Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

garantie ja of nee?

specialized92
Forum-lid

specialized92 14 sep 2010 22:00

Van mijn dura ace wh-7850 c24 cl is pas een spaak geknapt. Afgelopen zondag heb ik gefiest en ben thuis gekomen zonder enige problemen. De spaak was toen nog niet geknapt. Maandag morgen wilde ik mijn fiets pakken om het te wassen. Het voorwiel draaide niet dus ik keek of de rem aanliep. Toen zag ik dus dat er een spaak geknapt was. Hierdoor zit er ook een flinke slag in nu. Dit moet dus gebeurd zijn terwijl de fiets gewoon in de schuur stond. Het wiel werdt dus niet belast. Zou ik hiermee kans maken op garantie?

johnwx
Forum-lid

Gebruikersavatar johnwx 14 sep 2010 22:05

Nee

Kan gebeuren als er extreme spanning op staat en dat er door temperatuurswisselingen van de spaak er een knapt

Misschien was de spaak al bijna door en was dit het zetje
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 14 sep 2010 22:11

wat zei de fietsenmaker waar je het wiel weghebt? neem aan dat je dat eerst gedaan hebt maandagmiddag....

Alle wielen op Dura Ace niveau hebben 3 jaar garantie volgens futurumshop, dus dit zal een algemene garantieperiode zijn van shimano...

dus met een kassabon lijkt het mij niet al te moeilijk
Afbeelding

diogenes
Forum-lid

diogenes 14 sep 2010 22:11

Ik zou het toch proberen. Tenslotte mag je er van uit gaan, dat een product een tijd meegaat. Zeker een duur product. Ook al zegt ShimaNO dat je er geen recht op hebt (dat ken ik maar al te goed). Als je het wiel mishandeld zou hebben , zou je ook schade aan je velg moeten hebben.
Velgenfluisteraar

Florezido

specialized92
Forum-lid

specialized92 14 sep 2010 22:13

Ik heb de wielen bij futurumshop gekocht. Ik heb al een mail gestuurd maar krijg gewoon een standaard mail terug. Ik zal ze morgen eens bellen. Als ik geen garantie krijg laat ik het wiel repareren maar waar kan ik dan een spaak bestellen? Ook ben ik dan bang dat ik veel vaker last krijg van spaakbreuk. Hoe kan ik dat voorkomen?

diogenes
Forum-lid

diogenes 14 sep 2010 23:12

>Als ik geen garantie krijg laat ik het wiel repareren
Ik zou eerst eisen dat ze het onder garantie repareren, met verwijzing naar het consumentenrecht.

> maar waar kan ik dan een spaak bestellen?
Je hoeft het toch niet zelf te repareren? De meeste Shimano dealers zullen zo'n spaak hebben, of snel kunnen bestellen.

>Ook ben ik dan bang dat ik veel vaker last krijg van spaakbreuk. Hoe kan ik dat voorkomen?
Helaas komt het leven zonder zekerheden. Het enige dat je kan doen is je wielen ontzien door uit het zadel te gaan als je over een hobbel of in een gat rijdt.
Velgenfluisteraar

Florezido

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 14 sep 2010 23:17

Diogenes schreef:>Als ik geen garantie krijg laat ik het wiel repareren
Ik zou eerst eisen dat ze het onder garantie repareren, met verwijzing naar het consumentenrecht.

> maar waar kan ik dan een spaak bestellen?
Je hoeft het toch niet zelf te repareren? De meeste Shimano dealers zullen zo'n spaak hebben, of snel kunnen bestellen.

>Ook ben ik dan bang dat ik veel vaker last krijg van spaakbreuk. Hoe kan ik dat voorkomen?
Helaas komt het leven zonder zekerheden. Het enige dat je kan doen is je wielen ontzien door uit het zadel te gaan als je over een hobbel of in een gat rijdt.
in een gat rijden kun je denk ik beter helemaal proberen te voorkomen
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

specialized92
Forum-lid

specialized92 15 sep 2010 00:53

Helaas komt het leven zonder zekerheden. Het enige dat je kan doen is je wielen ontzien door uit het zadel te gaan als je over een hobbel of in een gat rijdt. [/quote]

Hier bedoel ik mee dat als er eenmaal een spaak gebroken is je wel eens hoort dat je soms zonder aanleiding weer een breuk krijgt. Je zou dan het hele wiel opnieuw moeten laten spaken. Is dit echt nodig?

diogenes
Forum-lid

diogenes 15 sep 2010 01:02

Nee, ik zou het pas helemaal laten overspaken als zoiets vaker voorkomt. wie weet was het gewoon een spaak met een fabicagefout. Zowieso ben je bij garantie afhankelijk van wat ze je aanbieden. Als het vaker voorkomt, kan je altijd nog stellen dat het wiel ondeugdelijk is.

Ik neem hierbij aan dat je gewicht lager is dan de max. aangegeven belasting voor deze wielset.

Ik ben, zoals bekend, geen fan van wielen met weinig spaken, Vooral niet voor dagelijks gebruik.
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie