Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum nadat ik werd doorverwezen vanaf een andere forum wat over wielrennen in het algemeen gaat.
Ik weet dat deze vraag hier al 100 keer is gesteld(en heb er ook aardig wat door genomen) maar toch kom ik er ook nog niet helemaal uit.
Eerst even wat uitleg: Ik ben opzoek naar een fiets waar ik in Nederland tochten mee kan maken waarna ik via Limburg en de Ardenne in de Alpen wil eindigen. Momenteel rijd ik op een racefiets die ik hier niet eens durf te noemen die ik zelf een beetje heb proberen op te knappen.
Mijn budget is tussen de 800-1000 euro(eigenlijk is het 1000 inclusief schoenen en een helm), ik ben 1,86 en weeg rond de 82 kilo.
Ik ben van plan langs een speciaalzaak in de buurt te gaan maar wil niet helemaal onvoorbereid aankomen.
Ik ben een leek als het gaat om alles wat bij een fiets komt kijken en volg alleen het wielrennen op tv.
Na zelf wat opgezocht te hebben ben ik in ieder geval al op de hoogte dat ik een frame maat moet hebben van(denk ik) 58 cm. Ook dat ik opzoek moet gaan naar een fiets met een licht frame met eventueel een carbon voorvork omdat ik interesse heb in het beklimmen van heuvels en uiteindelijk bergen.
Maar wanneer ik bij het gedeelte kom van bijvoorbeeld de afmontage dan stopt het al bij mij. Ik heb uiteraard al wel gelezen over de verschillende soorten die er zijn bijvoorbeeld sora, tiagra en Ultegra maar wat ik er van moet verwachten en wat je nou echt voor verschil merkt tussen bijvoorbeeld die 3 voorbeelden zou ik echt niet weten(ik weet eerlijk gezegd niet eens wat de afmontage precies in houdt).
Net als bij de afmontage ben ik ook van banden en andere onderdelen totaal niet van op de hoogte.
Zoals jullie kunnen lezen ben ik nog een behoorlijke leek op het gebied van fietsen maar je moet ergens beginnen om alles te leren begrijpen
Mijn vraag is dan ook of jullie wat handige tips hebben waar ik zeker op moet letten en wat voor mij een goede fiets zou zijn. En een korte uitleg over bijvoorbeeld de afmontage zou ook erg handig zijn(ik heb hier naar gezocht op het forum maar kon nergens een duidelijke uitleg vinden).
Alvast bedankt en hopelijk kan ik binnenkort ook antwoorden geven op andermans vragen.
Louk
Eerste serieuze racefiets
Als je een beetje scherp rond zoekt, moeten fatsoenlijke schoenen en helm voor €150 of minder te vinden zijn.
Afmontage van de fiets shimano 105, compact of triple. (Of vergelijkbare Sram/Campa onderdelen, meestal iets duurder).
Merken: Cube (Agree/Attempt/Peloton); Stevens (Aspin/Stelvio); Cannondale Caad8 zou ook leuk zijn.
Giant TCR?
Je kunt absoluut met €1000 naar een geschikte/goedkope fietsenmaker/-boer gaan, en alles krijgen wat je nu verlangt!
http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... 2010_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Slechts een voorbeeld.
Dan zoek je een mooie helm uit: Bell, Giro... paar schoenen van Shimano of Sidi.. Genoeg spul in de aanbieding.
Succes!
Dit kan nooit moeilijk zijn.
Afmontage van de fiets shimano 105, compact of triple. (Of vergelijkbare Sram/Campa onderdelen, meestal iets duurder).
Merken: Cube (Agree/Attempt/Peloton); Stevens (Aspin/Stelvio); Cannondale Caad8 zou ook leuk zijn.
Giant TCR?
Je kunt absoluut met €1000 naar een geschikte/goedkope fietsenmaker/-boer gaan, en alles krijgen wat je nu verlangt!
http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... 2010_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Slechts een voorbeeld.
Dan zoek je een mooie helm uit: Bell, Giro... paar schoenen van Shimano of Sidi.. Genoeg spul in de aanbieding.
Succes!
Dit kan nooit moeilijk zijn.
De afmontage gaat enerzijds om kwaliteit, en anderzijds om de verschillende verzetten die je erop hebt.
De kwaliteit wordt aangeduid door de serie die er op zit, dus als je Shimano als voorbeeld neemt, van slecht naar goed, Sora, Tiagra, 105, Ultegra. Bij elke stap die je daarmee zet, koop je beter materiaal. Dat merk je doordat het soepeler schakelt, en doordat het langer meegaat. Sora is rommel, dat moet je gewoon niet nemen. Vanaf Tiagra is het acceptabel. Als het voor je budget lukt zou je voor 105 kunnen gaan.
Het verzet dat je kiest is ook van belang. Bij de voorbladen is je keuze in principe tussen een compact of een triple. Compact is twee bladen (en dus kleinere range aan verzetten, bijvoorbeeld 34-50), triple is drie bladen (en dus grotere range, bijvoorbeeld 30 - 39 - 52). Triple kan je nemen als je echt steile bergen wil gaan doen. Als je geen talent hebt is een compact gewoon heel zwaar als je een echte berg opklimt. Aan de achterkant heb je een zogenoemde cassette zitten met verschillende tandwielen erop. Die is ook van belang, hoe groter de range die je neemt, hoe groter de stapjes die je tussen de bladen zet. Als je bijvoorbeeld een 12-27 neemt, dan mis je middenin een blad ten opzichte van de 12-25. De cijfers staan voor het aantal tandjes op 1 blad.
Met jouw budget zal het kunnen lukken om een goede fiets te vinden, maar je zal niet veel te kiezen hebben. Ik zou dus eerst kijken naar het frame en naar de afmontage. Banden en eventueel wielen kun je later relatief makkelijk upgraden. Hou er trouwens rekening mee dat de goedkopere zaken meestal slechtere service leveren. Dus als je voor de goedkoopste fiets gaat die aan je eisen voldoet, heb je kans dat je relatief snel naar de fietsenmaker moet om de fiets opnieuw te laten afstellen etc. Neem dus een bewuste keuze. Als je je budget nog een beetje op kan schroeven geeft dat net dat beetje extra keuzemogelijkheid.
Waar woon je ergens in de buurt? Dan kunnen we misschien een tip geven welke winkel je kan kijken.
De kwaliteit wordt aangeduid door de serie die er op zit, dus als je Shimano als voorbeeld neemt, van slecht naar goed, Sora, Tiagra, 105, Ultegra. Bij elke stap die je daarmee zet, koop je beter materiaal. Dat merk je doordat het soepeler schakelt, en doordat het langer meegaat. Sora is rommel, dat moet je gewoon niet nemen. Vanaf Tiagra is het acceptabel. Als het voor je budget lukt zou je voor 105 kunnen gaan.
Het verzet dat je kiest is ook van belang. Bij de voorbladen is je keuze in principe tussen een compact of een triple. Compact is twee bladen (en dus kleinere range aan verzetten, bijvoorbeeld 34-50), triple is drie bladen (en dus grotere range, bijvoorbeeld 30 - 39 - 52). Triple kan je nemen als je echt steile bergen wil gaan doen. Als je geen talent hebt is een compact gewoon heel zwaar als je een echte berg opklimt. Aan de achterkant heb je een zogenoemde cassette zitten met verschillende tandwielen erop. Die is ook van belang, hoe groter de range die je neemt, hoe groter de stapjes die je tussen de bladen zet. Als je bijvoorbeeld een 12-27 neemt, dan mis je middenin een blad ten opzichte van de 12-25. De cijfers staan voor het aantal tandjes op 1 blad.
Met jouw budget zal het kunnen lukken om een goede fiets te vinden, maar je zal niet veel te kiezen hebben. Ik zou dus eerst kijken naar het frame en naar de afmontage. Banden en eventueel wielen kun je later relatief makkelijk upgraden. Hou er trouwens rekening mee dat de goedkopere zaken meestal slechtere service leveren. Dus als je voor de goedkoopste fiets gaat die aan je eisen voldoet, heb je kans dat je relatief snel naar de fietsenmaker moet om de fiets opnieuw te laten afstellen etc. Neem dus een bewuste keuze. Als je je budget nog een beetje op kan schroeven geeft dat net dat beetje extra keuzemogelijkheid.
Waar woon je ergens in de buurt? Dan kunnen we misschien een tip geven welke winkel je kan kijken.
een fiets bestaat uit: frame(+voorvork), wielen, stuur, zadel en afmontage. Na je frame geven de afmontage en wielen de waarde aan je fiets.
Afmontage gaat dus over je versnellingen en remmen; de stuurvertellers(die dingen waarmee je remt en schakelt:P) derailleurs(voor en achter), crankstel, cassette(of freewheel: achtertandwielen) en remhevels/remhoeven Als je dit weet en de volgorde van kwaliteit van de verschillende groepen kent, snap je de discussies wel op het forum. Check iig de sticky in dit forum.
Afmontage gaat dus over je versnellingen en remmen; de stuurvertellers(die dingen waarmee je remt en schakelt:P) derailleurs(voor en achter), crankstel, cassette(of freewheel: achtertandwielen) en remhevels/remhoeven Als je dit weet en de volgorde van kwaliteit van de verschillende groepen kent, snap je de discussies wel op het forum. Check iig de sticky in dit forum.
Uiteindelijk heb ik zelf voor Sensa gekozen omdat deze binnen mijn budget de mooiste fietsen leverden met de door mij gewenste afmontage. (de goedkopere prima en umbria frames zijn overigens niet zoveel bijzonders). Zelf ben ik voor de Romagna gegaan. Toch een wat moderner frame en bovendien een keurige afwerking. Koop je een goedkoper frame van een 'echt merk', dan zul je overal lasnaden zien zitten, en dan kunnen de 'echte merken' wel mooiere stickers hebben, ik vind het frame van de Romagna dan toch wat netter ogen, al is dat een kwestie van smaak. Qua stijfheidswaarden en degelijkheid van het frame denk ik ook niet dat deze minder zijn dan die van de frames van duurdere merken. Die zullen immers niet al hun geld in de ontwikkeling van een budget-frame stoppen.
Uiteindelijk beginnen met de afmontage die je minimaal wilt hebben en dan bekijken welke fietsen met die afmontage binnen je budget vallen. Zelf zou ik minimaal naar een full Shimano 105 afmontage kijken met aluminium frame en carbon voorvork. Binnen je budget moet je sowieso niet al te goede wielen verwachten, maar zelfs met de goedkoopste wielen kun je wel een tijdje vooruit. Die rijd je gewoon eerst helemaal af of kapot en dan ga je een keer upgraden. Zelfde geldt voor de banden. Mijn fiets kun je wel vinden voor 850 euro. Dan moeten er waarschijnljik nog wel pedalen op en heb je nog een helm en schoenen nodig, maar dat lukt waarschijnlijk wel voor 150 euro, al wordt het krap.
Het meest belangrijk is echter dat je lekker zit. Je fiets lekkerder op een goedkoop frame met matige afmontage waarvan de afmetingen precies bij jouw lichaam aansluiten, dan op een peperduur frame me de duurste afmontage, waar je dubbelgevouwen op rondfietst.
Uiteindelijk beginnen met de afmontage die je minimaal wilt hebben en dan bekijken welke fietsen met die afmontage binnen je budget vallen. Zelf zou ik minimaal naar een full Shimano 105 afmontage kijken met aluminium frame en carbon voorvork. Binnen je budget moet je sowieso niet al te goede wielen verwachten, maar zelfs met de goedkoopste wielen kun je wel een tijdje vooruit. Die rijd je gewoon eerst helemaal af of kapot en dan ga je een keer upgraden. Zelfde geldt voor de banden. Mijn fiets kun je wel vinden voor 850 euro. Dan moeten er waarschijnljik nog wel pedalen op en heb je nog een helm en schoenen nodig, maar dat lukt waarschijnlijk wel voor 150 euro, al wordt het krap.
Het meest belangrijk is echter dat je lekker zit. Je fiets lekkerder op een goedkoop frame met matige afmontage waarvan de afmetingen precies bij jouw lichaam aansluiten, dan op een peperduur frame me de duurste afmontage, waar je dubbelgevouwen op rondfietst.
Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden/uitleg! hier kan ik zeker wat mee.
Ik woon in Utrecht en hoorde dat er in Utrecht zelf niet heel veel winkels zijn maar dat er wel één in Houten en één in Zeist zit. Heeft iemand ervaring met deze winkels? Of weet iemand toch een goede winkel in Utrecht?Waar woon je ergens in de buurt? Dan kunnen we misschien een tip geven welke winkel je kan kijken.
Zoiets kan natuurlijk ook. Met jouw budget zou ik dus voor een "betere" 2e handse gaan. Houd je meer geld over voor de nodige overige benodigheden.robbebopper schreef:Te koop: Red Bull Scandium race 3000/Ultegra 6600. Bouwjaar 2006. Maat 57. Wielset Mavic open pro. Goed onderhouden. Lichte frame (1130gram) en lichte voorvork (Columbus Super Muscle 380gr).
575 euro.
[IMG=http://img41.imageshack.us/img41/6742/img18182.jpg][/IMG]
Uploaded with ImageShack.us
Btw; heb uit betrouwbare bron vernomen dat verkoper te vertrouwen is...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Volgens mij is Dupree aan de Croeselaan wel ok. Verder weet ik het niet, die in Houten en Zeist ken ik niet.lsnoeren schreef: Ik woon in Utrecht en hoorde dat er in Utrecht zelf niet heel veel winkels zijn maar dat er wel één in Houten en één in Zeist zit. Heeft iemand ervaring met deze winkels? Of weet iemand toch een goede winkel in Utrecht?
-
drummeronwheels
- Forum-lid
In het topic Wat is een goede (race-) fietswinkel in/rond Utrecht? wordt e.e.a. uit Utrecht e.o. besproken.