Verschil zitbuishoek
Jongens ik heb even een vraag over de zitbuishoek.
Mijn huidige frame heeft een zitbuishoek van 73graden. Het zadel zit 7,4cm achter het bracket.
Wanneer ik nu een ander frame koop (Canyon Ultimate CF) met een 74graden zitbuishoek. Ik zorg ervoor dat ik met de setback weer op 7,4cm achter het bracket kom. Kom ik dan ook dichterbij het stuur te zitten? of is dit geen verschil? (voor het gemak er even vanuit gaan dat de bovenbuis even lang is).
Mijn huidige frame heeft een zitbuishoek van 73graden. Het zadel zit 7,4cm achter het bracket.
Wanneer ik nu een ander frame koop (Canyon Ultimate CF) met een 74graden zitbuishoek. Ik zorg ervoor dat ik met de setback weer op 7,4cm achter het bracket kom. Kom ik dan ook dichterbij het stuur te zitten? of is dit geen verschil? (voor het gemak er even vanuit gaan dat de bovenbuis even lang is).
als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
Weet je dat zeker? De afstand tussen zadel en bracket blijft toch gelijk?skimons schreef:als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
Mijn huidige frame heeft een bovenbuis van 57cm en een stuurpen van 9 totaal: 66cm
Het frame wat ik wil kopen heeft een bovenbuis van 54,4 en daarop wil ik een 12cm stuurpen monteren, of kan ik dan beter voor een 11cm stuurpen gaan omdat ik met de steilere hoek verder van het stuur zit?
Ja maar de zitbuis staat verder naar voren en daar begint pas de bovenbuis.NuitKor schreef:Weet je dat zeker? De afstand tussen zadel en bracket blijft toch gelijk?skimons schreef:als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
Volgens mij begrijp ik het niet...lvgh schreef:Ja maar de zitbuis staat verder naar voren en daar begint pas de bovenbuis.NuitKor schreef:Weet je dat zeker? De afstand tussen zadel en bracket blijft toch gelijk?skimons schreef:als de bovenbuis (horizontaal gemeten) even lang is en je zet je zadel exact gelijk tov je bracket, staat je stuur bij een steilere zitbuis juist verder van je zadel af. heb even geen rekenmachine bij de hand maar het verschil is (lengte zitbuis)*(cos(hoek 1) - cos (hoek 2))
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De zitbuishoek is steiler, maar bij dezelfde zadelhoogte is de setback 7,4cm. Dan betekent dit dat de extra setback tov 73 graden alleen kan komen vanuit de setback van de (zadel)pen. Voor het stuur betekent dit dat deze verder naar voren zal staan, bij een gelijke horizontale bovenbuis. Bij een zadelbuislengte van 55cm tot aan het punt waar de (fictieve) horizontale bovenbuis kruist, zal het stuurverschil 9,2mm zijn.
Maar als je nu een losse zitbuis hebt. (kan niet, maar nu wel ff) en je zet hem op 73graden met setback van 7,4cm tov bracket. Nu pak je dezelfde zitbuis vast en brengt hem naar 74graden (hoogte zadel en positie blijft gelijk), het zadel zal dan iets naar voren komen te staan, wanneer je dan het zadel losmaakt en met de setback op de zadelpen, naar achteren schuift zal hij toch weer op dezelfde positie als het zadel van de 73 komen...dus ook gelijke afstand tussen zadel en stuur..wat zie ik over het hoofd?loekie76 schreef:De zitbuishoek is steiler, maar bij dezelfde zadelhoogte is de setback 7,4cm. Dan betekent dit dat de extra setback tov 73 graden alleen kan komen vanuit de setback van de (zadel)pen. Voor het stuur betekent dit dat deze verder naar voren zal staan, bij een gelijke horizontale bovenbuis. Bij een zadelbuislengte van 55cm tot aan het punt waar de (fictieve) horizontale bovenbuis kruist, zal het stuurverschil 9,2mm zijn.
de afstand tussen zadel en stuur is groterNuitKor schreef: Maar als je nu een losse zitbuis hebt. (kan niet, maar nu wel ff) en je zet hem op 73graden met setback van 7,4cm tov bracket. Nu pak je dezelfde zitbuis vast en brengt hem naar 74graden (hoogte zadel en positie blijft gelijk), het zadel zal dan iets naar voren komen te staan, en de bovenbuis gaat ook mee naar voren, dus het stuur ook wanneer je dan het zadel losmaakt en met de setback op de zadelpen, naar achteren schuift zal hij toch weer op dezelfde positie als het zadel van de 73 komen...dus ...

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ah na een nacht slapen valt het dubbeltje eindelijk. Natuurlijk omdat de bovenbuis even lang is schuift die ook mee naar voren...damn hoe dom kan ik zijn.scepticus schreef:de afstand tussen zadel en stuur is groterNuitKor schreef: Maar als je nu een losse zitbuis hebt. (kan niet, maar nu wel ff) en je zet hem op 73graden met setback van 7,4cm tov bracket. Nu pak je dezelfde zitbuis vast en brengt hem naar 74graden (hoogte zadel en positie blijft gelijk), het zadel zal dan iets naar voren komen te staan, en de bovenbuis gaat ook mee naar voren, dus het stuur ook wanneer je dan het zadel losmaakt en met de setback op de zadelpen, naar achteren schuift zal hij toch weer op dezelfde positie als het zadel van de 73 komen...dus ...
Maar waarom ik nu deze vraag stel. Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets.
Mijn huidige fiets heeft een bovenbuis van 57cm en een staandebuis van 57cm. center crank tot bovenkant zadel is zo'n 76cm. Ik heb een stuurpen van 9cm. (afstand zadel-stuur is dus 66cm)
De fiets die ik op het oog heb (http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2530) heeft een bovenbuis van 55,4cm.
Nu vraag ik mij af welke lengte pen ik moet gebruiken om zo dicht mogelijk bij die 66cm te komen en of de 74graden zitbuis daar nu ook invloed op heeft, vergeleken met de 73graden die ik nu heb.
probeer het eens met een 100 of 110 mm stuurpen. zou moeten gaan denk ik zo
en ja, de hoek van je zitbuis heeft daar invloed op. maar daar was je al achter. wellicht is de 100 mm al lang genoeg
en als je toch bezig bent, kijk dan ook of de lengte van de balhoofdbuis niet teveel afwijkt. je stuur moet namelijk ook op de goede hoogte staan en de lengte van de balhoofdbuis is daarin maatgevend
en ja, de hoek van je zitbuis heeft daar invloed op. maar daar was je al achter. wellicht is de 100 mm al lang genoeg
en als je toch bezig bent, kijk dan ook of de lengte van de balhoofdbuis niet teveel afwijkt. je stuur moet namelijk ook op de goede hoogte staan en de lengte van de balhoofdbuis is daarin maatgevend
Het frame heeft een bovenbuis die 1,6cm korter is. Als ik dan een 100mm stuurpen neem hou ik nog 0,6cm over. Wordt dat opgevangen doordat ik iets meer naar achteren zit? Hoeveel precies?skimons schreef:probeer het eens met een 100 of 110 mm stuurpen. zou moeten gaan denk ik zo
en ja, de hoek van je zitbuis heeft daar invloed op. maar daar was je al achter. wellicht is de 100 mm al lang genoeg
en als je toch bezig bent, kijk dan ook of de lengte van de balhoofdbuis niet teveel afwijkt. je stuur moet namelijk ook op de goede hoogte staan en de lengte van de balhoofdbuis is daarin maatgevend
Ja de balhoofdbuis heb ik al naar gekeken en dat zit wel goed. Mijn huidige fiets heeft een balhoofd met ring van 16cm, daarboven op heb ik 8mm spacers. Dus 16,8. De Canyon heeft een balhoofd van 16cm met 5mm ring, kom ik op 16,5 met 3mm spacers.
De andere optie is een maat kleiner. Deze heeft een bovenbuis van 54,2cm en een balhoofd van 15,1cm. Als ik daarop de standaard balhoofdring doe (1,6cm) kom ik op 16,7cm dus zou ik zonder spacer kunnen fietsen (of 1mm hoger dan nu, met een spacer van 2mm). Nadeel is wel dat dat frame nog een steilere zitbuis heeft 74,5graden, dus nog meer naar achteren kom te zitten...