Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

herstel na cyclosportieve

hans darmstronger
Forum-lid

hans darmstronger 12 sep 2011 11:46

Fietscollega's,

Ik reed eind augustus de 'Criquelion' en de de week ervoor als ultieme voorbereiding de Geants. Beide gingen vlot. De kriek was mijn allereertse cyclo.
Dit weekend met de fietsmaten in de Eifel gefietst, ik kwam geen poot meer vooruit. Van helling 1 zere benen, haalde mijn niveau niet... Had dat ook al gevoeld tijdens korte midweekritjes...

Herkenbaar fenomeen?

HD

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 sep 2011 14:25

Heel herkenbaar, na een extreem zware inspanning ben ik fysiek (maar ook mentaal) voor een paar weken buiten strijd.
Blijf fietsen maar rustig aan en gedurende korte duur.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 12 sep 2011 16:29

Ik herken het ook wel. Na LBL op 30 juli heb ik ook wel enige tijd last van vermoeide benen gehad. Heb nu nog steeds het gevoel dat het met de conditie prima is, maar dat de power uit mijn benen verdwenen is. Ik kan bij wijze van spreken tijden lang fietsen met een hoge frequentie en lage versnelling. Hartslag en snelheid zijn dikke prima, maar zo gauw ik of een heuvel op moet of een versnelling hoger schakel verzuur ik veel sneller dan voor LBL.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

hans darmstronger
Forum-lid

hans darmstronger 12 sep 2011 17:31

@Tinoh

je verwoordt precies wat ik voel. Zaterdag 80 km, ik was niet moe, maar bergop gewoon geen macht meer...
Zal dus normaal zijn.

Trainslim.nu
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 14 sep 2011 17:05

Zeker een normaal fenomeen. Een hersteltraining een dag later kan daarbij al wonderen verrichten. De hartfrequentie houdt je daarbij in D1 of lager en met een uurtje fietsen voel je je al beter. De training zorgt er voor dat je sneller hersteld doordat je je benen weer even los fietst en daarbij je systemen weer even op gang geholpen hebt.

Succes!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

bmjw
Forum-lid

bmjw 16 sep 2011 12:07

Zouden hersteldrankjes zoals eiwitshakes helpen? En zo ja, hoe vaak moet je die dan nemen?

edian
Forum-lid

edian 16 sep 2011 12:36

Die hersteldrankjes zijn vrij duur. Na een zware inspanning neem ik altijd 500 gram magere kwark met aardig wat jam. Dan heb je gelijk een mooie combinatie van eiwitten en koolhydraten. 2 glazen cola erbij voor de vocht. Volgende dag een hersteltraining (doel hiervan is dat je je na deze training beter voelt dan ervoor) en je kunt er de dag daarna weer tegenaan =).

trujillo
Forum-lid

trujillo 16 sep 2011 13:07

Hier van 't zelfde.
Géants vlot uitgereden, maar met momenten heel diep gegaan. Bij de sunparks Classic in een groep meegereden die eigenlijk mijn petje te boven ging en mezelf helemaal choco gereden. Het was mega-leuk, maar ik hing in frut vanéén zoals ze dat hier zeggen :)
Sindsdien kan ik nog wel vlotjes vlakke ritjes (mee)rijden, maar de hellingen die ik normaal zonder problemen oprijd, lijken me ineens een pak moeilijker en een spurtje of even stevig optrekken gaat helemaal niet zo vlot meer.
Volgens mij zit er maar één ding op: gedurende een periode vooral in D1 fietsen. (En zorgen op termijn dat mijn basisconditie verbetert... :))

avanduin
Forum-lid

Gebruikersavatar avanduin 16 sep 2011 13:16

Neem een proteineshake na de tocht. Je kan die shake zelf maken van proteinepoeder uit de reformwinkel en dan energiepoeder toevoegen en/of sap. Dan zijn de kosten niet zo hoog. Neem er ook nog eentje een uur voor je naar bed gaat. En het belangrijkste is actieve rust na de tocht. trek er gerust een paar dagen herstel voor uit. Tijdens de tocht moet je ook op tijd drinken en eten want als je dat niet doet duurt je herstel ook langer.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2011 13:22

Proteinepoeder, energiepoeder? Denk dat er weinig winkels zijn die dat verkopen. Om sneller te herstellen is het devies om direct na de inspanning 20 gram whey eiwit in te nemen icm een lading koolhydraten en vocht. Whey eiwit kan je bijv bij De Tuinen kopen. Qua koolhydraten is maltodextrine aan te raden.

Eiwitten nemen voor je naar bed gaat heeft geen zin. Je lichaam komt geen eiwitten te kort met een Westers dieet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

avanduin
Forum-lid

Gebruikersavatar avanduin 16 sep 2011 13:44

Proteinepoedr koop je bij de reformwinkel voor een redelijker prijs dan de kant en klare producten uit de sportwinkel
Energiepoeder wordt door elke fietsenwinkel verkocht en op internet door leveranciers van sportvoeding. Maar ik gaf ook al aan dat het met sap kon.
Er werd gesproken over dure shakes en daarom gaf ik aan dat het goedkoper kan als je geen complete prodcten koopt zoals je bij de Tuinen.

En mocht het zo zijn dat bij een westers dieet geen extra eiwitten nodig zijn waarom adviseer je het dan?
Er kan na een zware extra inspanning als een cyclo best een shake genomen worden. Het hoeft niet maar je herstelt wel goed. Je kan het ook met normaal eiwitrijk voedsel doen, zolang de inspanning zodanig is dat je het erbij kan eten.

pierre92
Forum-lid

pierre92 16 sep 2011 13:50

Ik herken hetzelfde. Na een zware trainingsweek bijvoorbeeld. Wel de hartslag redelijk vlot omhoog enzo, dezelfde wattages, maar geen 'macht'.

Train niet te hard, zodra de macht terug is, kan het zomaar zijn dat je sterker bent dan ooit!

Wat het herstel betreft: volgens de nieuwste inzichten zou je tijdens de inspanning al aminozuren in moeten nemen. En dan bij voorkeur BCAA (Branched Chain Amino Acids). Deze kun je met een smaakje kopen.
(Doen, want anders haal je de finish niet.) Na de inspanning neem je het beste een goede maaltijd met redelijk snelle suikers (aardappelen, witte rijst, witbrood, krentenbollen, ontbijtkoek) met de juiste eiwitten.
(Dus geen kwark, maar iets hoogwaardigers: soya-shake oid). Daarna kun je overschakelen op tragere KH-bronnen en vetten. (Volkoren- en roggebrood, pasta, fruit)
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie