Cervelo R3SL of Specialized S-works tarmac sl3 2010
beide zijn momenteel in de aanbieding
doel: allround en klim meerdaagse tochten
ik weeg 67kg 1m75
de tarmac zou een maat 52 zijn( 54 is net te groot).de cervelo eerder een 54( 51 is te klein)
voor de cervelo ben ik wat bang voor kader breuk etc
iemand suggesties of ervaring(pro/contra) met deze fietsen?
thx
doel: allround en klim meerdaagse tochten
ik weeg 67kg 1m75
de tarmac zou een maat 52 zijn( 54 is net te groot).de cervelo eerder een 54( 51 is te klein)
voor de cervelo ben ik wat bang voor kader breuk etc
iemand suggesties of ervaring(pro/contra) met deze fietsen?
thx
Ik stond destijds voor dezelfde keuze. Is bij mij toen Cervelo geworden, mede i.v.m. de prijs. Ik denk dat je je hart moet volgen, of de mooiste kleur moet kiezen (hoe banaal kan het zijn). Het kan eigenlijk niet fout, de verschillen zijn klein.
Misschien dat de 2010 Tarmac iets beter stuurt door de dikkere onderste balhoofdlager.
Framebreuk wordt uitstekend door Cervelo opgelost, ik kan er inmiddels over mee praten.
Overigens is de 2011 R3 (met 20% korting) ongeveer net zo duur als de 2010 R3sl met korting en wel een stuk stijver, BB right, ook een dikkere onderste balhoofdlager (en een iets andere geometrie).
Ik kan je wel zeggen dat ik nog steeds enorm geniet van mijn R3.
Succes met je keuze.
Misschien dat de 2010 Tarmac iets beter stuurt door de dikkere onderste balhoofdlager.
Framebreuk wordt uitstekend door Cervelo opgelost, ik kan er inmiddels over mee praten.
Overigens is de 2011 R3 (met 20% korting) ongeveer net zo duur als de 2010 R3sl met korting en wel een stuk stijver, BB right, ook een dikkere onderste balhoofdlager (en een iets andere geometrie).
Ik kan je wel zeggen dat ik nog steeds enorm geniet van mijn R3.
Succes met je keuze.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17297
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lijken me beide erg goede fietsen.
Koop diegene welke je het mooiste vind, welke je het beste past.
Als ik jou was zou ik dan de fiets kopen waar ik het beste gevoel bij heb. Welke van de 2 het ook zal worden het zal alleszins een goede koop zijn.
Succes nog.
Koop diegene welke je het mooiste vind, welke je het beste past.
Als ik jou was zou ik dan de fiets kopen waar ik het beste gevoel bij heb. Welke van de 2 het ook zal worden het zal alleszins een goede koop zijn.
Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43543
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lcsmt schreef:Lijken me beide erg goede fietsen.
Koop diegene welke je het mooiste vind, welke je het beste past.
Als ik jou was zou ik dan de fiets kopen waar ik het beste gevoel bij heb. Welke van de 2 het ook zal worden het zal alleszins een goede koop zijn.
Succes nog.
+1
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Zou de R3 2011 met de BB right zoveel (merkbaar) verschil uitmaken qua stijfheid? De reviews van de R3sl geven aan dat deze hier toch ook al zeer goed op scoort.loos schreef:Overigens is de 2011 R3 (met 20% korting) ongeveer net zo duur als de 2010 R3sl met korting en wel een stuk stijver, BB right, ook een dikkere onderste balhoofdlager (en een iets andere geometrie).
Ik kan je wel zeggen dat ik nog steeds enorm geniet van mijn R3.
Succes met je keuze.
Ik overweeg namelijk om een 2010 sl te kopen
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ben je een wedstrijdrijder of gebruik je de fiets om toertochten of gewoon recreatief mee rond te toeren? Zeer waarschijnlijk ga je het verschil niet merken, zeker omdat je het 2011 model nog niet geprobeerd hebt. Ik heb nu ook een R3SL van 2010 en daarvoor een Scott Addict SL en beide frames zijn al zeer stijf. Ik ben een toerrijder en merk niets van enige slapte of verschil van stijfheid. Je kunt met een gerust hart het model van 2010 kopen, even het serienummer ingeven op de site van Cervelo en je hebt levenslange garantie en kwa kleurstelling een hele mooie fiets.
Succes.
Succes.
Ook hier kan ik inmiddels over meepraten; ik ben inmiddels aan mijn 3e R3 toe, en heb nu een 2011 model.Robin39 schreef:Zou de R3 2011 met de BB right zoveel (merkbaar) verschil uitmaken qua stijfheid? De reviews van de R3sl geven aan dat deze hier toch ook al zeer goed op scoort.loos schreef:Overigens is de 2011 R3 (met 20% korting) ongeveer net zo duur als de 2010 R3sl met korting en wel een stuk stijver, BB right, ook een dikkere onderste balhoofdlager (en een iets andere geometrie).
Ik kan je wel zeggen dat ik nog steeds enorm geniet van mijn R3.
Succes met je keuze.
Ik overweeg namelijk om een 2010 sl te kopen
Voor mij is de geometrie van de 2011 beter, het stuurgedrag beter, en het frame voelt nog iets comfortabeler aan (achtervork loopt iets smaller toe).
Het BB van de 2011 daarentegen, wat er grotesk uitziet, voelt voor mij niet wezenlijk anders aan.
Misschien komt dat doordat ik een Campa Record crank met BB right adapters heb, en is het verschil pas te voelen als je een Rotor crank met dikkere as monteert wat hiervoor speciaal ontwikkeld is.
Overigens ervaar ik de BB stijfheid niet als ook maar enigszins beperkend.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Cervelo heeft de 2011 modellen in de R lijn voorzien van een andere geometrie,nl een comfortabelere zodat de doorsnee toerrijder er een betere zit op heeft. Kwa geometrie zijn de modellen van 2010 en 2011 niet meer gelijk.
Ben geen wedstrijdrijder, maar rij wel graag lange afstanden (volgend jaar oa Marmotte).scottpch schreef:Ben je een wedstrijdrijder of gebruik je de fiets om toertochten of gewoon recreatief mee rond te toeren? Zeer waarschijnlijk ga je het verschil niet merken, zeker omdat je het 2011 model nog niet geprobeerd hebt. Ik heb nu ook een R3SL van 2010 en daarvoor een Scott Addict SL en beide frames zijn al zeer stijf. Ik ben een toerrijder en merk niets van enige slapte of verschil van stijfheid. Je kunt met een gerust hart het model van 2010 kopen, even het serienummer ingeven op de site van Cervelo en je hebt levenslange garantie en kwa kleurstelling een hele mooie fiets.
Succes.
Ik vind inderdaad de kleurstelling van de R3 sl een stuk mooier dan huidige R3. Daarenboven valt hij nog net binnen mijn vooropgesteld budget. De nieuwe R3 is me wat te duur.
Minpunten zijn dan weer: toch een model van 2 jaar oud, andere (verbeterde) geometrie, vernieuwd BB (alhoewel ik dat dus waarschijnlijk niet ga merken), en enkel nog te koop te vinden bij onze vriend Voz in Zwanenburg, waar ik toch al veel negatieve verhalen van heb gelezen.
Twijfel twijfel
Beide zijn geweldige fietsen, maar de Cervelo R3 kan je mijns inziens meer vergelijken met de Specialized Roubaix. Iets meer comfort en een minder diepe zit door een hoger balhoofd.
Dat lijkt mij niet. De wielbasis is groter van de Roubaix en het carbon minder stijf. Dan kom je bij de Cervelo RS uit.bepe schreef:Beide zijn geweldige fietsen, maar de Cervelo R3 kan je mijns inziens meer vergelijken met de Specialized Roubaix. Iets meer comfort en een minder diepe zit door een hoger balhoofd.
De R3/R5 is de tegenspeler van de Tarmac, De Venge van De S3/S5.
Het langere balhoofd kan met min 17 graden stuurpen gecompenseerd worden, zodat dezelfde zitpositie als op de Tarmac wordt bereikt. Voor de meeste stervelingen is dat echter nie weggelegd, en scheelt het weer wat spacers.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Robin, even de reactie afwachten van Ace1978 die zijn fiets ook bij Vos gehaald heeft en nu met een garantiekwestie zit. Eens kijken hoe Vos dit af gaat handelen. De geometrie is niet beter maar wel iets comfortabeler, het moet je net passen. Cervelo heeft dit gedaan om een grotere groep fietsers te kunnen bedienen, de vorige geometrie was wat meer gericht op de racer, ik ben een toerrijder en zit ook perfect op mijn R3SL, dus no worries.
