Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

bottom pull derailleur op cyclocross frame

toerist97
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2010 09:54

toerist97 12 sep 2011 09:45

Nadat ik een voorderailleur had geplaatst op mijn cyclocrossframe, kwam ik er achter dat ik een bottom pull derailleur heb, waar mijn frame liever een top pull derailleur zou zien, ivm de kabels die via de bovenbuis lopen (ja, ik had ook eerst kunnen nadenken voor ik iets nieuws kocht, maar dat ben ik vergeten).
Na het internet af te zoeken ben ik er achter dat er voor mijn STI shifters geen goede top pull derailleur is, zodat ik een katrolwieltje onderaan nodig heb. In de buis zit al een gat met draad, zodat ik zo'n wieltje kan plaatsen. Ik heb er toch wat vragen over:
Op een amerikaanse site heb ik een aantal opties gevonden:

Ten eerste een los wieltje dat van kunststof lijkt gemaakt: Zou deze niet te snel slijten? kan wel heel makkelijk worden bevestigd en heeft een handige bescherming tegen vuil.
Ten tweede een wieltje aan een klem, van metaal: De klem is voor mijn frame overbodig, maar het geheel lijkt wel wat robuuster vanwege de metalen uitvoering.

Heeft iemand hier ervaring mee? Daarnaast vind ik vergeleken met de prijzen van deze items verzendkosten uit de USA wat hoog (33 dollar). weet iemand een internetwinkel dichter bij huis die dit ook verkoopt?

Alvast dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27798
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2011 10:04

Ik weet dat Serge van Bikeparts4u veel cyclocrossspul verkoopt (is ook een forumlid trouwens). Drop hem even een mailtje op info [at] bikeparts4u.nl en/of kijk even op de site.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 12 sep 2011 10:34

Zo'n kunststof wieltje werk op zich prima, nooit problemen mee gehad. Slijtage is niet noemenswaardig. Als je echt niet aan zo'n wieltje wilt, moet Amclassic Fan even contacteren, die gebruikt één of ander gizmootje uit Duitsland waarmee je zonder katrolletje toch een "normale" voorderailleur kunt gebruiken. Overigens zal de beter gesorteerde racefietshandelaar zo'n katrolletje wel in de la hebben liggen....

toerist97
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2010 09:54

toerist97 12 sep 2011 14:11

In Rotterdam ben ik een heel aantal racefietshandelaren afgegaan, maar kennelijk hoorden zij niet bij de "beter gesoorteerde". Een aantal had wel van het onderdeel gehoord, maar had het niet in huis, voor anderen was het onderdeel compleet nieuw. bikeparts4u.nl kende ik nog niet, ondanks dat het contactadres in Rotterdam is.

Bedankt voor de info!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 12 sep 2011 18:12

edwin01 schreef:Zo'n kunststof wieltje werk op zich prima, nooit problemen mee gehad. Slijtage is niet noemenswaardig. Als je echt niet aan zo'n wieltje wilt, moet Amclassic Fan even contacteren, die gebruikt één of ander gizmootje uit Duitsland waarmee je zonder katrolletje toch een "normale" voorderailleur kunt gebruiken. Overigens zal de beter gesorteerde racefietshandelaar zo'n katrolletje wel in de la hebben liggen....
Zo'n "Umlenker" werkt op Campa bij mij in ieder geval niet ( gekocht via bikecomponents.de ).
Met een omkeerwieltje was het zo gepiept.
"Sharkman" roept al tijden: Cyclocross => gebruik een Shimano VD, evt met "Umlenker", dit schijnt dan weer wel te werken.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 12 sep 2011 18:22

Juistem ja! Een Umlenker was het..... ;-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2011 22:08

Een Umlenker werkt bij mij wel gewoon met een Campa Chorus derailleur. Alleen je moet wel precies de juiste versie kopen, anders gaat 't niet passen. Ik heb de mijne via de site van de maker gekocht, daar staat precies op welke derailleur welk model umlenker past.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 13 sep 2011 07:08

Heb je een link of adres voor meer info?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 13 sep 2011 09:08

http://tinyurl.com/3hawoh4" onclick="window.open(this.href);return false;
"Try not. Do or do not......there is no try"

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 13 sep 2011 09:16

Ik heb nog een umlenker of toppull converter liggen voor Shimano ultegra. Mijn voorkeur gaat uit naar een katrolletje.
Pm ff bij interesse
Opgeven is geen optie!

toerist97
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2010 09:54

toerist97 13 sep 2011 09:51

Hartelijk dank voor alle reacties. Via een mail naar Serge van Bikeparts4u was ik ook op de Umlenker gekomen en heb er een besteld.

Plaats reactie