Dit kost een professionele monteur ongeveer 2 minuten. Het is een behoorlijk eenvoudig klusje dat elke fietser ook zelf moeten kunnen. Dat scheelt je namelijk bakken geld. Een FM rekent doorgaans adviesprijzen voor cassettes + nog een dik bedrag voor montage. Als je de onderdelen in Duitsland bestelt of bij een discounter als Salden bespaar je aanzienlijk. Dit geldt ook voor het vervangen van de ketting.Dan zou ik dus moeten vragen om de cassette te wisselen, is dit iets wat veel tijd kost, of kan ik erop wachten?
Nieuwe eerste racefiets kopen
Wat betreft het inkorten van het stuur is het me duidelijk, ik vond deze site:
http://www.maesivo.be/index.php?option= ... &Itemid=58
En daar is goed op te zien wat je bedoelt, prjz.
Voor een beginner lijkt me dat niet verkeerd.
Maar ja, van de andere kant: ik heb nog nergens ervaring mee, dus ik moet toch overal aan wennen.
Zal bij Salden ook nog eens navragen wat de verschillende voor en nadelen zijn.

http://www.maesivo.be/index.php?option= ... &Itemid=58
En daar is goed op te zien wat je bedoelt, prjz.
Dat worden dan dus grijze of rode plaatjes, bedankt voor de tip!Zo heeft Look zwarte (geen spelling), rode (veel speling) en grijze ( er tussenin) schoenplaatjes.
Ik heb nog helemaal geen ervaring met race fietsen, maar van wat ik lees is een triple toch wat veelzijdiger.Waarom ga je niet voor een compact?
Voor een beginner lijkt me dat niet verkeerd.
Maar ja, van de andere kant: ik heb nog nergens ervaring mee, dus ik moet toch overal aan wennen.
Zal bij Salden ook nog eens navragen wat de verschillende voor en nadelen zijn.
Oke, ik kan erop wachten dus, mocht het nodig zijn, dan probeer ik te regelen dat ze me de cassette voor nop omwisselen.Dit kost een professionele monteur ongeveer 2 minuten.
Niet met zo'n weer als vandaag, weet niet hoe het bij jullie is maar hier valt het met bakken uit de hemel!Ik ga ervan uit dat je regelmatig gaat fietsen en dan wordt je sowieso al sterker

Fietsen moet je leren!
Even één ding recht zetten. De Trek 2.1 is niet volledig Shimano 105. Verre van zelfs. De remmen zijn Tektro exemplaren en het crankstel is wel Shimano maar geen Shimano 105.
EDIT:
Verder zie ik een triple zeker niet als vereiste. Ik heb een Trek 2.1 2012 model (de Leopard versie, die was al vanaf juli dit jaar te koop) met daarop een compact. In de polder rijd ik enkel op het buiten blad. Daarbij is het grootste tandwiel op de cassette dermate groot dat je echt niet snel een Triple nodig zal hebben. Overigens zorgt die cassette er wel voor dat ik in de polder soms net een tandwiel mis. Daarom komt er volgend seizoen bij mij een andere cassette op. Maar dat is meer omdat ik een zeikerd ben
EDIT:
Verder zie ik een triple zeker niet als vereiste. Ik heb een Trek 2.1 2012 model (de Leopard versie, die was al vanaf juli dit jaar te koop) met daarop een compact. In de polder rijd ik enkel op het buiten blad. Daarbij is het grootste tandwiel op de cassette dermate groot dat je echt niet snel een Triple nodig zal hebben. Overigens zorgt die cassette er wel voor dat ik in de polder soms net een tandwiel mis. Daarom komt er volgend seizoen bij mij een andere cassette op. Maar dat is meer omdat ik een zeikerd ben

Mijn advies:
Koop een triple met vooraan een 50-39-30 en achteraan een cassette 12-23.
Dan kan je op het vlakke mooi 50x19 - 50x18 -50x17 rijden.
Bij wind tegen kan je overschakelen op 39x14 - 39x15
En als je in Limburg komt kun je met 30x23 alle bergen aan.
Weer nieuwe adviezen, dankjewel.
Het begint me langzaam te duizelen van alle verzetten, triples en compacts
De Trek blijft een optie, de Giant bevalt me ook wel, maar ik ben natuurlijk ook afhankelijk van wat ze in mijn maat hebben.
Dankzij jullie kan ik wel een mooi lijstje met aandachtspunten voor mezelf gaan maken.
Het begint me langzaam te duizelen van alle verzetten, triples en compacts

De Trek blijft een optie, de Giant bevalt me ook wel, maar ik ben natuurlijk ook afhankelijk van wat ze in mijn maat hebben.
Dankzij jullie kan ik wel een mooi lijstje met aandachtspunten voor mezelf gaan maken.
Fietsen moet je leren!
+1galileo2 schreef:Mijn advies:
prj
-
- Forum-lid
+2 Want een cassette van 12 tot 23 is lekker oplopend en met een triple kan je alles aan.galileo2 schreef:Mijn advies:
Maar een triple is wel heel lelijk

Lekker schakelen doet m'n randonneur want daar zit een....... inderdaad, triple op

Overigens is bij bovenstaand voorbeeld 30-23 als kleinste verzet toch behoorlijk pittig, want da's ongeveer als 34-26 en Iwan Basso stak in de Giro etappe door de Colli Tortonesi (te vergelijken met Ardennen) 34-28, ik bedoel maar!
Dus zou ik kiezen voor een triple 48-38-28 anders kan je 't nog moeilijk krijgen....
-
- Forum-lid
Tuurlijk, maar grotere cassettes lopen niet zo lekker op.prjz schreef:Je kan natuurlijk ook naast de standaard triple 52-39-30 achter een grotere cassette er op zetten.
Vanaf Bedoin? Dat doe ik je niet na, terwijl ik pas 49 ben.... Ik was dolblij dat ik 33-28 kon stekenprjz schreef:Overigens rijd ik de Mont Ventoux met mijn 63 jaar op met 30-23.

Zo, de fiets is gekocht!
(en een helm, en schoenen, en een broek, en handschoenen, en, en en..... mijn pinpas begon bij het afrekenen bijna te roken
)
Gisteren ben ik bij Salden langs geweest, wat een fietsen zeg! Zag letterlijk door de frames het bos niet meer!
Ze hebben me er prima geholpen, netjes antwoord op alle vragen gekregen.
Ik heb de Giant en de Trek allebei geprobeerd, waarbij de Trek gewoon beter "zat", de Giant voelde te groot aan.
Het is dus ook de Trek geworden, ben er erg blij mee
Allemaal bedankt voor jullie adviezen!
Nu zit er nog maar 1 ding op en dat is fietsen!
(en een helm, en schoenen, en een broek, en handschoenen, en, en en..... mijn pinpas begon bij het afrekenen bijna te roken

Gisteren ben ik bij Salden langs geweest, wat een fietsen zeg! Zag letterlijk door de frames het bos niet meer!

Ze hebben me er prima geholpen, netjes antwoord op alle vragen gekregen.
Ik heb de Giant en de Trek allebei geprobeerd, waarbij de Trek gewoon beter "zat", de Giant voelde te groot aan.
Het is dus ook de Trek geworden, ben er erg blij mee

Allemaal bedankt voor jullie adviezen!
Nu zit er nog maar 1 ding op en dat is fietsen!
Fietsen moet je leren!
-
- Forum-lid
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Fijn dat je zo goed bent geholpen, veel plezier met je aankoop!
Laat ons weten wat je ervan vind.
Groeten
Laat ons weten wat je ervan vind.
Groeten
Niet zeuren, gewoon doorfietsen