Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Masters licentie, verschil amateurs/sportklasse

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 16 jul 2011 00:41

Na jaren geen wedstrijden gereden te hebben begint het weer te jeuken. Zevenveertig jaar, dus uiteraard een Masters licentie. Blijkbaar komt die in twee smaken, Amateurs en Sportklasse. Hierover heb ik een paar vragen:

Zijn de meeste (of alle) Masters 40+ wedstrijden een combinatie van Amateurs / Sportklasse?

Is het snelheidsverschil tussen Amateurs en Sportklasse vergelijkbaar met het vroegere Amateurs / Liefhebbers? Of zijn de Elite zonder contract als de vroegere Amateurs, en zitten de huidige Amateurs daar tussen in?

Is er een verschil in het aantal wedstrijden tussen de Amateurs en Sportklasse?

Mijn dank is groot.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2011 10:26

De elite zC zijn de vroegere amateurs.

Het idee sinds dit jaar is dat je kiest tussen Sportklasse, Amateur en Elite zC. Wordt je sportklasse of amateur en ben je boven de 30 dan komt er automatisch een master licentie bij, in jouw geval dus masters 40+. Probleem op dit moment is nog steeds dat in bepaalde delen van het land nauwlijks Sportklasse wedstrijden zijn en in andere delen van het land weinig Amateur wedstrijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ronaldh
Forum-lid

ronaldh 16 jul 2011 11:50

Als er masters 40+ categorie is, dan mogen idd zowel amateurs als sportklasse starten. Maar zoveel wedstrijden zijn dat er ook niet. Er wordt vrnl. gescheiden gereden en dan is amateurs sneller dan sportklasse. De meeste 40+ ers rijden sportklasse. Als je twijfelt, zou ik sportklasse licentie nemen. Na je eerste bloemen stap je gewoon over ;-) Op de site van de knwu zou je kunnen kijken of er voldoende wedstrijden van je gading bij jou in de buurt zijn.

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 17 jul 2011 01:11

Heren, bedankt! Zaak is dus om de kalender na te lopen welk soort wedstrijden hier in het Zuid Westen worden verreden.

Plaats reactie