Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfremmen

nelus
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:07

nelus 12 sep 2011 09:30

Het lijkt dat er opmars plaats vind. Op eurobike ook al volop te zien. Schijfremmen op de racefiets. Wat denken we hier van ?
Zie onderstaand artikel.
http://www.cyclingnews.com/features/eur ... taking-off" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu nog voornamelijk op de crossers maar een kwestie van tijd voor de road bike's.

Mooi / lelijk ?
Nodig / onnodig ?
Wennen ?
Logische stap in ontwikkeling ?
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 sep 2011 09:37

Heeft puur te maken met het wijzigen van de regels. Die schijfremmen voor crossfietsen zijn er al heel erg lang (net zoals voor allerlei bijzondere toerfietsen).
Schijfremmen hebben zeker in natte / modderige omstandigheden zin echter zullen er wel eerst aangepaste vorken (veel stijver) en remsystemen moeten komen. De halfslachtige mechanische bediende schijven die tot voor kort leverbaar waren hadden echt maar heel weinig voordelen (behalve dat je vanwege het piepen geen bel nodig had).
Voorlopig zullen we het moeten doen met mechanische naar hydrolische converters en afgezien van het feit dat dat een halve oplossing is (remt lang niet zo goed) is het ook nog zwaar en dus voor een wegfiets kansloos.
Met voldoende budget denk is dat er binnen twee/drie jaar wel een slechtweerfiets met di-2 en een verbeterd remsysteem in de schuur kan staan.....

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 sep 2011 11:02

Ik vind het een mooi plan, maar zelf wacht ik eerst nog even af tot er werkelijk ontwikkelingen plaatsvinden. Halfslachtig omgebouwde MTB systemen hoeven voor mij niet. Maar als er binnen een paar jaar een mooi systeem voorhanden is, kan ik daar best voor vallen. Ten minste als het budgettair ook nog verantwoord te krijgen is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 sep 2011 23:01

Lijkt me persoonlijk nogal overbodig om schijfremmen op een racer te zetten, aangezien je met velgremmen genoeg remkracht kunt uitoefenen om je achterwiel door te laten slippen of over de kop te slaan.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 12 sep 2011 23:42

Ontwerpers van wielen/velgen zouden waarschijnlijk wel heel erg blij zijn, want dan zou er ineens een hoop meer ontwerpvrijheid zijn. Nu moet iedere velg een vlakke remrand hebben. Verschil tussen remprestaties carbon en aluminium is dan ook totaal onbelangrijk.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 sep 2011 10:56

Zoveel meer vrijheid krijg je helemaal niet als je een wiel wilt ontwerpen:
- Je kan 't voorwiel niet meer radiaal spaken (ivm de torsie op de naaf bij remmen).
- Je hebt meer spaken in 't voorwiel nodig, alle remkracht moet met een schijfrem doorgegeven worden door de spaken.
- In 't achterwiel kan de NDS ook niet meer radiaal gespaakt worden, zelfde verhaal als bij 't voorwiel.
- Het voorwiel wordt asymetrisch en minder stijf om de flenzen dichter bij elkaar zitten.
- Ook bij het achterwiel moet de NDS flens naar binnen geschoven worden en bij een 130 mm naaf wordt 't dan knap smal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2011 12:17

amclassic-fan schreef:Zoveel meer vrijheid krijg je helemaal niet als je een wiel wilt ontwerpen:
- Je kan 't voorwiel niet meer radiaal spaken (ivm de torsie op de naaf bij remmen).
- Je hebt meer spaken in 't voorwiel nodig, alle remkracht moet met een schijfrem doorgegeven worden door de spaken.
- In 't achterwiel kan de NDS ook niet meer radiaal gespaakt worden, zelfde verhaal als bij 't voorwiel.
- Het voorwiel wordt asymetrisch en minder stijf om de flenzen dichter bij elkaar zitten.
- Ook bij het achterwiel moet de NDS flens naar binnen geschoven worden en bij een 130 mm naaf wordt 't dan knap smal.
Dat zijn dan ook wel bijna alle nadelen, er zijn ook voordelen 8-)
-Je kan de velg beter construeren hoe je wilt omdat er geen remvlak meer op hoeft.
-Geen mensen meer waarbij de binnenbanden klappen door oververhitting

Dat er meer spaken nodig zijn klopt wel. Mavic monteert bij de nieuwe XCwielen zelfs meer spaken voor als achter ivm de remkrachten van het voorwiel.

Ik ben echt wel een fan van schijven, maar de noodzaak zie ik veel minder als met de MTB. Ik vind mijn DA remmen best aardig remmen ook in de bergen en echt hard slijten vond ik de blokken ook niet.
Neemt niet weg dat schijven wel beter doseerbaar zijn en gewoon harder en constanter remmen.

Het staat wel goed iig!

Plaats reactie