Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 01 okt 2011 21:12

Als je het met droog weer 'redelijk' vind dan zul je met blubber flink te kort komen. Wachten op de nieuwe Limus of racingralphje monteren in de winter

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 01 okt 2011 21:33

Ik zal het wel gaan merken, gelukkig heeft m'n standaard rondje weinig modder. Hiervoor overigens enkel met een set tractorbanden (Continental Twister, zie hieronder) gereden, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 02 okt 2011 20:53

Nog een vraag: ik heb een downpull voorderailleur maar kabel komt van boven. Is opgelost door extra 'hendeltje' op derailleur te zetten. Schakelt echter niet goed. Nu zie ik dat vlak boven het bracket bevestiging zit voor volgens mij een extra wieltje. Daarmee kan ik de voorderailleur gewoon bedienen zoals het hoort. Waar zou ik die wieltjes los kunnen krijgen? Ik heb oa bij Rose gezocht maar kwam ze zo niet tegen. Hoe heten die wieltjes uberhaupt?

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 02 okt 2011 21:24

Da's een Umlenkrolle.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 02 okt 2011 23:04

Ik ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen welke van deze 2 banden de beste allrounders zijn: Challenge Grifo of de Challenge Fango? Ik heb afgelopen jaar met de Grifo's gereden. Prima bandjes, maar af en toe miste ik toch wat grip, vooral in de bochten en dan op de wat glibberigere parcoursen. Aan de bandenspanning ligt het niet. Reed meestal met niet meer dan 1,8 bar.
Vraag mij dus af of de Fango's beter zijn en betere grip leveren. Op verschillende websites lees ik dat veel mensen de Fango's beter vinden, maar toch zijn er nog een aantal die bij de Grifo's zweren. Sommigen rijden met een Fango voor en een Grifo achter. Zou de Fango's wel eens willen proberen, maar misschien zijn er hier mensen die al met beide gereden hebben.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 03 okt 2011 09:02

@wesley: bedankt! Die ga ik bestellen. Zag ook dat ze speciale cx derailleur hebben tegenwoordig van shimano. Helaas weer niet compatible met oudere type shifters (waslijn shifters). Anders had ik die wel besteld.

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 03 okt 2011 13:32

alpdhuez53:15 schreef:Zag ook dat ze speciale cx derailleur hebben tegenwoordig van shimano.
Heb je daar een linkje van? Ben wel benieuwd namelijk...
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 okt 2011 15:05

dmmdzm schreef:
alpdhuez53:15 schreef:Zag ook dat ze speciale cx derailleur hebben tegenwoordig van shimano.
Heb je daar een linkje van? Ben wel benieuwd namelijk...
Shimano CX70 (google even ;)
What makes the boat go faster?

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 03 okt 2011 15:41

liviolivius schreef:
dmmdzm schreef:
alpdhuez53:15 schreef:Zag ook dat ze speciale cx derailleur hebben tegenwoordig van shimano.
Heb je daar een linkje van? Ben wel benieuwd namelijk...
Shimano CX70 (google even ;)
thnx!
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 04 okt 2011 11:24

jasperr schreef:Ik ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen welke van deze 2 banden de beste allrounders zijn: Challenge Grifo of de Challenge Fango? Ik heb afgelopen jaar met de Grifo's gereden. Prima bandjes, maar af en toe miste ik toch wat grip, vooral in de bochten en dan op de wat glibberigere parcoursen. Aan de bandenspanning ligt het niet. Reed meestal met niet meer dan 1,8 bar.
Vraag mij dus af of de Fango's beter zijn en betere grip leveren. Op verschillende websites lees ik dat veel mensen de Fango's beter vinden, maar toch zijn er nog een aantal die bij de Grifo's zweren. Sommigen rijden met een Fango voor en een Grifo achter. Zou de Fango's wel eens willen proberen, maar misschien zijn er hier mensen die al met beide gereden hebben.
Moeilijk te zeggen. Ik vind de Grifo niet echt een allrounder maar bijna alle reviews geven aan dat de Fango ook echt geen modderband is. Mijn inschatting (maar ik heb dus niet met de Fango gereden) is dat het verschil tussen de banden heel klein is. Voor dit seizoen heb ik nu twee wielsets, Grifo's voor droog weer en hardere ondergrond en Schwalbe Rocket Ron voor de rest.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 06 okt 2011 12:19

lvgh schreef:
jasperr schreef:Ik ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen welke van deze 2 banden de beste allrounders zijn: Challenge Grifo of de Challenge Fango? Ik heb afgelopen jaar met de Grifo's gereden. Prima bandjes, maar af en toe miste ik toch wat grip, vooral in de bochten en dan op de wat glibberigere parcoursen. Aan de bandenspanning ligt het niet. Reed meestal met niet meer dan 1,8 bar.
Vraag mij dus af of de Fango's beter zijn en betere grip leveren. Op verschillende websites lees ik dat veel mensen de Fango's beter vinden, maar toch zijn er nog een aantal die bij de Grifo's zweren. Sommigen rijden met een Fango voor en een Grifo achter. Zou de Fango's wel eens willen proberen, maar misschien zijn er hier mensen die al met beide gereden hebben.
Moeilijk te zeggen. Ik vind de Grifo niet echt een allrounder maar bijna alle reviews geven aan dat de Fango ook echt geen modderband is. Mijn inschatting (maar ik heb dus niet met de Fango gereden) is dat het verschil tussen de banden heel klein is. Voor dit seizoen heb ik nu twee wielsets, Grifo's voor droog weer en hardere ondergrond en Schwalbe Rocket Ron voor de rest.
Meer mensen met ervaringen?

GBJ Hillman 2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jul 2011 20:09

GBJ Hillman 2 06 okt 2011 22:19

jasperr schreef:
lvgh schreef:
jasperr schreef:Ik ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen welke van deze 2 banden de beste allrounders zijn: Challenge Grifo of de Challenge Fango? Ik heb afgelopen jaar met de Grifo's gereden. Prima bandjes, maar af en toe miste ik toch wat grip, vooral in de bochten en dan op de wat glibberigere parcoursen. Aan de bandenspanning ligt het niet. Reed meestal met niet meer dan 1,8 bar.
Vraag mij dus af of de Fango's beter zijn en betere grip leveren. Op verschillende websites lees ik dat veel mensen de Fango's beter vinden, maar toch zijn er nog een aantal die bij de Grifo's zweren. Sommigen rijden met een Fango voor en een Grifo achter. Zou de Fango's wel eens willen proberen, maar misschien zijn er hier mensen die al met beide gereden hebben.
Moeilijk te zeggen. Ik vind de Grifo niet echt een allrounder maar bijna alle reviews geven aan dat de Fango ook echt geen modderband is. Mijn inschatting (maar ik heb dus niet met de Fango gereden) is dat het verschil tussen de banden heel klein is. Voor dit seizoen heb ik nu twee wielsets, Grifo's voor droog weer en hardere ondergrond en Schwalbe Rocket Ron voor de rest.
Meer mensen met ervaringen?
Ik rij met Fango's Open, Griffo's Open en soms Racing Ralph.

De Fango's gebruik ik meestal op een zandparcours, en 's winters in de sneeuw. De Griffo's als het wat natter is, en bij modder.

Qua grip: de Griffo's hebben een goede tractie, alleen als je hem echt "plat" in de bocht moet gooien, bij natte omstandigheden toch wat weinig grip door de kleine ronde rubbers aan de buitenkant.
De Fango's hebben vind ik juist aan de zijkanten een beter profiel, tractie is ietsje minder maar gaat wel. Niet zo heel erg geschikt voor echt natte (klei en zo) omstandigheden. Ik reed vanmorgen wel met Fango's op het parcours in Dorst (veel hard zand en s-bochten), toen er een gigantische hoosbui losbrak en alles in no-time onder water stond. Had toch met de Fango's meer grip in de bochten dan ik verwachtte.

Persoonlijk vind ik de Racing Ralph wel een goede all-rounder qua profiel maar te breed voor de wedstrijden.
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.

Plaats reactie