Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

beginnende gemotiveerde fietser wil Alp d'Huez beklimmen

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 14 okt 2011 10:40

Het is beter voor de knieën om een hoge cadans aan te houden, maar een Armstrong word niemand binnen een jaar.

Ik heb voor een versnelling gekozen die ik vrijwel de hele klim gebruikte, dus ook in de bochten.

In de bochten heb je dan dat de druk even van benen gaat omdat die vlakker en sneller zijn, dan loopt de cadans natuurlijk ook op. Na de bocht kun je dan de cadans weer langzaam terug laten lopen wanneer de weg weer steiler wordt. Op de 24 ging dit niet zo prettig voor mij.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 14 okt 2011 16:26

cannae schreef: In de bochten heb je dan dat de druk even van benen gaat omdat die vlakker en sneller zijn, dan loopt de cadans natuurlijk ook op. Na de bocht kun je dan de cadans weer langzaam terug laten lopen wanneer de weg weer steiler wordt. Op de 24 ging dit niet zo prettig voor mij.
Daarom is schakelen, ook op de racefiets, belangrijk in de bergen. Je moet proberen door het schakelen je cadans zo constant mogelijk te houden. Dan kun je ook blijven aanzetten op het vlakke en wordt het geen (weliswaar korte) intervaltocht.

Met slim schakelen kun je een hoop energie besparen. Ik zie het veel gebeuren in heuvelachtig parcours waarbij mensen hetzelfde verzet blijven trappen. Resultaat: men verzuurt het laatste stukje berg op, is bovenop buiten adem, rolt naar beneden, kan te weinig snelheid genereren om de volgende heuvel makkelijk te halen met als gevolg dat er weer verzuurt wordt om de top te halen.... [Als men nou single speed rijdt, oke, maar dat is meestal niet het geval].

Slim schakelen in dezelfde situatie: Schakel zo ver terug dat je weinig kracht hoeft te gebruiken en je RPM (relatief) hoog blijft. Schakel als je boven bent op, maak snelheid naar beneden toe en schakel bij tijds terug om de top te halen. Hierbij maak je (meer) gebruik van de snelheid die je genereert als je naar beneden gaat.

Dit is natuurlijk niet van toepassing bij een berg als de Alpe d' Huez (Sorry voor de off-topic), maar in heuvelachtig gebied zoals Noord-Frankrijk, Belgie en Limburg, kun je hiermee veel energie besparen. En in mindere mate geldt het ook voor een berg waarbij de steile stukken afgewisseld worden door de minder steile (bochten).
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 14 okt 2011 21:56

Trainslim.nu schreef: Daarom is schakelen, ook op de racefiets, belangrijk in de bergen. Je moet proberen door het schakelen je cadans zo constant mogelijk te houden. Dan kun je ook blijven aanzetten op het vlakke en wordt het geen (weliswaar korte) intervaltocht.

Met slim schakelen kun je een hoop energie besparen. Ik zie het veel gebeuren in heuvelachtig parcours waarbij mensen hetzelfde verzet blijven trappen. Resultaat: men verzuurt het laatste stukje berg op, is bovenop buiten adem, rolt naar beneden, kan te weinig snelheid genereren om de volgende heuvel makkelijk te halen met als gevolg dat er weer verzuurt wordt om de top te halen.... [Als men nou single speed rijdt, oke, maar dat is meestal niet het geval].
Ik heb niet gezegd dat ik helemaal niet geschakeld heb maar minimaal.

Verder kan ik alleen zeggen dat het op schakelen in van de eerste 6 haarspeldbocht weinig toevoegt omdat je dan 10-20 seconden snelheid kan maken waarbij menig een te laat terugschakelt als de boel weer omhoog gaat en met een te laag beentempo terug moet schakelen en nog meer snelheid verliest. Op de stukken die wat minder oplopen over meer dan een paar meter heb ik ook op geschakeld als het opportuun was zoals voor bocht 2 waar je afslag hebt naar het andere deel naar Alpe d'Huez voor het oude dorp.
enjoy the ride

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 17 okt 2011 22:16

Beetje zuur nieuws maar ik ben niet ingeloot voor de Alpe d'Huzes.
Heb nog een kleine hoop dat ik bij een team kan instappen maar dat hoor ik van de week of daar nog plek is.
Mocht dat ook niet lukken zal ik iets anders moeten proberen om erin te komen, dus ook nu telt.....OPGEVEN IS GEEN OPTIE!!!
It's just a hill, get over it!

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 17 okt 2011 22:21

De alpe is ook open op andere dagen ga je dan stort je de sponsorgelden.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 17 okt 2011 22:25

Hoi

ik heb een team ingeschreven alleen geen renners, er waren een paar collega's die gedesinteresseerd waren alleen nu in een keer afhaken dus geen rijders. Zelf kan ik ook niet rijden omdat dit niet past met de rest van mijn verplichtingen.

Het team is leeg maar kan natuurlijk wel gevuld worden met mensen die wel willen want ik heb van de Alpe d'huzes organisatie wel bevestiging dat mijn team mee mag doen als gevolg van de voorinschrijving.

Dus zeg het maar we kunnen een Fiets Forum team maken met iedereen die nu geen plek heeft, er zijn dus 8 plekken. PM me maar

Verder kan ik natuurlijk met raad en daad helpen omdat ik laatste jaar mee heb gedaan, ik heb een goed adres voor appartementen...



Grappig/triest verhaal, een van de collega's die geïnteresseerd was had deze zomer een Scott Addict 2de hands gekocht met dura ace en de hele rimram, kosten 3.5k.

Hij heeft 2 weken op de fiets rond gefietst, waarna hij een keer een langere tocht is gaan fietsen, na een paar uur had hij honger dus is ergens gestopt. Hij had zo'n flosdraadje met cijferslot bij waarmee hij de Scott heeft vastgezet, hij is binnen gaan eten op een plek waar hij geen zicht had op zijn fiets. 20 Minuten later kwam hij bij de plek waar hij zijn fiets had vastgezet om te ontdekken dat een ander de fiets wel heel erg mooi vond en hem maar mee genomen heeft.

Met de fiets is ook zijn wil vervlogen om mee te doen aan AD6.
Laatst gewijzigd door cannae op 17 okt 2011 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 18 okt 2011 15:46

@ alpdhuezrookie Wat ontzettend jammer! Maar wellicht zijn er andere wegen die naar rome leiden! :)

@cannae: Wat een goed initiatief! Ik denk dat er genoeg renners zijn die hier interesse in hebben! Wat een ongelofelijk ***-verhaal van je collega! Kan mij voorstellen dat je het fietsen even zat bent dan ....:(
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 19 okt 2011 12:48

Net bericht gehad dat ik in een team zit dus de eerste berg hebben we gehad!!!!!!!!!
It's just a hill, get over it!

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 583
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 19 okt 2011 12:57

Gefeliciteerd! Succes met de training.
Ik heb zelf ook wel gedacht om er aan mee te doen, maar ik heb eerst maar eens besloten om gewoon een keer een weekend richting Alpen te gaan volgend jaar om te zien of ik uberhaupt een beetje fatsoenlijk de berg om kom met mijn gewicht.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 19 okt 2011 12:59

@alpdhuezrookie Gefeliciteerd! Zo zie je maar: Opgeven is geen optie! ;) Succes met de voorbereidingen!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 19 okt 2011 17:18

Nog een tip als je straks wat problemen hebt met de motivatie in de koude wintermaanden: Lees het boek Ga toch fietsen! van Thomas Braun.

Erg leuk boek dat mij persoonlijk veel motivatie geeft om veel te fietsen (zelfs met slecht weer :D )

r21
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:16

r21 23 okt 2011 13:32

Ik ben zelf ook definitief aangemeld. Heb een mooi Scott Foil R2 gekocht, helaas nog niet veel kunnen fietsen door een blessure.
Vanmiddag maar even een uurtje rustig aan beginnen weer. Zal ook een paar foto`s maken.

Is wel lastig merk ik nu om nu te gaan trainen. Wordt kouder, sneller donker, meer wind etc etc. Smoesjes genoeg om te verzinnen ;)

Plaats reactie