Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wilier, Wilier of Bianchi?

tsetsetokoe
Forum-lid

tsetsetokoe 11 okt 2011 10:22

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets. Mijn oog viel tijdens tochten altijd al op die prachtige Wiliers en nu is mijn keuze dan ook gevallen op een Izoard (niet de XP) of een Gran Turismo. De groep en wielen zullen voor beiden hetzelfde zijn, die haal ik nl van mijn oude fiets. Ik vind de Izoard mooier, maar de GT staat natuurlijk weer een stapje hoger in de voedselketen. Is het zo dat de Izoard (2010) en de GT (2011) wbt kwaliteit met elkaar te vergelijken zijn? Hoe rijd een Izoard tov een GT? Het frameprijsverschil is €400,00. Dit prijsverschil vind ik niet erg om te investeren, maar dan moet het wel duidelijk zijn waarom. Mischien kunnen jullie ook antwoord geven op de vraag of de Wilier Gran Turismo te vergelijken is met een Bianchi Infinito (ook een sportieve fiets met raceaspiraties).

Ik rijd zo'n 6500km per jaar met enkele tochten (L-B-L, AGR) en een enkele cyclo (Marmotte).

Alvast bedankt voor de reacties.

Paul

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 17 okt 2011 16:44

Dezelfde vraag stelde ik enkele weken geleden aan mijn fm: het frame van de GT is minder comfortabel dan dat van de Izoard. Daardoor zijn hogere snelheden mogelijk, maar het rijdt minder prettig. Hij adviseerde mij de Izoard (ik bikkel zo'n 5000 km per jaar). Heb uiteindelijk de Imperiale gekocht :-)

kurvenmeister
Forum-lid

kurvenmeister 17 okt 2011 17:26

De Izoard 2010 en de GT 2011 zijn qua carbontype identiek. Feitelijk is de GT de opvolger van de Izoard. De Izoard XP is een downgrade van de oude en volgde in feite de Mortirolo op.

Ik heb nu een seizoen op een GT gereden (6700km) en die bevalt uitstekend. Een beter frame dan de Madone 5 voor mij in ieder geval. Prima frame, stijf genoeg voor wedstrijdgebruik maar ook redelijk comfortabel. De platte voorvork wil af en toe wel eens voor zijwindvanger spelen. Nerveus sturen doet hij niet, voor mij persoonlijk zelfs iets te stabiel maar dat is meer een kwestie van smaak. In ieder geval zeer stabiel in stuur- en rijgedrag, ook op hoge snelheid. In de Alpenafdalingen met snelheden boven de 85 gaf hij bij mij geen krimp. Stuiteren doet hij niet (al is dat natuurlijk in een bepaalde mate afhankelijk van de wielen etc). Al met al een prettige fiets die wat mij betreft nog net wat nerveuzer had mogen zijn.

Het verhaal van de FM van Hans Verstegen vind ik om bovengenoemde redenen dan ook vreemd. Het gebruikte carbon is precies hetzelfde (en ook de geometrie volgens mij) en dat maakt het moeilijk om een heel andere fiets te bouwen, tenzij Wilier extra lagen carbon oid zou gebruiken in de GT. Om dat verschil in comfort te kunnen merken zou dat echter significant meer moeten zijn en dat lijkt me niet logisch (de Izoard was tenslotte eigenlijk een prima frame dus waarom zou je de bouwwijze veranderen).

Hans Verstegen
Forum-lid

Gebruikersavatar Hans Verstegen 18 okt 2011 16:32

Hallo Kurvenmeister,

Vooropgesteld: ik heb nog nooit op een Izoard of GT gezeten, daarom moet ik mijn kennis van internet halen:

http://www.roadbike.de" onclick="window.open(this.href);return false; beoordeelt de Wilier GT als goede fiets, die punten laat liggen op o.a. comfort: http://www.roadbike.de/rennraeder/test- ... 5706.9.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikeradar.com" onclick="window.open(this.href);return false; beoordeelt het comfort van de Izoard als "with the sort of comfort that the less competitive riders really appreciate": http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... r-10-37739" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn beoordelingen van twee verschillende sites, toch is het voor mij de reden geweest om geen GT te kopen. Naast het advies van de FM, natuurlijk

kurvenmeister
Forum-lid

kurvenmeister 18 okt 2011 18:58

Tja, comfort is redelijk individueel bepaald. Het kan ook liggen in een makkelijk stuurgedrag. Wat dat betreft scoort de GT in ieder geval punten. Daarom hecht ik ook niet veel waarde aan twee verschillende testers. Eigenlijk vind ik het testoordeel van road.cc perfect vertellen hoe hij fietst, dus die quote ik even: http://road.cc/content/review/28461-wil ... an-turismo" onclick="window.open(this.href);return false; Zij trekken de conclusie dat een Izoard comfortabeler is. Aangezien ik te weinig op een Izoard heb gezeten, zal ik daar gewoon in meegaan. Komt ook omdat dat testoordeel mij correct in de oren klinkt.

Ik denk dat het aan TS is wat hij wil: ik zou in zijn geval voor de GT kiezen omdat ik het nu eenmaal prettiger vind een fiets te hebben die me vertelt wat hij onder m'n kont aan het doen is. Oncomfortabel vind ik hem iig niet. Als hij liever een fiets heeft die alles gladstrijkt of hij wil hoger zitten, dan is een ander de betere optie.

Plaats reactie