Verzet voor Alpe d'HuZes
Niet om het advies om een compact te monteren af te doen als onzin, maar als je een 39x29 (dubbel) draait is dat hetzelfde als 34x25 (compact). Als je goed hebt getraind, en dat doe je als je de AD6 gaat rijden, kún je het met een 39 af.
http://www.ritzelrechner.de/#
Hierboven een link, waarbij je perfect met de variabelen kunt spelen. Kijkend naar de klimtijden van vorige jaren op de Alpe d'Huzes site, zie je dat deelnemers die de Alpe 6x maal beklommen klimtijden noteren tussen de 60 en 90 minuten.
Dit betekent dat de gemiddelde snelheid van de 6x deelnemers tussen de 8,7 en 13 km per uur ligt, en dat op de steile stukken de snelheid waarschijnlijk lager is dan dit gemiddelde. Kijkend naar bovenstaande link is bij 39-27 en 60 trapomwentelingen (absoluut minimum in mijn ogen) de snelheid 10,9km per uur.
Of te wel, genoeg bewijs dat je een triple of compact moet noteren. Of je moet in staat zijn om 6x een klimtijd van 60 minuten of minder te realiseren.
Hierboven een link, waarbij je perfect met de variabelen kunt spelen. Kijkend naar de klimtijden van vorige jaren op de Alpe d'Huzes site, zie je dat deelnemers die de Alpe 6x maal beklommen klimtijden noteren tussen de 60 en 90 minuten.
Dit betekent dat de gemiddelde snelheid van de 6x deelnemers tussen de 8,7 en 13 km per uur ligt, en dat op de steile stukken de snelheid waarschijnlijk lager is dan dit gemiddelde. Kijkend naar bovenstaande link is bij 39-27 en 60 trapomwentelingen (absoluut minimum in mijn ogen) de snelheid 10,9km per uur.
Of te wel, genoeg bewijs dat je een triple of compact moet noteren. Of je moet in staat zijn om 6x een klimtijd van 60 minuten of minder te realiseren.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14991
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Inderdaad, vergeet niet dat we nu lekker warm bij de kachel zitten. Ik denk nu ook waar heb ik die 22 op de Mtb nou voor nodig, maar als ik straks weer in houffalize of la Roche start weet ik achteraf weer waarom.loekie76 schreef:http://www.ritzelrechner.de/#
Hierboven een link, waarbij je perfect met de variabelen kunt spelen. Kijkend naar de klimtijden van vorige jaren op de Alpe d'Huzes site, zie je dat deelnemers die de Alpe 6x maal beklommen klimtijden noteren tussen de 60 en 90 minuten.
Dit betekent dat de gemiddelde snelheid van de 6x deelnemers tussen de 8,7 en 13 km per uur ligt, en dat op de steile stukken de snelheid waarschijnlijk lager is dan dit gemiddelde. Kijkend naar bovenstaande link is bij 39-27 en 60 trapomwentelingen (absoluut minimum in mijn ogen) de snelheid 10,9km per uur.
Of te wel, genoeg bewijs dat je een triple of compact moet noteren. Of je moet in staat zijn om 6x een klimtijd van 60 minuten of minder te realiseren.
Ik ben zelf in een uur de alp op gereden tot de tunnel met de Mtb en 79 kg lichaamgewicht. In de eerste drie km trapte ik 32/28 daarna veelal 32/24 en 32/21. Ik monteer op de racer absoluut een compact met 11/28. Die fusee stapjes mis je in dit soort gebieden echt niet. 12/27 is om het even natuurlijk en wellicht de betere keus.
Als je ook nog een beetje relaxed wil rijden in je vakantie is een compact of triple zeker aan te raden. Ik heb geen zin als ik drie weken op vakantie ben met de familie om elke keer met een hartslag van 170 een berg op te rijden
Kijk en nu komen we op het punt waarom ik de topic titel zou veranderen in verzet voor 6 x de alpe d huez op. (alpe d'huzes.)
Ik vind het niet zo'n super zware berg.
Maar jij gaat straks gewoon 6 x 1071 meter klimmen. http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=5" onclick="window.open(this.href);return false; Sommigen kunnen dit 1x onder het uur maar na 2,3,4 of 5 keer moet jij weer omhoog voor het goede doel. Dan is elk verzet wat je extra hebt een godsgeschenk. Bijna 6600 meter klimmen op 1 dag is best veel. 1 tot 1,5 uur omhoog 30 minuten afdalen en weer omhoog.
Ik begrijp goed dat je niet veel uit wilt geven, een compact en een extra krans zijn de minimale kosten die je een hoop leed kunnen besparen.
Ik dacht ook dat campa geen triple had. Of wanneer je dit deed je ook een nieuwe shifter moet kopen.
Ik vind het niet zo'n super zware berg.
Maar jij gaat straks gewoon 6 x 1071 meter klimmen. http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=5" onclick="window.open(this.href);return false; Sommigen kunnen dit 1x onder het uur maar na 2,3,4 of 5 keer moet jij weer omhoog voor het goede doel. Dan is elk verzet wat je extra hebt een godsgeschenk. Bijna 6600 meter klimmen op 1 dag is best veel. 1 tot 1,5 uur omhoog 30 minuten afdalen en weer omhoog.
Ik begrijp goed dat je niet veel uit wilt geven, een compact en een extra krans zijn de minimale kosten die je een hoop leed kunnen besparen.
Ik dacht ook dat campa geen triple had. Of wanneer je dit deed je ook een nieuwe shifter moet kopen.
Hier voor Eur 75 een campa compact.
http://www.mantel-bikeparts.nl/campagno ... torque-10s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een los 29 kransje erbij en je bent ruim onder de Eur 100 klaar. En verwacht je niet veel vaker de bergen in te gaan dan kun je een zo goed als nieuwe compact waarschijnlijk voor Eur 50 wel weer verkopen via marktplaats. Zo hoog is de netto investering dan niet meer.
http://www.mantel-bikeparts.nl/campagno ... torque-10s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een los 29 kransje erbij en je bent ruim onder de Eur 100 klaar. En verwacht je niet veel vaker de bergen in te gaan dan kun je een zo goed als nieuwe compact waarschijnlijk voor Eur 50 wel weer verkopen via marktplaats. Zo hoog is de netto investering dan niet meer.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14991
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zo reken ik het mijn vrouw ook altijd voor als ik iets koop voor mijn fietsjsparie schreef:Hier voor Eur 75 een campa compact.
http://www.mantel-bikeparts.nl/campagno ... torque-10s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een los 29 kransje erbij en je bent ruim onder de Eur 100 klaar. En verwacht je niet veel vaker de bergen in te gaan dan kun je een zo goed als nieuwe compact waarschijnlijk voor Eur 50 wel weer verkopen via marktplaats. Zo hoog is de netto investering dan niet meer.
-
psychic_me
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 08 okt 2005 13:35
Mensen, ik lees het geheel nog eens door en ga in ieder geval een compact aanschaffen. Nu zie ik de link naar mantel-bikeparts, maar daar hebben ze alleen een 172,5mm cranckstel. In rijd normaal met een 175mm cranckstel....is dit een groot verschil? Ga ik dit merken tijdens het fietsen??
Persoonlijk merk ik nauwelijks verschil tussen m'n baancranks (165 mm) en m'n wegcranks (172.5 mm), maar anderen voelen elke millimeter.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Vast wel maar dit zal je in de klim niet erg vinden. Vergeet niet een 29 te steken achter. Zelf heb ik hem 4 maal met een compact gedaan (34x29) wat redelijk te doen was. Meeste mensen rijden met een triple, zou ik zelf ook doen als ik nogmaals zou gaan.psychic_me schreef:Mensen, ik lees het geheel nog eens door en ga in ieder geval een compact aanschaffen. Nu zie ik de link naar mantel-bikeparts, maar daar hebben ze alleen een 172,5mm cranckstel. In rijd normaal met een 175mm cranckstel....is dit een groot verschil? Ga ik dit merken tijdens het fietsen??
Twitter: @rbruijns
ik vind het verstandig dat je een compact gaat aanschaffen, want je zult hem echt nodig hebben.
Ik heb zelf vorig jaar AD6 gedaan en 6 maal omhoog gereden, hiervoor heb ik voor het evenement in 2011 meer dan 4.000km getraind op de weg en op de tacx. In het Najaar van 2010 heb ik vanaf september ongeveer 3 tot 4 uur getraind. Ik ben 33 en heb in het verleden tijdens mijn studenten 6-14 uur per week op de ATB gezetten in het bos bij Amerongen. Toen ik 10 jaar geleden ging werken ben ik ook vrijwel geheel gestopt met fietsten en heb ik alleen nog regelmatig squash gespeeld tot 2 jaar geleden ton ik voor het eerst van AD6 hoorde en het mij een leuke uitdaging leek.
Mijn fiets voor AD6 had gewoon een Ultegra 6603 tripple waarop ik een 12-27 cassette had gemonteerd. Grote delen van de dag heb ik op de 18 en 19 gereden, maar je zal on herroepelijk langzaam verkeer tegen komen. Ik heb gemiddeld tussen de 75 en 80 minuten gedaan over de 14,3 km, met dit tempo ben relatief gezien snel onderweg want 95% van de deelnemers rijdt er 90 tot 120 minuten over per beklimming. Je bent dan ook alleen maar andere deelnemers aan het inhalen, waarbij je soms even rustig aan moet doen tot je de ruimte hebt om veilig in te kunnen halen. Want 4000 deelnemers op handbikes, fietsen en te voet proberen allemaal te gelijk die ene berg te bedwingen, dus 4 man breed fietsen terwijl hardlopers en handbikers worden ingehaald is niet abnormaal. Dus een paar reserve kransjes zorgen ervoor dat je dan ook niet gelijk geparkeerd staat als jij met een 39*25 op het steilste stuk even 8-6km/h moet aanhouden vanwege het langzamere verkeer.
anders Tips voor de dag,
-zorg dat je je D2 bovengrens weet en blijf hieronder gedurende AD6, 6 maal de Alpe in D3 op fietsen is alleen voor (half)goden aka profs weggelegd
. Normale mensen kun dit misschien 2 maal goed getrainden 3 tot 4 maal.
-start niet in het donker als het niet hoeft, als je goed bent kun je beter pas om 6 uur starten dan heb je voldoende licht en hoef je niet in start vakken of iets dergelijks in de koude te wachten.
-Ga op tijd naar Frankrijk en doe een keer de Alpe (probeer een keer op je max, rond 60 minuten dan zit je heel goed voor de dag zelf) voor het evenement, als je tijd over hebt kun je de Glandon, Croix de Fer, Deux Alpes e.d. ook doen tot uiterlijk de dinsdag voor AD6, daarna gewoon minimaal 1 dag rust (2 is beter maar ja dat moet je zelf weten).
Verder have fun
Ik heb zelf vorig jaar AD6 gedaan en 6 maal omhoog gereden, hiervoor heb ik voor het evenement in 2011 meer dan 4.000km getraind op de weg en op de tacx. In het Najaar van 2010 heb ik vanaf september ongeveer 3 tot 4 uur getraind. Ik ben 33 en heb in het verleden tijdens mijn studenten 6-14 uur per week op de ATB gezetten in het bos bij Amerongen. Toen ik 10 jaar geleden ging werken ben ik ook vrijwel geheel gestopt met fietsten en heb ik alleen nog regelmatig squash gespeeld tot 2 jaar geleden ton ik voor het eerst van AD6 hoorde en het mij een leuke uitdaging leek.
Mijn fiets voor AD6 had gewoon een Ultegra 6603 tripple waarop ik een 12-27 cassette had gemonteerd. Grote delen van de dag heb ik op de 18 en 19 gereden, maar je zal on herroepelijk langzaam verkeer tegen komen. Ik heb gemiddeld tussen de 75 en 80 minuten gedaan over de 14,3 km, met dit tempo ben relatief gezien snel onderweg want 95% van de deelnemers rijdt er 90 tot 120 minuten over per beklimming. Je bent dan ook alleen maar andere deelnemers aan het inhalen, waarbij je soms even rustig aan moet doen tot je de ruimte hebt om veilig in te kunnen halen. Want 4000 deelnemers op handbikes, fietsen en te voet proberen allemaal te gelijk die ene berg te bedwingen, dus 4 man breed fietsen terwijl hardlopers en handbikers worden ingehaald is niet abnormaal. Dus een paar reserve kransjes zorgen ervoor dat je dan ook niet gelijk geparkeerd staat als jij met een 39*25 op het steilste stuk even 8-6km/h moet aanhouden vanwege het langzamere verkeer.
anders Tips voor de dag,
-zorg dat je je D2 bovengrens weet en blijf hieronder gedurende AD6, 6 maal de Alpe in D3 op fietsen is alleen voor (half)goden aka profs weggelegd
-start niet in het donker als het niet hoeft, als je goed bent kun je beter pas om 6 uur starten dan heb je voldoende licht en hoef je niet in start vakken of iets dergelijks in de koude te wachten.
-Ga op tijd naar Frankrijk en doe een keer de Alpe (probeer een keer op je max, rond 60 minuten dan zit je heel goed voor de dag zelf) voor het evenement, als je tijd over hebt kun je de Glandon, Croix de Fer, Deux Alpes e.d. ook doen tot uiterlijk de dinsdag voor AD6, daarna gewoon minimaal 1 dag rust (2 is beter maar ja dat moet je zelf weten).
Verder have fun
enjoy the ride
Ligt ook compleet aan wat voor cadans je gewend bent. Kan me voorstellen dat als je altijd een lage cadans rijdt je aan 39 - 25 genoeg hebt, vind je het prettiger om op een hogere cadans (80+) te rijden dan heb je ook een groter verzet nodig.
Mijn klim cadans is anders dan normale cadans in vlakker gebied.
Tijdens AD6 had ik vorig jaar een cadans gerealiseerd van 60-70 tijdens het klimmen zelf gemiddeld over de dag 67, in Nederland reed ik in de week voor AD6 rond met een cadans van 95 tijdens een 2 half uurs training.
Tijdens AD6 had ik vorig jaar een cadans gerealiseerd van 60-70 tijdens het klimmen zelf gemiddeld over de dag 67, in Nederland reed ik in de week voor AD6 rond met een cadans van 95 tijdens een 2 half uurs training.
enjoy the ride