We rijden in het weekend tochtjes van rond de tachtig kilometer en bouwen dat langzaam verder op. Misschien gaan we volgend jaar aan een paar toertochten deelnemen van boven de 100 km. In het begin reed mijn vriendin mee op een randonneur fiets die, durf ik te zeggen, ouder is dan de meeste deelnemers aan dit forum (en dat zijn wij ook
Lange inleiding.
Nu is het moment aangekomen dat zij wil gaan uitkijken naar een nieuwe racefiets. Ik rijd zelf met een 105 groep (tripel) en dat bevalt prima. De Ultegra groep op de geleende fiets bevalt ook prima. Maar het budget is helaas vrij beperkt. Ik vraag me af of ze er echt op achteruit gaat als ze een fiets met een Tiagra groep koopt. Zeker nu deze als 10 speed leverbaar gaat worden. Ik lees steeds dat Tiagra minder goed is dan 105, maar nergens waaruit dat dan blijkt. Ik zie ook veel "dames racefietsen" te koop juist met Tiagra of Sora groep. Sora zou voor mij afvallen vanwege die vreemde schakelhendels.
Ik zie weinig verschillen tussen Tiagra en 105. Waarschijnlijk het gewicht, maar dat is geen echt issue op ons niveau. De rem/schakelgrepen lijken volgens mij heel erg op de Ultegra grepen op de geleende fiets (schakelkabels buitenom). Tiagra is nu ook 10 speed, maar zelfs een 9 speed groep lijkt haar (en mij) eerlijk gezegd voldoende.
Wie kan uit ervaring iets zeggen over de merkbare verschillen tussen Tiagra en 105? Is het straks een "stap terug"?