Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra 6700 shifters breken gevaarlijk

atomic
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2010 01:33

atomic 17 sep 2010 03:16

Mijn zoontje (12) kon een valpartij voor hem niet ontwijken en kwam ook ten val. Vrij onschuldig allemaal, maar het vreemde was dat het carbonnen remhendeltje zeer scherp afgebroken is en een flink gat in de elleboog van zijn clubgenootje heeft veroorzaakt die naar het ziekehuid gebracht is.

Het vreemde is dat zijn fiets onbeschadigd is gebleven. Zijn stuurlint is helemaal niets op te zien, hele schifter staat gewoon recht. ca. 4 cm is scheef afgebroken, "Ultegra" is nog volledig leesbaar op het deel dat niet is afgebroken.

Breekt die remhendel zo makkelijk? Bekend probleem?

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 17 sep 2010 09:35

Laatst ook gevallen, maar shifters zijn wonder boven wonder heel gebleven.
Whistle

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 17279
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2010 11:50

Met carbon is dit heel goed mogelijk.

Aluminium en metaal kunnen nog buigen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2010 12:15

Ja de nieuwe Ultegra remhendels breken erg makkelijk af en zijn daarbij inderdaad behoorlijk scherp. Je zou verwachten dat de shifter weg klapt op 't moment dat die iets raakt, maar toch breekt de boel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 17 sep 2010 13:13

2 weken geleden zelf een behoorlijk klap gemaakt, waarbij de linker shifter een behoorlijke tik had gekregen (stond zo'n 30-40 graden naar binnen)
Maar de shifter was nog steeds heel en hij werkt ook gewoon weer.
Ik denk dat het dus vooral ligt aan de manier hoe de shifter geraakt wordt.
Als deze zeg maar naar buiten gedrukt wordt, zal de kracht veel groter zijn en zal hij dus eerder afbreken. Terwijl bij naar binnen of naar achteren drukken, de hendel dus deels mee beweegt waardoor de kans op afbreken kleiner zal zijn!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 sep 2010 16:34

Het is geen carbon, dat breekt niet scherp maar scheurt eigenlijk. Je ziet dan letterlijk de vezels.

Het gaat denk ik om kunstof versterkt met koolstof.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 sep 2010 18:34

wasbeer2006 schreef:Het is geen carbon, dat breekt niet scherp maar scheurt eigenlijk. Je ziet dan letterlijk de vezels.

Het gaat denk ik om kunstof versterkt met koolstof.


Puur carbon is er niet het is altijd epoxy+koolstofvezels
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9471
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 sep 2010 19:03

@wasbeer&Kees: vast waar, maar besides the point. (Kees, ik neem aan dat je bedoelt dat er geen shifters zijn van puur koolstof..)?
Toch wel een beetje dom van Shimano dan. Valpartijen komen toch wel vaak voor, en als die shifters echt zo snel breken, dan gaat dat een keer mis natuurlijk.

Wachten op de eerste flinke schadeclaim aan shimano?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2010 21:21

Dat lijkt toch de bedrijfspolitiek van Shimano gewoon te zijn. Die brekende kettingen deden ze ook geen moeite voor.

Carbon is gewoon de Nederlandse naam voor een composiet van lange koolstofvezels met een kunstof matrix (meestal epoxy). De remhendels zijn volgens mij gemaakt van korte koolstofvezels en dat is ook de reden dat ze door midden breken en dat het brekende stuk er niet aan blijft hangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 17 sep 2010 22:31

53x11 schreef:@wasbeer&Kees: vast waar, maar besides the point. (Kees, ik neem aan dat je bedoelt dat er geen shifters zijn van puur koolstof..)?
Toch wel een beetje dom van Shimano dan. Valpartijen komen toch wel vaak voor, en als die shifters echt zo snel breken, dan gaat dat een keer mis natuurlijk.

Wachten op de eerste flinke schadeclaim aan shimano?


Alleen diamant en grafiet zijn puur koolstof.....
Carbon als materiaal is altijd een composiet.

Mij lijkt het eigenlijk helemaal geen nadeel dat remhendels snel breken, dat voorkomt verdere schade aan het shifterhuis.
Scherpe breukranden zijn inderdaad minder leuk.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 8010
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 sep 2010 23:09

suggestie: bij de montage van de handles ze zo vast/los-zetten dat ze verdraaibaar zijn bij flinke inspanning.

atomic
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2010 01:33

atomic 18 sep 2010 00:02


Mij lijkt het eigenlijk helemaal geen nadeel dat remhendels snel breken, dat voorkomt verdere schade aan het shifterhuis.
Scherpe breukranden zijn inderdaad minder leuk.


Kon de hendel alleen per set kopen. 250 euro armer. Ik zag wel op dat je de remhendelunit los zou moeten kunnen kopen, maar je moet dan ook speciaal gereedschap aanschaffen. Voordat je dit soort onderdelen in huis hebt ben je vermoedelijk gauw een week verder.
Zoontje in ieder geval blij. Hij kan van het weekend weer wedstrijden rijden.

Plaats reactie