Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 25 okt 2011 17:55

Deeluitmakend van de band Tower of Power zal Conti toendertijd zijn beste muziek gemaakt hebben met een pilletje achter de kiezen. En ach, van het één komt het ander. Hij is toen de sporter gaan helpen, zeg maar. Hij, Balco, was daar zo goed in dat het bedrog van bv Jones nooit uitgekomen zou zijn, als de sporters onderling elkaar de hersens niet ingeslagen hadden. Verbaal dan.
http://www.youtube.com/watch?v=lpMW7WrUW4o" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Conte" onclick="window.open(this.href);return false;
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 26 okt 2011 12:57

Zie er allemaal heel hoopgevend uit.
http://www.nytimes.com/2011/10/26/sport ... ref=doping" onclick="window.open(this.href);return false;
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

caca
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2010 23:12

caca 26 okt 2011 16:46

Kan iemand mij de straffen uitleggen omtrent doping/ maskeringsmiddelen?

http://www.wielerupdate.nl/wielernieuws ... ieve-plas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2011 16:50

Bij een hele waslijst aan stoffen waar je niet harder van gaat fietsen wordt er altijd maskeringsmiddel geroepen. De mensen die dit uitkramen worden over 't algemeen niet gehinderd door enige chemische kennis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 26 okt 2011 17:03

amclassic-fan schreef:Bij een hele waslijst aan stoffen waar je niet harder van gaat fietsen wordt er altijd maskeringsmiddel geroepen. De mensen die dit uitkramen worden over 't algemeen niet gehinderd door enige chemische kennis.
In het geval van Kolobnev ging het om een plaspil (HCT: hydrochloorthiazide):
Dit is wat de dopingautoriteit ervan zegt:
http://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_d ... e_middelen" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen aan te raden voor bodybuilders :lol:

Wat in het zelfde stuk ook te lezen is:
Voor het bij Mosquera aangetoonde HES is er echter wel een maskerende werking: het vergroot het bloedplasmavolume (en verlaagt daarmee de Hb waarde).
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2011 17:31

Het enige wat je met HES kan maskeren is een te hoog hematocriet gehalte. De enige manier om je hematocriet te hoog te krijgen is door EPO te nemen en dat maskeert HES helemaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

RobTemmink
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 sep 2011 10:39

RobTemmink 26 okt 2011 18:35

Wielrenner Aleksandr Kolobnev heeft een opvallend lage straf gekregen voor zijn positieve dopingtest uit de Ronde van Frankrijk. De Russische wielerbond legde de renner van Katoesja woensdag een boete van slechts 1200 euro op. Hij wordt niet geschorst. De gebruikelijke straf voor een dergelijk dopingvergrijp is 2 jaar schorsing.

Bron: De Telegraaf

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 26 okt 2011 18:43

amclassic-fan schreef:Het enige wat je met HES kan maskeren is een te hoog hematocriet gehalte. De enige manier om je hematocriet te hoog te krijgen is door EPO te nemen en dat maskeert HES helemaal niet.
Dat lijkt me semantisch, dit staat er letterlijk op de site van de dopingautoriteit: Op deze manier kan bloeddoping of het gebruik van EPO of varianten daarvan gemaskeerd worden.

Erytropoetine (EPO) is een hormoon dat door ieder gezond mens wordt aangemaakt en nog niet zo makkelijk is aan te tonen, zeker niet na autologe predonatie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2011 19:07

Ik weet niet hoeveel jaar geleden die tekst bij hun op de website is gezet. Maar de 1e generaties EPO zijn al sinds 2001 aan te tonen, het EPO dat in een spuit zit is een synthetisch product en niet gelijk aan de natuurlijke EPO die je lichaam produceert.
Wat autologa predonatie hier nu mee van doen heeft ontgaat mij een beetje, want dan moet je 't wel heel bond maken wil je HES nodig hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5758
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 okt 2011 08:04

Wat mij opvalt is dat nergens meer de grens van de hematocrietwaarde van 50 bij sporters overschreden wordt ( of anders wordt er toch geen ruchtbaarheid meer aan gegeven). Geldt die "gezondheidsgrens" met 14 dagen niet -fietsen eigenlijk nog?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5462
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 okt 2011 11:39

Ja die 50% waarde staat. Gelukkig maar dan weten we in ieder geval dat de renners het epo gebruik in ieder geval tot een minimum beperkt hebben. 50% is ook niet realistisch te halen zonder doping, behalve dan door extreem lange hoogtestages. (bergvolkeren in de Himalaya?) Of een natuurlijk hoge waarde.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2011 11:48

Ik heb een hematocriet waarde in de 49, zonder dat ik EPO gebruik ;). Als ik een paar maanden naar de Himalaya zou gaan dan ga ik waarschijnlijk wel over de 50 heen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie