Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputer met GPS

Nick_66
Forum-lid

Nick_66 27 sep 2011 23:15

Een vraag aan de wielrenners hier op het forum:

Wat voor fietscomputers gebruiken jullie en is een fietscomputer met gps ontvanger een betere keuze? Twijfel om bv de Garmin Edge 705 aan te gaan schaffen (gebruikt).

Het liefst wil ik deze dan ook kunnen gebruiken op mijn mountainbike. Bestaat er een navigatiesysteem die op beide fietsen te gebruiken is?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 sep 2011 07:43

Een beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.

hm2694
Forum-lid

hm2694 28 sep 2011 08:17

En de zoek functie wil ook helpen

Maar als antwoord ja de edge 705 kan op beide fietsen deo ik ook enwerkt prima.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 sep 2011 08:26

Een fietscomputer met GPS is alleen een betere keuze als je daar echt iets mee gaat doen. Ikzelf heb voor mijn rondjes geen enkele behoefte om ze te tracken met een gps. Dat het behoorlijk vlak is hier in Nederland, hoef ik ook niet te onderzoeken.

Een 705 is een perfecte keuze. Voor op de MTB zou ik voor de iets kleinere modellen gaan. De zwaardere modellen zullen bij schokken wat problemen geven met de bevestiging aan het stuur. En verder is het een kwestie van twee stuurhouders. Zoek vooral even zelf in alle topics, er is al heel veel zinnig advies gegeven aan forumleden.

Nick_66
Forum-lid

Nick_66 29 sep 2011 20:37

Ik had inderdaad nog niet echt de moeite gedaan te zoeken hier op het forum :-( , echter had ik mij al eens eerder verdiept in deze navigatiesystemen, maar dan meer voor op de MTB.

Voorlopig stel ik de aanschaf nog even uit. Vind ze toch 2e hands nog behoorlijk aan de prijs. Als ik er een aan ga schaffen, dan wil ik die ook meteen kunnen gebruiken op de MTB. Wil mijn eigen routes gaan uitstippelen, maar wil ook routes die ik gedownload heb kunnen rijden.

Ook wil ik de mogelijkheid hebben om weer terug te kunnen navigeren naar het punt waar ik gestart ben.

Bedankt in ieder geval voor de adviezen.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 29 sep 2011 21:24

Bryton is een goed alternatief.

Nick_66
Forum-lid

Nick_66 29 sep 2011 23:54

Had inderdaad al de Bryton Rider 50 gezien. Stukken goedkoper dan Garmin. Garmin vind ik echt belachelijk duur.

rinke
Forum-lid

rinke 30 sep 2011 07:54

Ik zou zeggen lees het Bryton topic eens door ;) Ik zelf rij nu +/- 3/4 jaar met een Bryton 50 en vind 'm geweldig! Ik heb de afgelopen maanden zeer veel nieuwe weggetjes ontdekt door van te voren een route uit te stippelen en deze vervolgens te gaan rijden. Je staat versteld over hoeveel mogelijkheden er nog zijn in de directe omgeving van je eigen huis ;)

spook
Forum-lid

spook 30 sep 2011 11:04

ponsteen schreef:Een fietscomputer met GPS is alleen een betere keuze als je daar echt iets mee gaat doen. Ikzelf heb voor mijn rondjes geen enkele behoefte om ze te tracken met een gps. Dat het behoorlijk vlak is hier in Nederland, hoef ik ook niet te onderzoeken.

Een 705 is een perfecte keuze. Voor op de MTB zou ik voor de iets kleinere modellen gaan. De zwaardere modellen zullen bij schokken wat problemen geven met de bevestiging aan het stuur. En verder is het een kwestie van twee stuurhouders. Zoek vooral even zelf in alle topics, er is al heel veel zinnig advies gegeven aan forumleden.
Ik gebruik mijn Garmin met GPS vooral omdat ik een censor aan mijn voorvork lelijk vind. Daarnaast is het wel grappig om op de computer mijn rondjes uit te kunnen lezen, vooral als ik ergens aan een toertochtje heb meegedaan. In onbekend gebied heb ik dan vaak geen idee meer waar ik ben, en om dat achteraf te kunnen zien is voor mij wel een meerwaarde.

Routes uitzetten doe ik niet, dat vind ik vooral veel te lastig.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

harrie
Forum-lid

harrie 03 okt 2011 20:52

Ik heb een heel eenvoudige Nokia GSM met GPS en heb daarop Endomondo geinstalleerd. Logt de gereden ritten prima.
Als het loggen van de rit je doel is hoef je dus niet per se een GPS fietscomputer aan te schaffen.
Het inladen van een bestaande "course" en die narijden zou voor mij wel een reden kunnen zijn om een fiets GPS aan te schaffen. Zou dus voldoende hebben aan een Garmin Edge 500.
De nieuwe Garmin Edge 200 (iets eenvoudiger) staat in de startblokken, dus die wacht ik even af.

Plaats reactie