Sportkleding vervuilt milieu?
-
- Forum-lid
Vorige week bracht Natuur & Milieu naar buiten dat er nanodeeltjes zilver in sportkleding zit verwerkt. Mogelijk is dit schadelijk voor de eigen gezondheid, maar in ieder geval is het schadelijk voor het milieu. Bij het wassen komen deze deeltjes als zware metalen in het milieu terecht. Wat vind je: schokkend? Reden om die kleding te mijden? Meer info: http://www.nanocontrole.nl/populaire-sp ... anozilver/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
Gaaaaaap..... de artikelen van organisaties als Natuur&Milieu kun je al jaren niet meer serieus nemen. Die overdrijven alles.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Dit hoort meer thuis in het Café-topic.
Rij je nog met de auto?
Verbruik je nog electriciteit?
Gebruik je gebleekt WC papier?
Lees je de krant?
Waaruit worden zonne panelen gemaakt?
Zijn radiogolven schadelijk?
Als je dat allemaal tot op de draad uitzoekt moet je terug in een grot gaan wonen.
Rij je nog met de auto?
Verbruik je nog electriciteit?
Gebruik je gebleekt WC papier?
Lees je de krant?
Waaruit worden zonne panelen gemaakt?
Zijn radiogolven schadelijk?
Als je dat allemaal tot op de draad uitzoekt moet je terug in een grot gaan wonen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik denk niet dat dit een gaaaaaaap onderwerp is dat is geinitieerd door de zoveelste ecologische milieu kabouter Nijmegen.
Ik zag laatst een uitzending bij Kassa die ging over zweetshirts met zilver technologie. De zilver ionen braken bacterien af waardoor je minder snel last had van zweetlucht. Dat klinkt leuk functioneel maar er was ook een keerzijde. Na een x aantal keer wassen, waren de zilver ionen uit het shirt verdwenen en in het waswater weggevoerd. De duurdere merken verloren minder snel de zilver ionen als het Aldi merk. Bij die laatste was bijna alle zilver verdwenen na een paar wasbeurten. De zilver ionen zorgen er in het millieu dan weer voor dat bepaalde bacterien worden afgebroken.
Na 10 keer wassen heb je dus zelf geen voordeel meer maar heb je wel het milieu vervuild. Toch wel degelijks iets om over na te denken.
Ik zag laatst een uitzending bij Kassa die ging over zweetshirts met zilver technologie. De zilver ionen braken bacterien af waardoor je minder snel last had van zweetlucht. Dat klinkt leuk functioneel maar er was ook een keerzijde. Na een x aantal keer wassen, waren de zilver ionen uit het shirt verdwenen en in het waswater weggevoerd. De duurdere merken verloren minder snel de zilver ionen als het Aldi merk. Bij die laatste was bijna alle zilver verdwenen na een paar wasbeurten. De zilver ionen zorgen er in het millieu dan weer voor dat bepaalde bacterien worden afgebroken.
Na 10 keer wassen heb je dus zelf geen voordeel meer maar heb je wel het milieu vervuild. Toch wel degelijks iets om over na te denken.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
Om het even in het juiste perspectief te plaatsen: hoeveel extra brandstof verstoken we met het rijden naar alle toertochten ver weg? Denk dat die milieubelasting vele malen erger is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Hoezo het juiste perspectief?? Dat de milieubelasting van "het met z'n allen in de auto stappen op weg naar toertochten" hoger is dan de milieubelasting van zilverdeeltjes in het milieu, betekent toch niet dat er wel degelijk milieubelasting is waar je eventueel wat aan kan doen.daniel1975 schreef:Om het even in het juiste perspectief te plaatsen: hoeveel extra brandstof verstoken we met het rijden naar alle toertochten ver weg? Denk dat die milieubelasting vele malen erger is.
Wil hier niet de moralridder uithangen, maar ik vind het nogal kort door de bocht om een vorm van milieuvervuiling zo maar af doen door te wijzen op gedrag wat een nog ergere vervuiling veroorzaakt. Want dan kun je elke vorm van milieuvervuilend gedrag bagitaliseren door te wijzen naar de meer vervuilende buurman.......
staal.....what else.....??
-
- Forum-lid
Er gaat wel een wereld open als je dit soort dingen leest. Bestaan er nog eerlijke producten? Maar het is waar dat alle dagelijkse handelingen gevolgen hebben voor het milieu. Als fietser hebben we graag een groen imago. Maar weten we wat in onze fiets(onderdelen) zit? Alleen daarvan weten we dat het min of meer gerecycled gaat worden of verbrand. Deze zilverdeeltjes komen rechtstreeks in het water terecht. Blijft goed om te weten wat je koopt. Al beseffen we maar een fractie van wat we met ons doen en laten (en kleding teweeg brengen).
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik herinner me nog een uitzending van 2Vandaag van net voor de kerstdagen een paar jaar geleden over broomjodiden(?) die in textiel werden toegepast als brandvertrager,. Spore hier van werden tot op de Zuidpool terug gevonden. Twee weken later was er brand in Volendam en heb ik er nooit weer wat van gehoord.
Dat de zilver uit het materiaal in het waswater terecht komt klopt. Maar dat het daarna 'rechtstreeks in het water terecht' komt is natuurlijk wel wat krap door de bocht. Jouw en mijn waswater gaat met het riool mee, en wordt niet direct in de locale sloot gedumpt. En het rioolwater wordt vervolgens gezuiverd alvorens het wordt geloosd. En reken maar dat ze bij dat zuiveren kijken naar metalen. Sterker nog: Afvalzuiveringsbedrijven verdienen tegenwoordig een aardig zakcentje aan goud en andere waardevolle metalen die jij en ik in onze afvalwater dumpen. Dus zo slecht voor het milieu als jij het stelt is het zeker niet... Kan het afvalzuiveringsbedrijf 100% van het zilver er weer uit halen? waarschijnlijk niet. Is zilver in ons afvalwater een serieus grote bedreiging voor ons ecosysteem... neuh. Dat waarschijnlijk ook weer niet.mistervuursteen schreef:Er gaat wel een wereld open als je dit soort dingen leest. Bestaan er nog eerlijke producten? Maar het is waar dat alle dagelijkse handelingen gevolgen hebben voor het milieu. Als fietser hebben we graag een groen imago. Maar weten we wat in onze fiets(onderdelen) zit? Alleen daarvan weten we dat het min of meer gerecycled gaat worden of verbrand. Deze zilverdeeltjes komen rechtstreeks in het water terecht. Blijft goed om te weten wat je koopt. Al beseffen we maar een fractie van wat we met ons doen en laten (en kleding teweeg brengen).
ALLES VERVUILT.
De laatste tijd draven we compleet door in onze sensatie zucht. Alles wat we doen heeft invloed op het milieu. Dit heeft het al duizenden jaren. Toegegeven dat we het de laatste tweehonderd jaar wel bont aan het maken zijn, maar toch.
Het feit dat je een stikstof patroon gebruikt in plaats van een handpomp zal vele malen vervuilender zijn dan ppm's zilver die uit de kleding verdwijnen na het wassen.
De laatste tijd draven we compleet door in onze sensatie zucht. Alles wat we doen heeft invloed op het milieu. Dit heeft het al duizenden jaren. Toegegeven dat we het de laatste tweehonderd jaar wel bont aan het maken zijn, maar toch.
Het feit dat je een stikstof patroon gebruikt in plaats van een handpomp zal vele malen vervuilender zijn dan ppm's zilver die uit de kleding verdwijnen na het wassen.
Twitter: @rbruijns
Sinds een aantal jaren laat ik geen fotorolletjes meer ontwikkelen ter compensatie van m'n vervuilde sportkleding. Over dit soort offers die ik breng hoor je ZE niet!