Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Is een comfortabele fiets niet stijf?

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 08 jan 2012 17:08

@mikethebike (en alle anderen): hartelijk dank voor je reactie!
Ik heb gekozen voor Wilier omdat ik het ontwerp van deze fietsen erg mooi vindt. De Izoard XP viel af omdat de voorvork in een review negatief werd beoordeeld. En mijn FM vond de Granturismo minder geschikt (want te hard) voor lange afstanden. Daarom werd het de Imperiale. Een prachtige fiets (hoewel daar wisselend over wordt gedacht :-))
Daarbij heb ik gekozen voor Fulcrum 3 omdat deze goed werden beoordeeld in het Fiets magazine. Aan handgebouwde wielen ben ik nog niet toe. Misschien voor de volgende fiets.

Ik blijf toch een beetje zitten met die matige stijfheid van Wilier frames. Wilier heeft een lange ervaring met het bouwen van frames. Kiezen ze bewust voor matig stijve frames of zijn ze misschien technisch ingehaald door andere bouwers die stijfheid en comfort beter in hun frames weten te combineren?

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 08 jan 2012 18:09

Wilier bouwt zijn frames meer voor lange afstandsrijders (bepaalde mensen zullen mij dat niet in dank afnemen), maar een prof-renner is ook een lange afstandsrijder welke dit enkel zsm. wilt doen! Voor een renner/sporter als ons hoeft dat niet, en worden er consessies gedaan.
Maar je moet rijden waar jij je lekker op voelt, als dat is op een pisbakkenstalen oostduitse fiets... Jouw lijf, jouw centen en jouw "geluk" en fietsplezier.

@amclassifan, je hebt gelijk dat de meeste carbonframe's lichter zijn. Maar dat is ook niet altijd het geval. Hangt af van de manier van bouwen af...
Mijn monocoque carbonnen Look weegt ook geen 1000 gram, maar is ook geen 1500 gram! Een topstalen frame kan rond de 1600 gram wegen met een lichtgewicht carbon vork van 400 gram ruim 1/3 besparen als op mijn stalen racer. Maar daar zit wel een gat in van ruim 30 nM (stijfheid).
Keuze van wielen is ook bepalen. Een hoge velg is niet comfortabel ten opzichte van een platte (old skool/tradionele) velg met tuben. Maar een Spinergy Rev-X geeft nog wel comfort en snelheid mee ondanks zijn hoge velg (en 4 platte spaken/lees 8 carbon spaken). Daar zit ook een enorm verschil in.
Ga maar eens praten met Jaques Sjouw in Almere..., misschien kan die je nog iets adviseren.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 08 jan 2012 18:32

Ben wel benieuwd welke type je hebt, deze Hans? http://www.wilierbikes.co.uk/wp-wilier/ ... 3x1024.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.wilierbikes.co.uk/wp-wilier/ ... 5x1024.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

jsparie
Forum-lid

jsparie 08 jan 2012 19:23

Hans Verstegen schreef:@mikethebike (en alle anderen): hartelijk dank voor je reactie!
Ik heb gekozen voor Wilier omdat ik het ontwerp van deze fietsen erg mooi vindt. De Izoard XP viel af omdat de voorvork in een review negatief werd beoordeeld. En mijn FM vond de Granturismo minder geschikt (want te hard) voor lange afstanden. Daarom werd het de Imperiale. Een prachtige fiets (hoewel daar wisselend over wordt gedacht :-))
Daarbij heb ik gekozen voor Fulcrum 3 omdat deze goed werden beoordeeld in het Fiets magazine. Aan handgebouwde wielen ben ik nog niet toe. Misschien voor de volgende fiets.

Ik blijf toch een beetje zitten met die matige stijfheid van Wilier frames. Wilier heeft een lange ervaring met het bouwen van frames. Kiezen ze bewust voor matig stijve frames of zijn ze misschien technisch ingehaald door andere bouwers die stijfheid en comfort beter in hun frames weten te combineren?
Ken de precieze stijfheid van jou frame niet, maar zou me hier niet al te veel zorgen over maken. De echt slechte frames buiten beschouwing gelaten (en dat zijn er nog maar heel weinig tegenwoordig) zijn de moderne carbon frames meestal minimaal 10% tot 20 % stijver dan een gemiddeld stalen frame van zeg even reynolds 531 buizen. En daar was op zich ook al niets mis mee als je niet extreem zwaar was.

Het is maar net welke maatstaf je gebruikt natuurlijk maar even volgens de meetmethoden van het blad tour (niet rechtstreeks te vergelijk met die in fiets!) was de balhoofdstijfheid van een regulier stalen frame dacht ik ergens tussen de 60 en 65nm en de meeste carbonframes beginnen bij 70 nm of meer. Bij 75 nm heb in verhouding tot wat mogelijk is met oversized frames een matig stijf frame, maar voor de meeste personen volstaat dat prima om de grootste berg veilig af te dalen.

In het blad tour meten ze ook comfort maar meestal komt een hoge score uit bijvoorbeeld een lichtgewicht flexibele zadelpen en niet uit het frame zelf. Een comfortabele voorvork maken die zijdelings stijf is blijkt ook tegenwoordig nog steeds een uitdaging. Dat komt echt heel zelden voor. Comfort komen nog steeds meestal uit andere onderdelen. Zoals al gezegd door anderen monteer wat bredere banden met wat minder lucht.

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 08 jan 2012 19:49

Inderdaad Mike, dat is mijn fiets :D .
Ik haalde mijn informatie hier vandaan: http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... k-10-35543

Ik zal je uitleggen waar mijn onzekerheid over de stabiliteit van Wilier vandaan komt: mijn oude Koga was weliswaar minder comfortabel dan de Imperiale, maar gaf door zijn bonkige weggedrag een hogere snelheidsbeleving. Dat was even een kater na mijn eerste rit op de Imperiale! :o
Bang dat een gebrek aan stabiliteit van de Imperiale ten koste gaat van de snelheid.
Mogelijk is dat alleen de beleving, de fietscomputer mag dat deze lente bepalen.

Mijn Imperiale is met de volgende onderdelen uitgerust:
Ultegra 6700 compact
Fulcrum 3 wielen,
3T Ergonova Pro stuur en pen
Selle Italia Max Flite Gel Flow
Look Keo Classic pedalen (maar die worden binnenkort vervangen vanwege kniepijn)
Laatst gewijzigd door Hans Verstegen op 08 jan 2012 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 jan 2012 20:01

En je banden?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 08 jan 2012 20:21

scepticus schreef:En je banden?
Schwalbe Ultremo ZX

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 08 jan 2012 20:35

Heb ooit eens hele zachte banden gestoken, waarbij ik ze zelfs op 9 bar had staan en alsnog elke 5 kilometer naast mijn fiets stond om te voelen of ze niet afliepen of erger, lek waren.
Waren Specialized Umma Gumma banden, 700x25 in het sjiek grijs.
Kwam daarvoor van Cheng Shin banden af, was wel een relevatie lol.
Maar was die Koga van alu of FM buizen (eigen fabrikaat buizen van Koga)?
Nu nog even goed je fietspc kalibreren en je weet het gauw genoeg.
Als je nog vragen hebt dan zien we het vanzelf wel weer, een PB mag ook altijd.

Grtz en veel plezier van je 'bolide".

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 08 jan 2012 21:17

Dank voor je adviezen!

JurjenVos2
Forum-lid

JurjenVos2 06 mar 2012 18:47

Specialized Roubaix bv is een stijve fiets. Maar heeft in de voor en achter vork een soort veringkjes
Niet geschoten is altijd mis!

Zannata Z82 ultegra :)

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 06 mar 2012 19:19

Dat is een fraai en comfortabel alternatief, maar die Insertz worden na verloop van tijd ook hard wat de eigenschappen dan niet beter maakt.
Het meeste comfort haal je nog steeds uit goede lagen velgen, voldoende spaken, goede soepele binnen en buitenbanden en een goed zadel.

Je hebt uiteindelijk maar slechts 3 contactpunten met de fiets zelf (stuur, pedalen en zadel) en 2 met de ondergrond.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mar 2012 19:44

Die insertz doen helemaal niets. De trilling kiest gewoon de weg van de minste weerstand en dat is door de carbon vezels die om de insertz heen liggen.

Van voldoende spaken wordt een wiel alleen maar verticaal stijf, echt niet comfortabel. Comfort uit wielen is sowieso niet de moeite waard, banden zijn van zoveel grotere invloed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie