Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last van voeten

josderacer
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2006 18:55

josderacer 14 jun 2011 21:37

Beste allemaal,

sinds 2 weken heb ik een nieuwe fiets en nieuwe fietsschoenen. M'n oude fiets (een Koga) was iets te groot, m'n nieuwe fiets (Giant TCR 0) voelt prima.
Bij mn oude fiets had ik SPD-pedalen en shimano-schoenen, bij m'n nieuwe fiets heb ik SPD-SL-pedalen en nieuwe schoenen, ook van shimano, in dezelfde maat.

Probleem is dat ik nu vrij snel last krijg van brandende voeten. Mij lijkt het het meest waarschijnlijk dat dit ligt aan de afstelling van de plaatjes op de schoenen. Mijn vraag is of jullie dat ook denken of dat het ergens anders aan ligt, en zo ja, of jullie advies kunnen geven over de juiste afstelling.

Bij voorbaat dank!

Jos

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 15 jun 2011 11:24

In Fiets 6 is een schoenen test gedaan en daarbij is de oorzaak van brandende voeten beschreven, dit had te maken met een mogelijk te flexibele zool. Volgens fiets 6 zou een stijvere zool het probleem verminderen.

Zelf heb ik hier ook af en toe last van, alleen de mate waarin verschilt per fiets bij mij.
Ik heb een ligfiets en daar op heb ik binnen 2 uur last van brandende voeten als ik mijn race Sidi's draag, maar als ik mijn oude ATB schoenen van shimano's draag heb ik hier weer geen last van. Op de racefiets heb ik pas veel later last van brandende voeten in de Sidi's, zo had ik op AD6 pas last van brandende voeten aan het einde van de 4de beklimming dus na een uur of 7 fietsen. Op de ATB heb ik hier geen last van alleen daar zit niet langer dan een uur of 3 op.

Ik merk dat ik brandende voeten krijg als ik in een relatief lage cadans fiets met veel kracht op de pedalen, dus zoals bij het klimmen en op de ligfiets war je meer op kracht op fietst. Fietsen in een hogere cadans kan mogelijk een verlichting bieden.
enjoy the ride

josderacer
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2006 18:55

josderacer 21 jun 2011 22:12

Ik heb de plaatjes bijgesteld, zouden nu goed moeten staan. De geometrie van de fiets lijkt me ook in orde, voelt verder prima. Ik vraag me echt af waardoor het komt

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 22 jun 2011 14:03

Houd je het gevoel van brandende voeten ook wanneer je de schoenen heel los aantrekt? Zo ja, dan is de kans vrij groot dat de pasvorm van deze schoen niet geschikt is voor jou.

josderacer
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2006 18:55

josderacer 22 jun 2011 16:15

Ok, dat zal ik eens proberen. Leek mij juist dat het beter is je schoenen niet te los te doen

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jun 2011 16:19

Het klinkt voor mij ook nog steeds te dom om waar te zijn, maar het heeft mij wel geholpen. Als je meerdere "riempjes" op je schoen hebt. Eerst die het dichst bij je tenen zit aantrekken en zo omhoog werken naar je wreef. Heeft mijn brandende voeten probleem goed verholpen.
Ach, ik zeg ook maar wat

josderacer
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2006 18:55

josderacer 23 jun 2011 20:18

Mijn schoenen hebben 3 klittenbanden, ik ga proberen of het werkt om ze wat losser te doen..

Plaats reactie