Over de wielersport en zijn beoefenaars.

De flandriens van het veld

jee
Forum-lid

jee 24 jan 2012 11:23

Al enkele weken is dit programma te zien op canvas. Zeer mooi om naar te kijken. Wat ik mij afvraag is vanaf wanneer carbon in de cyclocross is geïntroduceerd? Zo reed Paul Herygers in zijn tijd al rond met carbonnen wielen dacht ik. De frames lijken me tot begin jaren 2000 nog steeds aluminium. Correct me if i'm wrong. Wil graag altijd bijleren over de wielergeschiedenis en techniek.

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 25 jan 2012 19:34

Volgens mij reed Liboton op een carbon Guerciotti en reden er in die tijd ook carbon crossers van Alan rond. Was niet de standaard maar alleen de toppers reden op carbon. Kan me wel herinneren dat er ook problemen mee waren.
Zo ver ik me kan herinneren leken de Guerciotti en de Alan erg veel op elkaar. De Guerciotti zou zou maar een Alan geweest kunnen zijn die omgelabeld was.
Alan was in die jaren de top in cross fietsen. Je ziet ze nog wel rijden die alu kleur fietsen met die dikke alu lugs.
Zelf ook nog een Alan crossfiets gehad met stuurcommandeurs, toen moesten de rem-schakelgrepen nog worden uitgevonden

stefan
Forum-lid

stefan 25 jan 2012 20:31

Seizoen 2002/2003 was het laatste jaar met de spaarselect ploeg. Zei reden op alu Empella's. De opvolger Fidea kwam in seizoen 2003/2004. Deze ploeg reedt toen met carbon Ridley 's dacht ik.
Rabobank had al iets eerder Colnago frames van Carbon. Zal wel begin 2002 zijn geweest toen alu echt plaats ging maken voor plastic.
Maar zoals hierboven al vermeld waren er al veel eerder carbon crossers. Alan was dacht ik ook een van de eerste met alu cross frames.

Plaats reactie