Powertap iets voor amateurs ?
-
patmaessen
- Forum-lid
Overweeg om een powertab aan te schaffen om op deze manier beter te trainen. Is dit overdone of heeft dit wel degelijk meerwaarde. Fiets ongeveer 7000km per jaar en wil volgend jaar alp du'zes / marmotte of 3 ballons rijden. Ben gewoon liefhebber en probeer zo veel mogelijk te rijden. Heeft een powertab dan toegevoegde waarde of is het zonde en kan ik beter gewoon blijven rijden zoals ik nu doe? Iemand tips voor me? Thx.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Muv als je een cijferfreak bent. Dan is een PT ook geweldig.amclassic-fan schreef:Een Powertap heeft enkel meerwaarde als je gericht wilt trainen, als je gewoon lekker wilt fietsen is 't niet meer dan een dure gimmick.
What makes the boat go faster?
-
patmaessen
- Forum-lid
Doel is wel dat ik verbeter door gerichter te trainen om volgend jaar mijn doelstellingen te bereiken. Wellicht dat ik in mijn openingspost niet duidelijk genoeg ben geweest. Heb dit seizoen wel de km's in de benen, maar heb vaak het gevoel dat ik niet adequaat / gericht train en er meer in het vat zit.
met een PT leer je ten eerste jezelf kennen (hoelang, hoeveel watt), ten tweede kun je ook heel gericht trainen (bepaald wattage, bepaalde tijdsduur) en tenslotte kun je in wedstrijd je inspanning ook mooi doseren (want je weet hoelang je hoeveel watt kunt trappen).
Ik ben er heel enthousiast over (als wedstrijdrenner), maar het vraagt wel meer kennis en voorbereiding dan een HR meter waar je enkel tussen hartslag X en Y blijft. Langs de andere kant, als je jezelf heel goed kent kun je natuurlijk ook alles op 'gevoel' doen en heb je geen PT nodig. Maar hoeveel zijn er die zichzelf zo goed kennen ?
Kortom. Heb je het geld en wil je dat eraan geven ? mooi, je zult er zeker wat aan hebben ! Is de investering te rechtvaardigen voor een beter tijd of een paar plaatsen extra in een wedstrijd ? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Maar dat je er *iets* beter door gaat rijden staat voor mij wel vast.
edit : Als je een PT koopt dan moet je ook een software hebben om dit te analyseren (golden cheetah is gratis, WKO+ is de beste, maar betalend) + koop je imho ook best het boek Training and Racing with a Power Meter van coggan
Ik ben er heel enthousiast over (als wedstrijdrenner), maar het vraagt wel meer kennis en voorbereiding dan een HR meter waar je enkel tussen hartslag X en Y blijft. Langs de andere kant, als je jezelf heel goed kent kun je natuurlijk ook alles op 'gevoel' doen en heb je geen PT nodig. Maar hoeveel zijn er die zichzelf zo goed kennen ?
Kortom. Heb je het geld en wil je dat eraan geven ? mooi, je zult er zeker wat aan hebben ! Is de investering te rechtvaardigen voor een beter tijd of een paar plaatsen extra in een wedstrijd ? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Maar dat je er *iets* beter door gaat rijden staat voor mij wel vast.
edit : Als je een PT koopt dan moet je ook een software hebben om dit te analyseren (golden cheetah is gratis, WKO+ is de beste, maar betalend) + koop je imho ook best het boek Training and Racing with a Power Meter van coggan
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- TrainSlimmer
- Forum-lid
- Contact
Ik zal altijd iedereen aanraden om met een vermogensmeter te rijden. Dit zegt veel meer dan een snelheidsmeter en in combinatie met hf-meter en inspanningstest (met vermogen) is het echt een ideale manier om te trainen. Als je gericht wil gaan trainen en nadenkt over je trainingsschema en trainingen is het zeer nuttig! (Jammer dat het nu nog zoveel moet kosten)
(Ik kan nog wel regels meer typen over trainen met vermogen, maar mijn enthousiasme is denk ik al overgekomen!
).
Heb je het geld er voor over, vind je het leuk: DOEN!
Deel je je ervaringen mocht je er aan beginnen hier op het forum? Succes met je keuze!
(Ik kan nog wel regels meer typen over trainen met vermogen, maar mijn enthousiasme is denk ik al overgekomen!
Heb je het geld er voor over, vind je het leuk: DOEN!
Deel je je ervaringen mocht je er aan beginnen hier op het forum? Succes met je keuze!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer
Ik denk dat je je als eerste af moet vragen wat de toegevoegde waarde is in jouw specifieke geval. Kun je de gegevens zodanig interpreteren dat je prestaties goed kunt inschatten? Kun je je training bijstellen op basis van deze gegevens om tot betere prestaties te komen? Kun je op basis van je huidige registratie van gegevens niet (bijna) hetzelfde effect bereiken?
Het apparaat op zich ga je niet beter van fietsen, het zit hem in een juiste interpretatie van gegevens en gevolgtrekking voor je trainingsschema die de toegevoegde waarde geeft. Weten hoeveel watt je wegtrapt is leuk, maar wat heb je daar aan? Tenzij je een cijfertjes en techno freak bent natuurlijk, dan is het heel leuk om te weten en te hebben
Het apparaat op zich ga je niet beter van fietsen, het zit hem in een juiste interpretatie van gegevens en gevolgtrekking voor je trainingsschema die de toegevoegde waarde geeft. Weten hoeveel watt je wegtrapt is leuk, maar wat heb je daar aan? Tenzij je een cijfertjes en techno freak bent natuurlijk, dan is het heel leuk om te weten en te hebben
- TrainSlimmer
- Forum-lid
- Contact
Als je een km-teller hebt en daar waarde aan hecht is een vermogensmeter ook absoluut snel een toegevoegde waarde. Een vermogensmeter is dé manier om te meten wat je daadwerkelijk doet in een training, waar door veel mensen ten onrechte de kilometerteller voor wordt gebruikt.
Dit behoort bij het registreren van de trainingen en trainingsdagboek, waar je veel van kunt leren. Hiermee terugkijken wat je hebt gedaan als je een keer goeie benen hebt of juiste slechte benen op een 'belangrijk' moment.
Eigenlijk vind ik het gek dat er gediscussieerd moet worden over de aanschaf van een vermogensmeter, terwijl vele fietsers fietsen en onderdelen aanschaffen die vergelijkbaar in prijs (of duurder) zijn en (in sommige gevallen) veel minder opleveren. Dit valt dan in de categorie van het bekende 'mannetje-met-buikje' wat een fantastische carbon fiets fietst om gewicht uit te sparen, maar beter 10 kg kan afvallen. Ik heb daar overigens niets op tegen, want ik snap héél goed de voorliefde voor hele mooie fietsen en als je het geld er voor over hebt, prima! Eigenlijk valt daar ook de vermogensmeter onder: als je het geld er voor (over) hebt, prima!
Alleen jammer dat de meter bij vele zo laag op het prioriteitenlijstje staat, terwijl het heel veel oplevert als je gericht wilt trainen. (zoals amclassic-fan ook al schreef).
Dit behoort bij het registreren van de trainingen en trainingsdagboek, waar je veel van kunt leren. Hiermee terugkijken wat je hebt gedaan als je een keer goeie benen hebt of juiste slechte benen op een 'belangrijk' moment.
Eigenlijk vind ik het gek dat er gediscussieerd moet worden over de aanschaf van een vermogensmeter, terwijl vele fietsers fietsen en onderdelen aanschaffen die vergelijkbaar in prijs (of duurder) zijn en (in sommige gevallen) veel minder opleveren. Dit valt dan in de categorie van het bekende 'mannetje-met-buikje' wat een fantastische carbon fiets fietst om gewicht uit te sparen, maar beter 10 kg kan afvallen. Ik heb daar overigens niets op tegen, want ik snap héél goed de voorliefde voor hele mooie fietsen en als je het geld er voor over hebt, prima! Eigenlijk valt daar ook de vermogensmeter onder: als je het geld er voor (over) hebt, prima!
Alleen jammer dat de meter bij vele zo laag op het prioriteitenlijstje staat, terwijl het heel veel oplevert als je gericht wilt trainen. (zoals amclassic-fan ook al schreef).
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer
Lijkt me leuk speelgoed eigenlijk. Volgens mij moet je jezelf als amateur (in de betekenis van niet serieuze wedstrijdrenner; zeg maar 99,5% van dit forum) niet zozeer afvragen hoe effectief je ermee kan trainen, maar meer hoeveel lol je eraan gaat hebben.
Over interpretatie zou ik me niet zo druk maken. Je 'wattage' is niets anders dan een objectieve maat voor hoe hard jij op dat moment je inspant. 200 W is 200 W, of je nu een berg op fietst, tegenwind hebt of in het peleton fietst.
beetje off-topic: Het valt mij op hoe onwijs serieus mensen bezig zijn met trainingsschema's, hartslagzones etc etc. Als ik voor mezelf spreek: sinds ik gestopt ben met mijn pogingen echt iets in de wedstrijdsport (niet fietsen trouwens) te bereiken heb ik al mijn trainingsschema's overboord gegooid. Ik mag mijzelf weliswaar bewegingswetenschapper noemen, maar met die kennis doe ik als ik zelf aan het sporten ben vrij weinig. Ik ga in plaats daarvan gewoon "lekker fietsen". En met gewoon lekker fietsen kan je ook gewoon dik goud fietsen op de Marmotte of af en toe een prijsje pakken op 'Sloten' of 'Spaarnwoude' blijkt het!
@TrainSlimmer: volgens mij zou ik jou moeten kennen (gezien je signature). Wie ben je?
Over interpretatie zou ik me niet zo druk maken. Je 'wattage' is niets anders dan een objectieve maat voor hoe hard jij op dat moment je inspant. 200 W is 200 W, of je nu een berg op fietst, tegenwind hebt of in het peleton fietst.
beetje off-topic: Het valt mij op hoe onwijs serieus mensen bezig zijn met trainingsschema's, hartslagzones etc etc. Als ik voor mezelf spreek: sinds ik gestopt ben met mijn pogingen echt iets in de wedstrijdsport (niet fietsen trouwens) te bereiken heb ik al mijn trainingsschema's overboord gegooid. Ik mag mijzelf weliswaar bewegingswetenschapper noemen, maar met die kennis doe ik als ik zelf aan het sporten ben vrij weinig. Ik ga in plaats daarvan gewoon "lekker fietsen". En met gewoon lekker fietsen kan je ook gewoon dik goud fietsen op de Marmotte of af en toe een prijsje pakken op 'Sloten' of 'Spaarnwoude' blijkt het!
@TrainSlimmer: volgens mij zou ik jou moeten kennen (gezien je signature). Wie ben je?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat je met een vermogensmeter je inspanning beter kunt duiden, staat helemaal niet ter discussie, lijkt mij. De crux zit 'm in het 'gerichter trainen'. Waarom is het dan een must om een vermogensmeter te hebben? Waarom volstaat de hartslag dan niet (ook als je de beperkingen daarvan al op waarde weet te schatten)? Het lijkt mij overdreven om te stellen dat de hartslag daarvoor te kort schiet.