Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

beenwarmers icm korte broek niet warm genoeg

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 02 okt 2011 22:57

aangezien de temperaturen de komende weken gaan dalen heb ik de beenwarmers al weer klaar liggen. maar wat ik me nog van vorig jaar kon herinneren was dat met de beenwarmers mijn bovenbenen en het gebied rond het kruis altijd erg koud werden... de knieen en onderbenen bleven warmer en was ook merkbaar verschil in temperatuurgevoel tussen het gebied waar de korte broek zat en waar de beenwarmers zaten.

nu heb ik ook wel een lange broek die ik altijd over de korte broek heen deed, maar dat was als het echt koud begon te worden...

wat zou ik nog kunnen doen om toch iets warmere bovenbenen te houden? is mijn korte broek gewoon niet toereikend genoeg (maw zomerbroek) en moet ik een dikkere korte broek kopen??

en zo ja wat zijn vriendelijk geprijsde korte broeken die toch wel redelijk warm zijn bij temperaturen tussen de 0 en 10 graden
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 okt 2011 23:02

Ik trek zelf een lange nike hardloopbroek onder mijn racebroek aan. Tot zo'n 5 graden warm zat.
What makes the boat go faster?

Peter94
Forum-lid

Peter94 02 okt 2011 23:02

oeps
Laatst gewijzigd door Peter94 op 03 okt 2011 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

farelli
Forum-lid

farelli 03 okt 2011 09:59

Er zijn nogal wat verschillende kwaliteiten (over)broeken, in verschillende diktes/beschermingsgraad.
Het is wel handig om wat in huis te hebben als je in de diverse jaargetijden wil fietsen.
En vaak moet je voor kwaliteit wel betalen. :|
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

-eric-
Forum-lid

-eric- 03 okt 2011 11:40

2 jaar geleden bij cyclewear.eu een lange brooek met een soort windstopper voorkant gekocht. Pasvorm is niet je van het, maar prijs/kwaliteit verhouding is m.i. zeer goed. Met die broek kan ik tot een paar graden vorst zonder problemen doorfietsen.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 03 okt 2011 11:53

liviolivius schreef:Ik trek zelf een lange nike hardloopbroek onder mijn racebroek aan. Tot zo'n 5 graden warm zat.
Dan is alleen het nut van je zeem wel voor het grootste gedeelte teniet gedaan.

Voor mij geld gewoon als korte broek met beenwarmers te koud wordt, gaat de lange broek aan.
Ach, ik zeg ook maar wat

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 03 okt 2011 11:56

Ik gebruik een korte broek met kniewarmers v.a. een graad of 13. Daaronder draag ik liever mijn lange broek, een model met windstopper op de knieeen, niet over de gehele voorkant aangezien daarmee de pasvorm wat lastig wordt (windstopper materiaal is niet rekbaar). Kostte ongeveer 100 euro. Een goedkoop alternatief is een lange broek zonder zeem over je korte broek. Een goedkoop Aldi/Kruitvat modelletje volstaat om enkele winters mee te fietsen. Vaak zijn ze wat grof geweven en daardoor niet zo slijtvast en warm; daar is de prijs dan ook naar (15 euro, zoiets); goed te doen vanaf een graadje of 3 a 4.

hd
Forum-lid

hd 03 okt 2011 13:18

jeroenkuiper schreef:aangezien de temperaturen de komende weken gaan dalen heb ik de beenwarmers al weer klaar liggen. maar wat ik me nog van vorig jaar kon herinneren was dat met de beenwarmers mijn bovenbenen en het gebied rond het kruis altijd erg koud werden... de knieen en onderbenen bleven warmer en was ook merkbaar verschil in temperatuurgevoel tussen het gebied waar de korte broek zat en waar de beenwarmers zaten.

nu heb ik ook wel een lange broek die ik altijd over de korte broek heen deed, maar dat was als het echt koud begon te worden...

wat zou ik nog kunnen doen om toch iets warmere bovenbenen te houden? is mijn korte broek gewoon niet toereikend genoeg (maw zomerbroek) en moet ik een dikkere korte broek kopen??

en zo ja wat zijn vriendelijk geprijsde korte broeken die toch wel redelijk warm zijn bij temperaturen tussen de 0 en 10 graden
Herken het probleem. Zit er in dat je wielerbroek dunner is dan je beenstukken. Dikkere korte broek zie je hier nu voor op de markt komen. Sortement Roubaix-stof. Weet dat Santini, Assos en Rapha dat soort broeken in hun assortiment
hebben. De laatste 2 zijn zowiezo niet vriendelijk geprijsd, van de eerste weet ik het niet. Heb zelf (nog) geen ervaring met dit soort dikkere broeken.

bibske
Forum-lid

bibske 03 okt 2011 14:08

farelli schreef:Er zijn nogal wat verschillende kwaliteiten (over)broeken, in verschillende diktes/beschermingsgraad.
Het is wel handig om wat in huis te hebben als je in de diverse jaargetijden wil fietsen.
En vaak moet je voor kwaliteit wel betalen. :|
+1
Lange broeken slijten ook best snel waardoor ze minder warm worden. Na enkele winters moet je gewoon een nieuwe kopen, de oude doet het dan nog prime voor het tussenseizoen!

gamiel
Forum-lid

gamiel 03 okt 2011 14:18

Gore Xenon Raw 3/4, dit is een 3/4 broek van iets dikkere stof, doet bij mij prima dienst in de lente en hersft (5-18 gr). Kost wel een paar knaken ....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

nr071
Forum-lid

nr071 03 okt 2011 19:44

Ik gebruik al een paar jaar een lange broek zonder zeem van Craft. De broekspijpen zijn voorzien van windstopper. Tot zo rond het vriespunt houdt het je redelijk warm.

vacaro
Forum-lid

vacaro 04 okt 2011 05:19

Ik heb lange broek zonder zeem, maar draag daar soort boxershort onder met zeem in, gekocht in Decathlon voor nog geen €15-.
Kruis en omstreken goed warm en ook voldoende beschermd maar ni te warm.
MTB on my Scott, road on my Thompson! Scott replaced by a Koga Miyata!
Vanaf het moment dat ik kon praten, moest ik luisteren!

Plaats reactie