Tweede probleem: De pasvorm is nooit specifiek voor gebruik met een voorzetlensje. Daardoor zit de bril bijna altijd te dicht op je gezicht. Alleen die Adidas bril, die in twee maten verkrijgbaar is, staat ver genoeg van mijn gezicht af. Daar staat dan tegenover dat het zo een vrij forse bril lijkt.

Doorslaggevend was de mogelijkheid van een zeer dunne voorzetlens. Deze is vrij duur (120 euro voor alleen het dunne voorzetlensje). Hierdoor kan ik gewoon voor 30 euro nieuwe lenzen kopen.

floris4
Forum-lid

floris4 24 feb 2012 12:33

Een eis voor mij is en was dat de glazen dus mee kleuren.
Mee kleurende glazen op sterkte kan wel maar weer niet met lees glazen.
Normaal heb ik een bril met varivocale glazen. en dat is dan weer niet mogelijk.
Daarom heb ik gekozen voor een bril met voorzet glazen, waar dus standaard glas in zit, en in de bril dus mee kleurende glazen.
Vervolgens ben ik naar mijn opticien gegaan om in de voorzet bril varivocale glazen in te laten zetten, maar daarvoor was het glas te klein.
Als alternatief kon hij wel in de bovenste helft glazen zetten op mijn sterkte en in de onderste helft lees glazen.
Je krijgt dan dus onder dikker glas met in het midden horizontaal een naad, waar je in principe dus tegenaan kijkt.
Nou, ik moet je zeggen dat je die naad dus absoluut niet ziet, of je moet er heel specifiek op gaan letten.
Het is even wennen omdat het nu niet varivocaal is maar een keiharde scheiding tussen kijk- en lees gedeelte, maar dat wende in mijn geval erg snel.

De bril, BBB sportbril optiview ph, koste bij Rings €129. De montage bij mijn opticien was €48.
Prijs en merk is, tot op zekere hoogte, geen vraag maar meer de combinatie zoals hierboven beschreven.
Ga dus in overleg met je opticien over de mogelijkheden want er wordt anders al snel gezegd, dat kan niet meneer.
Als ik de bril niet gebruik berg ik hem wel donker op om de mee kleurende glazen op die manier inactief te houden, lijkt mij goed voor de levensduur van de werking van de glazen.

Op de foto klikken voor vergroten
Afbeelding Afbeelding
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

lior63
Forum-lid

lior63 26 feb 2012 21:59

marcvmegroot schreef:Gedaan, maar ik mis een onderwerp voor brildragers, ook niet onbelangrijk

marc
+1
Dat is namelijk voor mij het belangrijkste keuzecriterium, da manier waarop de bril aangepast kan worden aan -5.
De meeste brillen gebruiken een clip-in. Een soort van insert die tussen de fietsbril en de ogen wordt geplaatst, met daarin de optische glazen. Hierdoor komen de optische glazen te dicht op de ogen te zitten wat slecht is voor het focussen, en schuren bij mij de wimpers er tegenaan.
Rudy Project maakt de bril vanuit de brildrager en zet de gekleurde lenzen er over heen, dat werkt veel beter. De bril beslaat ook veel minder snel dan bij de clip-ins.

martijn78
Forum-lid

martijn78 27 feb 2012 23:24

leuk om de resultaten te kunnen zien, thanks for sharing
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Plaats reactie