Leren tijdrijden
Hallo,
Volgend seizoen ga ik bij de amateurs rijden . Tijdrijden lijkt mij een hele mooie discipline en ik wil het mijzelf ook machtig maken(kan denk ik ook bij criteriums in mijn voordeel werken.) Het probleem is dat tijdrijders meestal langere mensen met enorme benen zijn en ik ben zelf maar 1,67m( wel een bblengte van 86, hoorde dat dit lang is voor mijn lengte). Meer een klimmerlichaam dus. Is het mogelijk een goede tijdrijder te worden? Hoeveel watt trappen de amateurs ongeveer in watt/kg en totale vermogen?
Ps is het te voeg om nu al met intervallen te beginnen?
Mvg
Enrico92
Volgend seizoen ga ik bij de amateurs rijden . Tijdrijden lijkt mij een hele mooie discipline en ik wil het mijzelf ook machtig maken(kan denk ik ook bij criteriums in mijn voordeel werken.) Het probleem is dat tijdrijders meestal langere mensen met enorme benen zijn en ik ben zelf maar 1,67m( wel een bblengte van 86, hoorde dat dit lang is voor mijn lengte). Meer een klimmerlichaam dus. Is het mogelijk een goede tijdrijder te worden? Hoeveel watt trappen de amateurs ongeveer in watt/kg en totale vermogen?
Ps is het te voeg om nu al met intervallen te beginnen?
Mvg
Enrico92
Naast fysieke aanleg/lichaamsbouw is tijdrijden vooral ook een mentale aangelegenheid. Maar je kan er zeker op trainen, ook het mentale gedeelte. Wat adviseert je trainer ? Hoe lang duren de tijdritten bij de amateurs. Je kan nu best wel met extensieve intervallen beginnen om eraan te wennen, maar het meeste effect hebben deze toch pas enkele weken voor je tijdrit. Waarbij je heel nauwgezet moet gaan kijken hoe deze in je trainingen passen voor het rijden van criteriums. Meestal niet de beste combi, gezien criteriums juist veel explosiever zijn.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Kijk eens op http://www.tijdrijden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Een van onze forumleden hier (Corniel) houdt daar een ongelooflijke hoeveelheid gegevens over tijdritten in Nederland bij. Zo verschijnt er ook ieder jaar een kalender met tijdritten waarop iedereen zich kan inschrijven. Op de uitslagenlijsten kun je ook zien welke snelheden er gereden worden.
Ik zou als ik jou was, gewoon inschrijven op een aantal van die wedstrijdjes. Er hangt een gezellige en relaxte sfeer, en je kunt er veel opsteken van collega-tijdrijders.
Mocht je je goed willen voorbereiden, dan is het in ieder geval goed om bloktrainingen af te werken.
Heel ruwweg: Als je een tijdrit van 20 kilometer wilt gaan fietsen, dan train je in de voorbereidingsperiode op blokjes die qua tempo op, of net boven het tempo liggen wat je hoopt te gaan halen in de wedstrijd. De eerste trainingen zijn de blokjes kort, bijv. twee minuten (ongeveer 8 keer herhalen). Later in de voorbereiding kun je blokken van 10 minuten (3 á 4 keer herhalen) op dat tempo fietsen. Tussen de blokken lekker los fietsen.
Het is maar een voorbeeld van hoe je kunt trainen voor een bepaalde rit. Houd natuurlijk wel rekening met weersomstandigheden. Sommigen zullen hier meteen gaan reageren met allerlei "hartslagtips", maar uiteindelijk telt in een tijdrit maar een ding: Hoe lang deed ik erover? Hoe snel je hart in die tijd sloeg telt niet mee in het klassement.
Ik zou als ik jou was, gewoon inschrijven op een aantal van die wedstrijdjes. Er hangt een gezellige en relaxte sfeer, en je kunt er veel opsteken van collega-tijdrijders.
Mocht je je goed willen voorbereiden, dan is het in ieder geval goed om bloktrainingen af te werken.
Heel ruwweg: Als je een tijdrit van 20 kilometer wilt gaan fietsen, dan train je in de voorbereidingsperiode op blokjes die qua tempo op, of net boven het tempo liggen wat je hoopt te gaan halen in de wedstrijd. De eerste trainingen zijn de blokjes kort, bijv. twee minuten (ongeveer 8 keer herhalen). Later in de voorbereiding kun je blokken van 10 minuten (3 á 4 keer herhalen) op dat tempo fietsen. Tussen de blokken lekker los fietsen.
Het is maar een voorbeeld van hoe je kunt trainen voor een bepaalde rit. Houd natuurlijk wel rekening met weersomstandigheden. Sommigen zullen hier meteen gaan reageren met allerlei "hartslagtips", maar uiteindelijk telt in een tijdrit maar een ding: Hoe lang deed ik erover? Hoe snel je hart in die tijd sloeg telt niet mee in het klassement.
Bedankt voor de tips. Ik heb geen trainer en probeer zoveel mogelijk via internet te weten te komen. ExplOsiviteit heb ik wel genoeg denk ik. Verlies je die door blikgroente? Wat vinden jullie van mij. Weekindeling?
Maandag 2,3 uur duur
dinsdag interval 45 sec 8 herhalingen en 2 uur duur
Woensdag 2 uur duur waarvan 1 intensief
Donderdag bloktraining 3 min 3 min rust en dan 8 keer 1 uur duur
Vrijdag herstel en duur
Zaterdag los rijden
Zondag wedstrijd
Gaat het tijdrijden lukken met deze indeling denken jullie?
Groeten
Maandag 2,3 uur duur
Vrijdag herstel en duur
Zaterdag los rijden
Zondag wedstrijd
Groeten
Nee, totaal een broodje aap verhaal. Groente is goed. En blikgroente ook.Enrico92 schreef:...ExplOsiviteit heb ik wel genoeg denk ik. Verlies je die door blikgroente? ...
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Hetgeen waar je het snelst mee vooruit gaat: Veel op de tijdritfiets trainen en zorgen dat je de bochtentechniek goed onder de knie krijgt, net als de positie op je fiets.
-
- Forum-lid
LOL, die blikgroente.Enrico92 schreef:Bedankt voor de tips. Ik heb geen trainer en probeer zoveel mogelijk via internet te weten te komen. ExplOsiviteit heb ik wel genoeg denk ik. Verlies je die door blikgroente? Wat vinden jullie van mij. Weekindeling?
Maandag 2,3 uur duur
Vrijdag herstel en duur
Zaterdag los rijden
Zondag wedstrijd
Groeten
Ik zou, zeker als je dadelijk in het seizoen zit, geen duurtraining doen op de dag na de wedstrijd, maar eerder een hersteltraining van max. een uurtje. Verder heb ik gemerkt dat je heel goed snelheid en intensiteit kunt trainen door mee te doen aan wedstrijden en vooral aan trainingswedstrijdjes. Er worden op verschillende plekken in het land wekelijks trainingswedstrijdjes gereden op afgesloten parcoursen. Die wedstrijdjes zijn wat laagdrempeliger dan pakweg een KNWU criterium of een klassieker van de wilde bond, ideaal om te trainen, om te wennen aan rijden in het peloton en aan snelle bochten en om wat te experimenteren met je eigen snelheid. Ik heb bijvoorbeeld wel eens in de eerste ronde gedemarreerd en dan probeerde ik zo lang mogelijk vooruit te blijven. Vergelijkbaar is meespringen met iemand die normaal net iets harder rijdt dan jou. Dan heb je snel door hoe lang je bepaalde snelheden kunt volhouden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
You just made my dayEnrico92 schreef:Ow haha heb verstuurd via de telefoon , verdomde auto correctie;)
Het moest blok training zijn.

La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy
- razenderoeland
- Forum-lid
Volgens mij kan een dag totaal niets doen zeker wel een positief effect op je algehele conditie hebben. Het schema zoals hierboven vermeld lijkt mij wat teveel van het goede.Enrico92 schreef:Bedankt voor de tips. Ik heb geen trainer en probeer zoveel mogelijk via internet te weten te komen. ExplOsiviteit heb ik wel genoeg denk ik. Verlies je die door blikgroente? Wat vinden jullie van mij. Weekindeling?
Maandag 2,3 uur duur
Vrijdag herstel en duur
Zaterdag los rijden
Zondag wedstrijd
Groeten
Hoe sterk is de eenzame fietser...