Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van 7 naar 8, moet je dan de VD vervangen?

zenman
Forum-lid
Contact

zenman 19 sep 2011 00:05

De Giant MTB die ik weer aan het opbouwen ben heb ik voorzien van een 8-speed cassette (was eerder 7). De cassette is een HG 51, 8-V, 11-30. Een ander, gebruikt shiftersetje van Shimano erop gezet, nieuwe Alivio crankset (48-38-28), nieuwe trapas en nieuwe HG70 ketting. De gebruikte Alivio achterderailleur werkt prima, de ketting wisselt achter vlot en strak.

Ik heb echter een probleem met de voorderailleur. Ik krijg de VD niet goed afgesteld.
De situatie:
Achter zit de ketting op het kleinste tandwiel (11). Als de ketting op het grote voorblad (48) zit en vrij is van de kooi, dan drukt ie 'm net niet op het kleine voortandwiel (28) bij het terugschakelen (middenblad pakt ie wel netjes). Stel ik 'm zo af dat het kleine voorblad goed pakt bij het terugschakelen, dan sleept de ketting weer tegen de kooi als ie over het grote voortandwiel loopt. De aanslagen staan goed.

Het is alsof of de derailleur-arm onvoldoende slag heeft. Kan dat kloppen? Heb ik een andere VD nodig? Zoja, welke moet ik dan hebben? Buisdikte = 35mm, shifterkabel komt van boven. Als iemand in de buurt van Apeldoorn een gebruikt exemplaar heeft...ik hou me aanbevolen.

8-)

mj
Forum-lid

mj 19 sep 2011 07:23

volgens mij is het helemaal niet mogelijk wat jij wilt. je moet voorkomen dat je ketting helemaal scheef komt te liggen. dus nooit groot / groot of klein /klein.

skimons
Forum-lid

skimons 19 sep 2011 10:22

afstellen voorderailleur is altijd vervelend, zeker als je geen stelschroefjes voor de kabelspanning hebt. haal de Shimano Techdocs er even bij, wel zo makkelijk

het zou kunnen dat de shifters niet goed met de voorderrailleur werken, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk als het allebei van Shimano is.
in principe maakt het toevoegen van een kransje achter niks uit voor de werking van je voorderailleur. je moet wel de uiterste kettinglijnen vermijden, maar het zou moeten werken.

(dubbel)check even het volgende:
- kabelloop in / aan de voorderailleur (zit de kabel aan de goede kant van de inbus die m op de VD klemt)
- heb je een triple of een dubbel voorderailleur?
- zit er misschien rek op de (buiten)kabels? of op de kabelbusjes

foto's helpen altijd enorm bij dit soort dingen :)

succes!

zenman
Forum-lid
Contact

zenman 19 sep 2011 20:10

Bedankt voor de reacties. Het is een FD MC14.

Afbeelding

Ik heb even gezocht op Google en ik kwam een site tegen waarop vermeld werd dat de MC14-B max 44T aankan. Mijn grootste tandwiel (van de triple) is 48...

Moet ik nu misschien toch op zoek naar een andere VD?

8-)

skimons
Forum-lid

skimons 19 sep 2011 21:29

mwah.. zou kunnen, optimaal is het niet, dat grotere blad. heb je al gekeken naar de kabelloop / bevestiging aan de derailleur?

zenman
Forum-lid
Contact

zenman 19 sep 2011 23:25

De kabelloop heb ik op de foto gezet. Ook de andere versnellingsonderdelen heb ik vastgelegd. De derailleur kan ik overigens met de hand in alle gewenste posities krijgen. De reikwijdte is dus voldoende alleen lukt het me niet om via de shifter met de derailleur-arm voldoende millimeters te maken voor een bladwissel. De uitslag is dus onvoldoende.

In dit web-album staan de foto's op een rij. In het onderschrift van een aantal foto's staan wat opmerkingen.

De onderdelen op een rij:
  • HG70 ketting
  • Alivio triple 48, 38, 28
  • AD Alivio (RD-M410)
  • VD (FD-MC14)
  • Shifters Deore LX (SL-M569)
  • Cassette HG 51, 8-V, 11-30
Kan iemand mij een bruikbare VD aanraden?

8-)

zenman
Forum-lid
Contact

zenman 20 sep 2011 18:58

Ik heb even contact gehad met Rose. Ze raden me de Deore FD-M590 aan. Via een kennis heb ik net een nieuwe in mijn bezit gekregen voor 15 euro. Vanavond maar weer sleutelen!
8-)

zenman
Forum-lid
Contact

zenman 21 sep 2011 23:22

De Deore FD-M590 is gemonteerd en doet zijn werk prima!

Bedankt allemaal.
8-)

Plaats reactie