Ultegra 6700 shifters breken gevaarlijk
Mijn zoontje (12) kon een valpartij voor hem niet ontwijken en kwam ook ten val. Vrij onschuldig allemaal, maar het vreemde was dat het carbonnen remhendeltje zeer scherp afgebroken is en een flink gat in de elleboog van zijn clubgenootje heeft veroorzaakt die naar het ziekehuid gebracht is.
Het vreemde is dat zijn fiets onbeschadigd is gebleven. Zijn stuurlint is helemaal niets op te zien, hele schifter staat gewoon recht. ca. 4 cm is scheef afgebroken, "Ultegra" is nog volledig leesbaar op het deel dat niet is afgebroken.
Breekt die remhendel zo makkelijk? Bekend probleem?
Het vreemde is dat zijn fiets onbeschadigd is gebleven. Zijn stuurlint is helemaal niets op te zien, hele schifter staat gewoon recht. ca. 4 cm is scheef afgebroken, "Ultegra" is nog volledig leesbaar op het deel dat niet is afgebroken.
Breekt die remhendel zo makkelijk? Bekend probleem?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
2 weken geleden zelf een behoorlijk klap gemaakt, waarbij de linker shifter een behoorlijke tik had gekregen (stond zo'n 30-40 graden naar binnen)
Maar de shifter was nog steeds heel en hij werkt ook gewoon weer.
Ik denk dat het dus vooral ligt aan de manier hoe de shifter geraakt wordt.
Als deze zeg maar naar buiten gedrukt wordt, zal de kracht veel groter zijn en zal hij dus eerder afbreken. Terwijl bij naar binnen of naar achteren drukken, de hendel dus deels mee beweegt waardoor de kans op afbreken kleiner zal zijn!
Maar de shifter was nog steeds heel en hij werkt ook gewoon weer.
Ik denk dat het dus vooral ligt aan de manier hoe de shifter geraakt wordt.
Als deze zeg maar naar buiten gedrukt wordt, zal de kracht veel groter zijn en zal hij dus eerder afbreken. Terwijl bij naar binnen of naar achteren drukken, de hendel dus deels mee beweegt waardoor de kans op afbreken kleiner zal zijn!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Het is geen carbon, dat breekt niet scherp maar scheurt eigenlijk. Je ziet dan letterlijk de vezels.
Het gaat denk ik om kunstof versterkt met koolstof.
wasbeer2006 schreef:Het is geen carbon, dat breekt niet scherp maar scheurt eigenlijk. Je ziet dan letterlijk de vezels.
Puur carbon is er niet het is altijd epoxy+koolstofvezels
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
@wasbeer&Kees: vast waar, maar besides the point. (Kees, ik neem aan dat je bedoelt dat er geen shifters zijn van puur koolstof..)?
Toch wel een beetje dom van Shimano dan. Valpartijen komen toch wel vaak voor, en als die shifters echt zo snel breken, dan gaat dat een keer mis natuurlijk.
Wachten op de eerste flinke schadeclaim aan shimano?
Toch wel een beetje dom van Shimano dan. Valpartijen komen toch wel vaak voor, en als die shifters echt zo snel breken, dan gaat dat een keer mis natuurlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat lijkt toch de bedrijfspolitiek van Shimano gewoon te zijn. Die brekende kettingen deden ze ook geen moeite voor.
Carbon is gewoon de Nederlandse naam voor een composiet van lange koolstofvezels met een kunstof matrix (meestal epoxy). De remhendels zijn volgens mij gemaakt van korte koolstofvezels en dat is ook de reden dat ze door midden breken en dat het brekende stuk er niet aan blijft hangen.
Carbon is gewoon de Nederlandse naam voor een composiet van lange koolstofvezels met een kunstof matrix (meestal epoxy). De remhendels zijn volgens mij gemaakt van korte koolstofvezels en dat is ook de reden dat ze door midden breken en dat het brekende stuk er niet aan blijft hangen.
53x11 schreef:@wasbeer&Kees: vast waar, maar besides the point. (Kees, ik neem aan dat je bedoelt dat er geen shifters zijn van puur koolstof..)?
Alleen diamant en grafiet zijn puur koolstof.....
Carbon als materiaal is altijd een composiet.
Mij lijkt het eigenlijk helemaal geen nadeel dat remhendels snel breken, dat voorkomt verdere schade aan het shifterhuis.
Scherpe breukranden zijn inderdaad minder leuk.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
suggestie: bij de montage van de handles ze zo vast/los-zetten dat ze verdraaibaar zijn bij flinke inspanning.
Mij lijkt het eigenlijk helemaal geen nadeel dat remhendels snel breken, dat voorkomt verdere schade aan het shifterhuis.
Scherpe breukranden zijn inderdaad minder leuk.
Kon de hendel alleen per set kopen. 250 euro armer. Ik zag wel op dat je de remhendelunit los zou moeten kunnen kopen, maar je moet dan ook speciaal gereedschap aanschaffen. Voordat je dit soort onderdelen in huis hebt ben je vermoedelijk gauw een week verder.
Zoontje in ieder geval blij. Hij kan van het weekend weer wedstrijden rijden.