Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

techniek verbeteren

huibm
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2011 18:30

huibm 10 aug 2011 23:31

Hallo,
ben sinds de winter aan het mtben, gewoon lekker over zandpaadjes scheuren, de hei bij ede over en de route oosterbeek gaat goed, maar hoe kan ik nou echt mijn techniek verbeteren om klaar te zijn voor een weekendje ardennen?
Heeft iemand tips of suggesties?? of is er al een topic die ik nog niet gevonden heb :?:
Be Blessed with my bik

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 11 aug 2011 10:26

Ga eens googlen op mtb technique of iets dergelijks en lees wat over verschillende stuur en rem technieken en tips.
Bijvoorbeeld hier: http://betterride.net/" onclick="window.open(this.href);return false;.
http://www.mtbtechniques.co.uk/DownhillManual.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vervolgens veel gaan oefenen en een bepaald parcours vaak achter elkaar rijden en gaan experimenteren; hoe voelt het aan, achteraf annalyseren: waarom ging die bocht zo goed of waarom juist niet etc
Over een weekendje ardennen zou ik me niet druk maken, de juiste techniek leer je door veel te mtb-en.
En een belangrijk punt bij mtb-en (maar ook bij fietsen, motorrijden etc) is: Kijk waar je naartoe wilt sturen, niet vlak voor je kijken maar door de bocht heen. Dus niet focussen op de opstakels die je juist wilt vermijden (Target Fixation)!! Je stuur namenlijk automatisch daar waar je naar kijkt.

Succes

huibm
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2011 18:30

huibm 12 aug 2011 08:03

Geweldig! ga er gelijk mee aan de slag
Be Blessed with my bik

vezelf
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:24

vezelf 19 aug 2011 13:58

Je kan ook overwegen om een clinic te doen. Kost niet veel en is zeer leerzaam.
De ervaring leert dat een tweede persoon meer kan zien dan jij. Hij kan tips en trucs geven vanaf de zijlijn. Balans kwesties en natuurlijk het kijken komen dan meer aan de orde.
Het belangrijkste blijft wel, het doen en onderhouden van je techniek. Des te meer herhaling en uitdaging je opzoekt, des te makkelijker je alles vergaat.

Plaats reactie