Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportvasten

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 16 feb 2012 20:44

een gezonde voeding bestaat voor ongeveer 30-40% uit vet, waarvan het prima is als dat voor niet meer dan 10% uit verzadigd vet bestaat. Als je uitgaat van 2500Kcal dan betekent dit ongeveer 110 gram vet per dag. Zolang je dat aanhoudt maakt het niet zoveel uit of je volle of magere yoghurt neemt. Echter, als je wat gewicht wil verliezen, moet je meer Kcal verbranden dan innemen, en dan is magere yoghurt weer beter simpelweg omdat het minder Kcal bevat.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 17 feb 2012 19:10

Sorry, ons llichaamsvet is voor de helft ongeveer verzadigd, afhankelijk van je eetpatroon.

Van veel verzadigde vetten is bekend dat het cholesterol (LDL/HDL) niet verhoogd of juist verlaagt (!!!), wat indruist tegen de huidige adviezen van het voedingscentrum, die menen dat hoe miinder (verzadigd) vet wij consumeren, hoe beter dat is. Laten nu juist de verzadigde vetten in koeienmelk de meest ongezonde verzadigde vetten zijn. Beter kun je kiezen voor geitenzuivel, cacao, kokos en vlees en eieren van pluim- en kleinvee als je verzadigde vetten wilt consumeren.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 21 feb 2012 21:45

verliezer schreef:Ik houd me redelijk strak aan:
morgens volle yoghurt met muesli
smiddag 2 a 3 bruine boterhammen met kaas of ham
avonds normaal boordje eten
en avonds bij de koffie regelmatig een eierkoek
Wat fruit tussendoor en soms roggebroodje met kaas.

2 keer in de week zondig ik nog wel eens. Ik heb nu de uitdaging dat ik nog zo'n 3 tot 4 kilo kwijt moet maar ik val haast niets meer af. Ik kan je vertellen dat dat wel frustrerend is.

Ik zou zeggen verwissel de kaas of ham voor magere produkten om wat extra kcal te winnen.

Je moet het lekker vinden, maar ik denk dat je zo 100 tot 300kcal kunt 'winnen' door bv. voor sandwichspread komkommer, filet american, 20+ smeerkaas of 20+ slankie kaas te kiezen. Dat kan net genoeg zijn om minder kcal in te nemen dan je per dag verbrandt.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 feb 2012 00:04

@burningtyre
Mijn dagelijks menu lijkt veel op die van jou,
yoghurt ,1x koffie twee boterhammen , avond eten 1x koffie en wat appels tussen door. soms wat pecannoten, verder alleen (veel ) water drinken.
Afvallen gaat tergend langzaam, probeer nu 8 uur in de week te fietsen om de laatste kg er af te krijgen om zo op 88/89 kg te komen.

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 22 feb 2012 19:23

Zelf heb ik inderdaad ook de grootste moeite met de laatste kg's.

Ik ben in 1,5jr tijd afgevallen van 102kg naar 85kg (nu). Opzich een heel mooi en prima gewicht, gezien wat ik daarvoor woog. Dit alles door iets te gaan sporten maar voornamelijk door m'n voedingspatroon aan te passen, en dan met name wat ik als beleg op m'n brood doe overdags.

Echter zou ik graag rond de 80kg willen wegen om o.a. nog wat sneller en makkelijker omhoog te rijden en er iets sportiever uit te zien. Ik train nu al veel meer dan voorheen (min. 6 uur per week), wordt nog wel iets slanker (opbouw spiermassa), maar val nauwelijks nog kgs af...

Ik heb een actieve baan dus moet best wat boterhammen weghappen om echt niet flauw te worden en geen extreem hongergevoel te krijgen. In het weekend wil ik nog wel een biertje kunnen pakken en even een avondje kunnen ontspannen.


Mijn dagelijkse kost bestaat uit:
beleg: sandwichspread komkommer, smeerkaas 20+, filet american, 20+ kaas, kipfilet
Ontbijt: 2 bruine boterhammen
Middag: 6/7 bruine boterhammen en 2 stuks fruit
Avond: normaal bord avondeten en enkele glazen light frisdrank

eelcoz

eelcoz 22 feb 2012 19:33

Even iets dat me opvalt in topics over afvallen en voeding in het algemeen. Ik zie vaak staan: 'Normaal bord avondeten'. De vraag is natuurlijk wat normaal is, dit is wel enigszins subjectief lijkt me. Als ik zie wat ik 's avonds eet, en wat ik anderen zie opscheppen, dan verschilt de interpretatie van 'normaal' van persoon tot persoon.

Misschien iets om mee te nemen voor de mensen die moeite hebben met het kwijtraken van de kilo's.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 22 feb 2012 20:24

Juist het avondeten is een belangrijke factor bij het afvallen. De energie die je daarvan opneemt, kun je niet meer kwijt omdat die pas na een paar uur beschikbaar is.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 22 feb 2012 22:19

Ik heb ook mijn broodconsumptie sterk verminderd. 's Ochtends veel yoghurt en ontbijtgranen met veel vezels en als lunch bijvoorbeeld pasta, rijst of couscous met groenten (dus warm). Een warme lunch verzadigd beter en geeft een beter gevoel, daardoor eet je minder.

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 24 feb 2012 12:54

Focus schreef:Juist het avondeten is een belangrijke factor bij het afvallen. De energie die je daarvan opneemt, kun je niet meer kwijt omdat die pas na een paar uur beschikbaar is.
Flauwekul!
Die dieetwereld staat nog steeds bol van de sprookjes, mythes en grote onzin. Dus ik kan begrijpen dat er grote misverstanden bestaan over voeding.
Zoals dat je van savonds eten dik wordt/niet afvalt..... dat is gewoon niet waar, en zijn grootmoeders waarheden die door de wetenschap al achterhaald zijn. Maar helaas, soms ook door "deskundigen", blijf je regelmatig dit soort oudere opvattingen tegenkomen.
Het lichaam werkt in principe heel eenvoudig:
Als er over een bepaalde periode meer energie wordt opgenomen dan verbruikt kom je aan. Verbruik je meer dan er binnenkomt, val je af.
(Voor het gemak rekenen we meestal per 24 uur)
Meeste mensen overschatten hun calorieverbruik en onderschatten hun calorie inname. Wat hierboven al gesteld wordt: een normaal portie avondeten is een rekbaar begip.

En vergeet vooral ook niet: met een lichaam van 100 kilo verbruik je voor je dagelijkse werkzaamheden, fietsrondje etc. meer calorietjes dan met een gewicht van 80 kilo. Bovendien is tijdens dit afvalproces vaak een stukje spiermassa verdwenen, waardoor de "motor" kleiner is geworden, en dus de benodigde energie naar beneden moet worden bijgesteld.
Dus de voeding waar je eerst prima op afviel wordt na verloop van tijd de voeding waaraan je ruim voldoende hebt, en dus stopt het afvalproces.
Volgende stap (nog) minder gaan eten en/of nog meer bewegen....
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 25 feb 2012 23:07

@XXL....

Word je nou nooit moe van jezelf? geloof je er nu echt in dat er nu de laatste jaren baanbrekende ontdekkingen zijn gedaan die het beeld op voeding radicaal veranderen? In dat geval ben je dom of naief.

Als je moet afvallen vooral bij de laatste kilo's, dan moet die mond op slot (vooral 's avonds) en vooral bij de laatste kilo's. Alleen dat eten wat energie geeft wat je nodig hebt.

Omdat een te kort aan caloriën een onprettig gevoel geeft, moet je dit dus sparen voor de NACHT als je slaapt en alleen op de dag de caloriën nuttigen zodat jedan in ieder geval voldoende energie hebt.

Ik weet uit ervaring hoe je kunt afvallen van BMI 33 (in mijn geval 107 KG) tot BMI 21 (69 KG)
Dan kun je je natuurlijk afvragen of dat wel constant te houden is? het antwoord daarop is: tot nu toe twee jaar.
Doe ik dan concessies ten aanzien van conditie? ach... ik kan aardig meekomen met menigeen op ritjes van 100 - 150 km.

Als jij nu gelooft in rocket science op dieet gebied probeer het dan vooral zelf uit; kan heel verlichtend werken. (goh wat dubbelzinnig)

Anyhow, we zijn weer flink afgedwaald over het topic genaamd sportvasten want daarbij staak je een korte periode bijna de gehele calorie-inname.

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 26 feb 2012 10:02

Focus: ik wordt nooit moe van mezelf nee, ik ben blij dat ik open sta voor nieuwe inzichten, en alles op het gebied van voeding nauwgezet volg. Daardoor geloof ik juist NIET in nieuwe, baanbrekende ontdekkingen. Maar dat wil niet zeggen dat de inzichten van 50 jaar geleden nog allemaal kloppen, dat is heel wat anders!
Waar ik soms wel moe van wordt, zijn mensen als jou. Dingen half lezen, dingen half begrijpen, borrelpraat en tegeltjeswijsheden alsof het de enige en alles omvattende waarheid betreft.Vertel mij eens waar ik waar ik dan volgens jou rocket science verkondig? Ik geef juist aan dat het maar om 1 ding draait: een tekort al calorien! Maak het makkelijker, niet moeilijker...

Ik ben het met je eens dat je zegt: die mond moet op slot, want inderdaad, ieder pondje gaat door het mondje. Maar nogmaals het is ABSOLUUT niet noodzakelijk om die calorie besparing in de avond te laten plaatsvinden. Dat je dat makkelijker vind, ok, maar dat is een persoonlijke voorkeur, geen wetmatigheid.
Nogmaals, het gaat om cals in < cal verbruikt DAT was de kern van mijn vorige post.
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 26 feb 2012 15:04

elk pondje gaat door het mondje. kcal=kcal. Eten savonds gaat niet naar het vetweefsel, tenzij de glycogeenvoorraden gevuld zijn. En als je overdag niet veel eet, ga je automatisch over op
glycogeen, wat ervoor zorgt dat het niet uitmaakt als de grootste energie-inname met het diner is. Dat je altijd spiermassa afbreekt tijdens afvallen is ook een fabel. Als je enkele malen per week je core-stability oefeningen doet, voldoende eiwit nuttigt en een niet te lage energieinname hebt (>1500) kun je dit tot een minimum beperken.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie