Voor snel onderhoud:
Direkt na thuiskomst nog natte fiets met tuinslang (met weinig druk) en eventueel zachte langharige borstel alles afspoelen. (het vuil is nog nat en nog niet aangekoekt)
Fiets2 keer "stuiteren" zodat alle druppels eraf zijn.
Dan zelf gaan douchen
Dan fiets droogwrijven met schone doek en ketting licht smeren.
Fiets in droge omgeving stallen.
Fiets schoonmaken na de regen
-
mnslingerland
- Forum-lid
-
mennovaneijk
- Forum-lid
Ik heb gister mijn fiets afgespoten en deze rustig laten drogen. Nu zag ik vanochtend dat er op een paar schakel roest zat. Voorkom je dit door je ketting af te drogen? En wat kun je nu het beste doen om het te verwijderen?
Na het drogen moet je gelijk je ketting weer invetten, of met een doek je ketting droog wrijven en daarna weer invetten ipv een dag laten drogen.mennovaneijk schreef:Ik heb gister mijn fiets afgespoten en deze rustig laten drogen. Nu zag ik vanochtend dat er op een paar schakel roest zat. Voorkom je dit door je ketting af te drogen? En wat kun je nu het beste doen om het te verwijderen?
Je kan nu de roest verwijderen met een doek en olie.
Succes
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik ga na het fietsen douchen en tijdens het douchen zet ik een 10 ltr emmer voor me neer ,
Als ik klaar ben is emmertje vol,en hier maak ik mijn fiets mee schoon.
Fiets 4/5x in de week reken het aantal liters maar uit in een jaar.
Het is tenslotte Crisis ,en mijn kids willen later ook graag nog een bakkie kunnen zetten

Als ik klaar ben is emmertje vol,en hier maak ik mijn fiets mee schoon.
Fiets 4/5x in de week reken het aantal liters maar uit in een jaar.
Het is tenslotte Crisis ,en mijn kids willen later ook graag nog een bakkie kunnen zetten
Ik lees dat een aantal mensen afwasmiddel gebruiken. Dat lijkt mij te agressief. Alle waslagen gaan er dan immers ook af.
Ik gebruik autoshampoo. Het liefst Turtle Wax, dat is toch regelmatig in de aanbieding bij halffords. Dat gebruik ik als ik wat meer tijd kan maken maar ik wacht er niet te lang mee.
Na een rit in de regen haal ik met gewoon water en een doekje het ergste vuil er even vanaf en droog de ketting met een doek en spuit die in. Daarna douchen.
Zoals ze 200 jaar geleden bij de cavelerie al zeiden "eerst de paarden dan de ruiters".
Als de wegen vol met slikken, pekel of andere rommel liggen pak ik mijn winterfiets. Daar ben ik wat minder zuinig op maar sproei hem na een regenrit met een zacht tuinslangstraaltje op sproeistand wel even af, droog de ketting even af en spuit die in.
Ik gebruik autoshampoo. Het liefst Turtle Wax, dat is toch regelmatig in de aanbieding bij halffords. Dat gebruik ik als ik wat meer tijd kan maken maar ik wacht er niet te lang mee.
Na een rit in de regen haal ik met gewoon water en een doekje het ergste vuil er even vanaf en droog de ketting met een doek en spuit die in. Daarna douchen.
Zoals ze 200 jaar geleden bij de cavelerie al zeiden "eerst de paarden dan de ruiters".
Als de wegen vol met slikken, pekel of andere rommel liggen pak ik mijn winterfiets. Daar ben ik wat minder zuinig op maar sproei hem na een regenrit met een zacht tuinslangstraaltje op sproeistand wel even af, droog de ketting even af en spuit die in.
Direct nadat ik terug kom even de fiets op de standaard.
Even met een zacht straaltje en een kwast afspoelen. Ik heb 1 kwast voor de vette delen en 1 voor de niet vette delen. Anders smeer je de boel alsnog uit. Velgen doe ik met een harde borstel zodat al het remstof er goed af is, net als de remblokken.
Als m'n ketting heel erg onder het zand zit, haal ik hem door een reinigingsapparaatje met een beetje water erin ipv ontvetter. Net zo vaak leeg gooien en opnieuw vullen tot alle bende van je ketting af is.
Daarna met een doek je frame en wielen afdrogen en met andere doek je ketting en andere vette delen. Tot slot een beetje olie op de ketting en even goed draaien zodat het vocht uit de cassette wordt geslingerd en klaar is kees.
Even met een zacht straaltje en een kwast afspoelen. Ik heb 1 kwast voor de vette delen en 1 voor de niet vette delen. Anders smeer je de boel alsnog uit. Velgen doe ik met een harde borstel zodat al het remstof er goed af is, net als de remblokken.
Als m'n ketting heel erg onder het zand zit, haal ik hem door een reinigingsapparaatje met een beetje water erin ipv ontvetter. Net zo vaak leeg gooien en opnieuw vullen tot alle bende van je ketting af is.
Daarna met een doek je frame en wielen afdrogen en met andere doek je ketting en andere vette delen. Tot slot een beetje olie op de ketting en even goed draaien zodat het vocht uit de cassette wordt geslingerd en klaar is kees.