Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Optimal vetverbranding Fietsen

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 14 feb 2012 11:09

Je knippert even met je ogen en WTF: 5 pagina's tussen voor- en tegenstanders van vegetariërs?!?

Wat mij opvalt als het gaat over de vegetarische discussie (bij veganisten gaat dat vaak nog een aantal stapjes verder) een religieus tintje krijgt. Waar aan beide kanten hard wordt ingezet, en vaak snerende opmerkingen worden gebezigd.

Terwijl de feiten duidelijk liggen:
- Een vlees/vis/dierelijke producten zitten andere voedingsstoffen dan in plantaardige producten.
- De mens heeft zich in de loop van evolutie ontwikkelt tot en omnivoor (en de westerse variant tot een die zuivel verdraagt na de babytijd).
- De mens heeft zich tot een intelligent wezen ontwikkelt nadat het koken/verwarmen van voedsel werd ontdekt, met name uit vlees kon toen veel meer energie gehaald worden.

Dit betekent heel nadrukkelijk niet dat een mens niet zonder vlees kan, maar het is niet de natuurlijke keuze. Sommige tegenstanders zien dat als iets slechts, er aan voorbijgaand dat het drinken van cola/energierepen/gezouten eten net zo min 'natuurlijk' is. Sommige voorstanders beroepen zich op de misstanden in de bio-industrie of het 'kadaver'-argument.

Er gaat idd veel mis in de bio-industrie, maar dat is geen uitvloeisel van het werken met dieren, als wel met onze marktgerichte maatschappij. Tegenstanders van de bio-industrie zouden met dat argument wel wild mogen eten, en dat doen de meesten bij mijn weten niet. Het missen van bepaalde stoffen wordt genoemd, maar de realiteit is iets weerbarstiger. De aangehaalde eskimo's kampen vaak met een vitamine-C tekort, en ook andere groepen wereldwijd hebben door hun eet-gewoonten vaak te korten. De natuur zit echter flexibel in elkaar, en heel veel hiervan is prima op te vangen.

Er is gewoon geen eenduidig antwoord te geven in deze materie. De wereld laat zich niet vangen in one-liners. Ook nu niet. Net als de oorspronkelijke vraag van de TS: bezint eer gij begint, en doe het met mate...

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 14 feb 2012 11:32

Dank u. Conclusie: Een combinatie van onbewerkte, natuurlijke voedingsmiddelen samen met beweging/sport en ontspanning is de sleutel tot een gezond leefpatroon.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 14 feb 2012 11:59

@Pierre92: Los van aanleg. Het grootste succes tot een goede gezondheid zijn de juiste genen... ;)

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 14 feb 2012 12:09

pierre92 schreef:Conclusie: Een combinatie van onbewerkte, natuurlijke voedingsmiddelen samen met beweging/sport en ontspanning is de sleutel tot een gezond leefpatroon.
Ik zou liever willen zeggen dat ze bij dragen aan een gezond leefpatroon. Ook andere factoren beïnvloeden het leefpatroon zoals woonplaats, werk, etc.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 14 feb 2012 14:20

Ik denk dat zelfs de mensen met slechte genen gezond kunnen blijven bij de door mij genoemde voedingsmiddelen. Daar houd ik het bij.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie