Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ik Fiets Vriendelijk

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 28 aug 2011 20:37

Ik sluit me ook aan bij bovenstaande. Alleen groene dopjes werken ook niet. De knurft die op de fiets zit moet veranderen. Ik rijd al een tijdje op de MTB en de laatste tijd ben ik erbij gaan wielrennen. Ik ben van mening dat op de racer toch een heel ander slag mensen zit. Voorbeeld: ik rijd op een marathon en mtb-ers zijn bijna allemaal vriendelijk, waarschuwen even als de kopgroep er voor bij wil. Ik rijd ook op de baan in 1 uurs wedstrijden. Elke week wordt er daar gescholden. Ik kan niet zeggen dat ik het gezellig vind.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2011 22:43

Die ventieldopjes gaat natuurlijk niemand zien, maar daar gaat het ook niet om. Belangrijker is dat er een signaal afgegeven wordt en dat dit opgepikt wordt door de mainstream media. Ik heb als fietser wel degelijk last van het negatieve imago dat "wij" hebben. Men gunt renners, waaronder ikzelf dus, hun plekje op de weg niet. Dat komt deels doordat er gewoon veel eikels onder de niet-wielrenners lopen (rijden), maar ook deels doordat er veel eikels op een racefiets zitten. En aan die tweede groep kunnen "wij" als mede wielrenners wel degelijk iets doen. In de eerste plaats door te zorgen dat je jezelf niet als een eikel gedraagt. Maar ikzelf roep, als ik de kans krijg, renners ook gewoon tot de orde als ze over de schreef gaan (net zoals ik dat verwacht van die Marokaan uit de post van Corniel, maar da's een hele andere discussie).
Wat mij betreft is "ik fiets vriendelijk" dus een prima initiatief.

EDIT: typos
Laatst gewijzigd door 53x11 op 29 aug 2011 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 29 aug 2011 11:23

Hier nog een hybride leaserijder, die de 14% wel fijn vindt! ;-)

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 29 aug 2011 14:11

Op zich leuk initiatief. Maar wie het weet mag het zeggen.

Ook ik vind dat ik vriendelijk fiets, maar toch:
- rijd ik geregeld door rood als ik vind dat het kan (zondagochtend 9:00 uur verlaten kruisingen, rechtsaf fietspad op)
- rijd ik hier en daar een stukje op de weg ipv fietspad als ik denk dat dat kan (rotondes, oversteekplaatsen, 50m klinkerfietspad, e.d.)
- erger ik me aan de 'zondagsfietsers' (ik weet het generaliserend, ik bedoel: twinny load, e-bike, schapenvachtje, fietstas met boterhammen... enfin, hier komen we niet uit) die midden op het fietspad stil gaan staan ipv in de berm of zo)
- stoor ik me aan de fietsers die als ze mijn bel horen, om gaan zitten kijken ipv gewoon aan de kant te gaan

Verder:
- zeg ik altijd 'bedankt' als ze aan de kant gaan en ik ze inhaal
- zeg ik altijd 'er komen er nog 3' als er nog een paar fietsmaten achteraan komen
- vraag ik altijd 'kunt u het vinden?' als ik iemand hopeloos boven een fietskaartje zie turen
- gooi ik niets in de natuur. Alle papiertjes gaan mee naar huis, en ik knip mijn verpakking thuis al los, zodat ik zelfs geen snippertje van tussen mijn tanden hoef weg te spugen
- matig ik op drukke plekken (dorpspleinen, winkelcentrum, gevaarlijke kruisingen e.d.) mijn snelheid

Dus ik word geen lid want het heeft iets van 'braafste jongetje van de klas', en dat vind ik nou ook weer niet nodig.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 aug 2011 14:18

henschoten schreef:Op zich leuk initiatief. Maar wie het weet mag het zeggen.

Ook ik vind dat ik vriendelijk fiets, maar toch:
- rijd ik geregeld door rood als ik vind dat het kan (zondagochtend 9:00 uur verlaten kruisingen, rechtsaf fietspad op)
- rijd ik hier en daar een stukje op de weg ipv fietspad als ik denk dat dat kan (rotondes, oversteekplaatsen, 50m klinkerfietspad, e.d.)
- erger ik me aan de 'zondagsfietsers' (ik weet het generaliserend, ik bedoel: twinny load, e-bike, schapenvachtje, fietstas met boterhammen... enfin, hier komen we niet uit) die midden op het fietspad stil gaan staan ipv in de berm of zo)
- stoor ik me aan de fietsers die als ze mijn bel horen, om gaan zitten kijken ipv gewoon aan de kant te gaan

Verder:
- zeg ik altijd 'bedankt' als ze aan de kant gaan en ik ze inhaal
- zeg ik altijd 'er komen er nog 3' als er nog een paar fietsmaten achteraan komen
- vraag ik altijd 'kunt u het vinden?' als ik iemand hopeloos boven een fietskaartje zie turen
- gooi ik niets in de natuur. Alle papiertjes gaan mee naar huis, en ik knip mijn verpakking thuis al los, zodat ik zelfs geen snippertje van tussen mijn tanden hoef weg te spugen
- matig ik op drukke plekken (dorpspleinen, winkelcentrum, gevaarlijke kruisingen e.d.) mijn snelheid

Dus ik word geen lid want het heeft iets van 'braafste jongetje van de klas', en dat vind ik nou ook weer niet nodig.
In mijn optiek beschrijf je precies waar een "vriendelijke fietser" aan moet voldoen (of tenminste herken ik mij erg in jouw beschrijving). Denken de initiatiefnemers hier anders over dan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 29 aug 2011 15:22

@53x11 Jouw reactie klinkt mij als muziek in de oren. Jij hebt precies begrepen waar het om gaat. Het gaat er niet om dat je groene dopjes wel of niet ziet. En het gaat er al helemaal niet om of je tourrijder bent of wielrenner. Het gaat om het signaal dat wij vanuit het Nederlandse peloton willen afgeven. Als wij met ons allen afspreken dat we ons gedragen, komt het wel goed met het imago van de wielrenner. En dan hoeft er in de toekomst ook geen toertocht meer afgelast te worden (of omgeleid) omdat een gemeente geen vergunning meer afgeeft. Want zo ver is het inmiddels (met name in Zuid-Limburg en België waar heel veel gefietst wordt).

@Henschoten: als iedereen zich zo zou gedragen, was onze stichting nooit opgericht. Dan was er namelijk geen sprake van een slecht imago. Ga vooral zo door (en lid worden mag nog altijd......)
Michiel

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 29 aug 2011 17:14

Ik heb er vrij weinig last van. Op de buitenwegen netjes bellen, in in de stad/dorp niet debiel hard gaan..
Oh en niet boos worden als ze je niet horen, zij kunnen er niets aan doen dat mijn fiets wel perfect gesmeerd loopt
+1

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 02 sep 2011 11:02

Was het verkeer hier maar wat meer zoals in Italie: meer flexibel en assertiever en minder star als hier in Nederland.
Ik vind het overigens wel meevallen met het associale gedrag van wielrenners/ toerfietser: Dit imago komt vooral omdat mensen zich in ons land al snel ergeren en druk maken om niets en bovendien altijd wat te zeiken hebben over het weggedrag van andere.

Reed iedereen hier maar met wat meer passie ;)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 sep 2011 22:36

fietsvriend schreef: .... of andere weggebruikers met woord en gebaar naar de zijkant van de weg dwingen.
Niet lullig bedoeld, maar daar horen ze ook gewoon.
Als je een initiatief begint "Ik Fiets Rechts" neem je de helft van de ergernissen al weg. Fietspaden zijn meestal groot genoeg om twee andere fietsers in te kunnen halen,
maar omdat ze meestal allebei slingeren bezetten ze de hele weg, en moeten wielrenners gaan roepen, bellen of een gevaarlijke inhaalmaneuvre beginnen. Een paar keer is niet zo erg, maar als je een paar honderd kilometer per week fietst kom je dit tientallen keren tegen, en dan kan ik me goed voorstellen dat je op den duur niet meer zo vriendelijk bent.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2011 23:22

rubencornelisse schreef:Was het verkeer hier maar wat meer zoals in Italie: meer flexibel en assertiever en minder star als hier in Nederland.
Ik vind het overigens wel meevallen met het associale gedrag van wielrenners/ toerfietser: Dit imago komt vooral omdat mensen zich in ons land al snel ergeren en druk maken om niets en bovendien altijd wat te zeiken hebben over het weggedrag van andere.

Reed iedereen hier maar met wat meer passie ;)
Italianen die zich niet druk maken en ergeren in 't verkeer? Je had beter Duitsland als voorbeeld kunnen nemen. De meeste Duitsers zijn behoorlijk galant in 't verkeer en een stuk minder star met de regeltjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie