Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Juiste benodigdheden voor reinigen ketting?

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 26 aug 2011 15:37

havana schreef:Flesje lampenolie van Appie kost je een euro en kun je oneindig mee schoonmaken. Als je de boel weer filtert door een koffiefilter kost 't zelfs helemaal niks.
... vlak niet uit wat 'n koffiefilter kost tegenwoordig... :mrgreen:

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 26 aug 2011 22:09

Innotech High Tech Kettenfuid 105?
Better do it right once

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 26 aug 2011 23:19

Zoals boven al geschreven: na elke rit je ketting schoonvegen en in-oliën en je hebt zo'n overbodig/onhandig kettingschoonmaakbakje helemaal niet nodig.
Met de extra aan te schaffen schoonmaakmiddel, zonde van je geld en gepruts.
Verbaas me vaak, hoe sommige het voor mekaar krijgen om een ketting zo vies te kijgen en houden.
@Maarten_E93: volgens mij had je ipv, misschien beter gewoon een nieuwe ketting gekocht...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 27 aug 2011 00:02

flores schreef:Zoals boven al geschreven: na elke rit je ketting schoonvegen en in-oliën en je hebt zo'n overbodig/onhandig kettingschoonmaakbakje helemaal niet nodig.
Met de extra aan te schaffen schoonmaakmiddel, zonde van je geld en gepruts.
Verbaas me vaak, hoe sommige het voor mekaar krijgen om een ketting zo vies te kijgen en houden.
@Maarten_E93: volgens mij had je ipv, misschien beter gewoon een nieuwe ketting gekocht...
Had ik ook gelijk hele cassette en al kunnen vervangen, en aangezien het om Shimano 400EX achterderrie en Biopace voorbald gaat, weet ik niet of dat zo makkelijk te vinden is ;)
Of is zo'n cassette achter volledig gestandariseerd bij Shimano?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 27 aug 2011 00:25

Maarten_E93 schreef:
flores schreef:Zoals boven al geschreven: na elke rit je ketting schoonvegen en in-oliën en je hebt zo'n overbodig/onhandig kettingschoonmaakbakje helemaal niet nodig.
Met de extra aan te schaffen schoonmaakmiddel, zonde van je geld en gepruts.
Verbaas me vaak, hoe sommige het voor mekaar krijgen om een ketting zo vies te kijgen en houden.
@Maarten_E93: volgens mij had je ipv, misschien beter gewoon een nieuwe ketting gekocht...
Had ik ook gelijk hele cassette en al kunnen vervangen, en aangezien het om Shimano 400EX achterderrie en Biopace voorbald gaat, weet ik niet of dat zo makkelijk te vinden is ;)
Of is zo'n cassette achter volledig gestandariseerd bij Shimano?
Misschien begrijp ik je beginpost niet goed, dan corrigeer me maar.
Maar begrijp ik het wel... dan hebben je tandwielen toch niet van doen?
Je tandwielen helemaal schoonmaken, nieuwe ketting er op en dan regelmatig schoon- en onderhouden zodat
je tandwielen in het vervolg ook tegelijkertijd "schoon" blijven.
Mochten je tandwielen op zijn dan is het inderdaad verstandig om er een nieuwe ketting bij te monteren.
Andersom is imho niet nodig.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8572
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 aug 2011 12:09

Kroonoil ketting reiniger,droog maken,kroonoil groen olie.

bovenstaand gedaan bij een fietsmaat waarvan de fiets al 4x bij een speciaalist geweest was ivm kraken en rauw lopen,nu nergens geen last meer van.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

hilbrand
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:31

hilbrand 27 aug 2011 14:10

Schoonmaken met een bus remreiniger, vervolgens met Chainlube in druppelen.
Dagje laten intrekken en de rest afvegen.
Werkt bij mij super, schoon en draait weer kraakvrij.
vandaag is morgen alweer gisteren.

mrbolshoi
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 nov 2010 17:05

mrbolshoi 27 aug 2011 15:56

@ flores
Wanneer je ook in de winter en met slechter weer op de fiets zit, krijg je vaak niet al het zand en troep tussen de ketting uit met alleen een doek. Dan werkt zon kettingreiniger echt wel.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 27 aug 2011 16:54

Misschien ben ik dan een poetsmiep, maar zoals eerder geschreven maak ik na iedere rit de ketting zuiver.
Mocht er door het slechtere weer toch veel prut tussen zitten dan ga ik er na het regulere schoonmaken met
water en sop erna met een tandenborstel overheen.
Nogmaals ieder zijn methode maar door het bijhouden van de ketting voorkom je onnodig werk.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

marcelsensa45
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2011 16:33

marcelsensa45 27 aug 2011 19:23

na ontvetten gebruik de ketting olie van CYCLON super .
gebruik al jaren dit merk ,is echt geen beter spul.
groet.marcel

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 27 aug 2011 19:27

havana schreef:Flesje lampenolie van Appie kost je een euro en kun je oneindig mee schoonmaken. Als je de boel weer filtert door een koffiefilter kost 't zelfs helemaal niks.
Ha ha ons ben dan wel heeeeeeel erg zunig.... Maar wellicht een tip voor de echte bespaarder.

tomrey
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:12

tomrey 28 aug 2011 13:34

Even gedeeltelijk off - topic, ik heb altijd problemen met mijn ketting reinigen. Ik maak hem nooit nat, omdat ik denk dat het water niet goed is voor de ketting (roest etc.) Immers, ik kan niet met een doek de binnenkant droogpoetsen. Doe ik dit fout of hoe kan ik dit het beste aanpakken, zodat mijn ketting WEL schoon wordt (ook aan de binnenkant bij de schakels, mar niet gaat roesten?
I am Specialized, inovate or die!

Plaats reactie