Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Xentis Squad wielen

Gebruikersavatar
ldtriatleet
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 sep 2008 22:21

Gebruikersavatar ldtriatleet 01 feb 2012 09:22

Iemand ervaring met de Xentis Squad wielen?

De nieuwe versie met witte spaken en witte naaf vind ik mooi om te zien. De 5.8 heeft dan mijn voorkeur.
Gewicht is redelijk laag voor een clincher (1468 gr. voor 5.8, 1385 voor 4.2, 1252 voor 2.5 cm velg), remblokjes hoeven niet verwisseld te worden.
Wel prijzig. (€2100 voor 5.8 - €1900 voor 2.5)

Kan iemand wat vertellen over de eigenschappen tijdens het rijden? Stijfheid en aerodynamica bijv.
En welke andere opties zijn er in deze prijsklasse of lager?

Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 feb 2012 10:08

Waarom hoeven de remblokjes niet verwisseld te worden?

martijnblaas
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08

martijnblaas 01 feb 2012 12:24

Voor pak hem beet 2000 euro heb je zipp 404 firecrest carbon wielen voor draadbanden. Die zouden mijn voorkeur hebben qua aerodynamica en looks. Maar dat laatste is natuurlijk persoonlijk.
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

Gebruikersavatar
ldtriatleet
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 sep 2008 22:21

Gebruikersavatar ldtriatleet 01 feb 2012 12:40

@lvgh: Xentis geeft op hun website aan dat speciale remblokjes voor carbonvelgen niet nodig zijn. Ze bevelen zelfs standaard remblokjes aan om op hun velgen te gebruiken.

@martijnblaad: Ja, ook erg mooi! Maar adviesverkoopprijs is toch zo'n € 400 meer. Daar overigens wel remblokjes verwisselen, als je de wielen, net zoals ik, alleen in wedstrijden wil gebruiken. (En bandenspanning mag ook niet zo hoog zijn, volgens mij)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 feb 2012 13:12

Dan zou ik altijd alsnog een set aparte remblokken voor je carbon velgen gebruiken. Heb toch altijd gehoord dat kleine beetje alu die in je remblokken blijven hangen zeer funest kunnen zijn voor een carbon velg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 01 feb 2012 21:10

Ik heb een set 5.8 met campa body.
Inderdaad je kan gewone remblokken gebruiken maar ik gebruik de gekende gele blokjes. Remmen gaat overigens prima, iets minder in vergelijking met alu velgen maar dat is algemeen geweten.
De set is inderdaad licht voor de clincher versie.
Stijfheid is absoluut geen probleem! Ze geven geen krimp. Ik weeg 83 kg en ben 1.91 groot.
Afwerking, originaliteit en algemene kwaliteit vind ik top. Je krijgt er ook een heel mooie tas bij!
Wel een minpunt is het feit dat buitenbanden erg slecht te monteren zijn! De eerste keer heeft het me 2 bb gekost. Zonder het gebruik van 2 bandenlichters lukt het echt niet! De techniek moet je echt oefenen. Pomp het binnenbandje zeker op voor montage want gegarandeerd komt het anders knel te zitten en is het eraan voor de moeite.
Ik heb er nog niet mee gereden in de bergen.
Soms lees ik wel eens iets over velgschade als je carbon clinchers gebruikt tijdens snelle afdalingen waarin veel wordt geremd (Reynolds had er problemen mee). Wel ik denk dat deze wel tegen een stootje kunnen. Ik vermoed dat het ook uit veiligheidsoverwegingen is dat daarom het bandje zo moeilijk te monteren is. Rij je lek dan blijft de buitenband tenminste op zijn plaats. Wel handig tijdens een afdaling. Ik moet wel toegeven dat de laatse opmerking een eigen interpretatie is.
Windgevoeligheid valt heel erg mee. Mss ligt het aan mij maar ook bij een flinke zijwind flappert mijn stuur niet heen en weer.
Aerodynamica is natuurlijk moeilijker om objectief te evalueren. Het gevoel is er echter wel, eens op snelheid bolt deze set echt geweldig goed. Ik kan vergelijken met een set Mavic Ultimate en carbon SL.
Persoonlijk heb ik zeker geen spijt van de aankoop!

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 01 feb 2012 21:31

Nog even over het gebruik van gewone remblokken.
Wat ik nooit zou doen is dezelfde blokjes gebruiken voor zowel de Xentis wielen als voor een andere set alu wielen.
Gebruik je alu wielen dan zal je steeds alu resten terugvinden in eender welk remblokje dat je gebruikt. Monteer je dan later de Xentis wielen dan vermoed ik dat er inderdaad wel sporen zullen achterblijven.
Ik gebruik dezelde Yellow kings voor de Xentis- en de Ultimate wielen. Beiden zijn carbon velgen!
Het promoverhaal van Xentis zal wel kloppen maar er zijn beperkingen!

Gebruikersavatar
ldtriatleet
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 20 sep 2008 22:21

Gebruikersavatar ldtriatleet 02 feb 2012 19:52

@damocles Bedankt voor je uitgebreide ervaringen. Heb jij de versie met 16 spaken in het voorwiel?

damocles
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 10 apr 2004 19:03

damocles 02 feb 2012 20:29

Jawel, 16 spaken!
Af en toe doe ik een training waarbij ik 10 korte machtsprintjes trek op een brug over de snelweg. Recht opstaand op de pedalen slaag ik er niet in om het voorwiel de blokjes te doen raken. De wielen zijn echt wel stijf. Maar mss zegt dit ook wel iets over mijn capaciteiten.... ;)

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 03 feb 2012 17:43

Ik heb de Mark 1 TT gereden met gewone remblokken en dat geeft waanzinnig goede remprestaties. Veel beter dan Swiss Stop geel op andere carbon velgen. Dit is dan ook echt een pre van de Xentis wielen! Je zult de blokken desondanks moeten wisselen bij gebruik van alu wielen, omdat er inderdaad stukjes alu in de blokken kunnen gaan zitten die funest zijn voor je carbon velg.

Plaats reactie