Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

auto waar fiets in past

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2011 11:56

Picasso is een heerlijke wagen, mijn schoonouders zijn nu bezig aan hun vierde die ik ook weer meeneem naar La Marmotte volgende week. Echter, 1:13 ga je nevernooitniet halen met een Picasso op benzine. Da's op zich ook wel logisch, want een Picasso is een hoge auto en de modernere modellen zijn ook nog eens behoorlijk zwaar (en dus duur in wegenbelasting).

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jun 2011 11:59

Ben zelf erg tevreden over mijn Kangoo. Ik heb de versie met een stalen rek achter de voorstoelen. Hier heb ik twee buisjes opgelast met de lengte van een voornaaf. Ik haal het voorwiel uit mijn fiets en klem hem met een snelspanner door het buisje zo vast. Kan er op die manier twee fietsen inzetten met alleen het voorwiel eruit. Houdt ik nog heel veel plaats over tussen de fietsen voor ander bagage. Zo al een keer af 6 naar Zwitseland gereden en fietsen blijven mooi staan zonder enige beschadiging.
Ach, ik zeg ook maar wat

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 22 jun 2011 12:52

Als je een bestelbusje koopt zoals de Kangoo, Berlingo en Partner is het wel belangrijk dat je ESP (=stabiliteitsregeling) hebt.
Waarom? >Elandtest
Zonder ESP komen dit soort auto's namelijk niet/nauwelijks door de Elandproef (geldt overigens ook voor vele SUV's).
Laatst gewijzigd door db87 op 22 jun 2011 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 22 jun 2011 12:54

Ik heb nu een VW Touran, helaas niet met de bike inside maar wel met een met de winkelhaak gemaakte kofferbak. Maar de grootte zegt niet zoveel, eerder de vorm. Want er was geen auto waar ik mijn fiets zo makkelijk mee kon vervoeren als een oude Renault 5. Dat ging zo:

Achterklep open
Hele fiets, te beginnen met achterwiel over rugleuning achterbank heen tillen richting voetenruimte achterpassagiers
Stuur licht kantelen en laten rusten op hoedenplank

Ik krijg het bij mijn huidige Touran niet voor elkaar en met de R5 wel.
Laatst gewijzigd door bepe op 22 jun 2011 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

mustangsally
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2011 12:56

mustangsally 22 jun 2011 13:01

peugeot 505, achterbank plat en je hoeft niet eens de wielen eruit te halen.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 22 jun 2011 13:14

Vectra C Wagon. Bank plat en ruimte voor 3 fietsen op elkaar. Plus evt. 3 achterop. Plus evt. nog wat op het dak.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jun 2011 13:55

In een Renault Kangoo oud model, passen 3 hele racefietsen en de drie fietsers. Eigen ervaring. Moet ook makkelijk in budget passen. betrouwbaar. Wat roesten betreft is jouw beeldvorming ongeveer 20 jaar verouderd. Vooral duitse auto's zijn onbetrouwbaar blijkt uit praktijkonderzoek.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 22 jun 2011 14:29

Wat een non issue, dit topic. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat het met mijn oude Renault 5 prima ging. Zo heeft ieder wel een auto waarmee het wel/niet goed ging op zijn eigen wijze. Op die manier kan het een lang topic worden. Ik zou de fiets meenemen naar de Garage en dan passen.
Laatst gewijzigd door bepe op 23 jun 2011 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 22 jun 2011 14:29

klimmer schreef:Vooral duitse auto's zijn onbetrouwbaar blijkt uit praktijkonderzoek.
Er zijn genoeg onderzoeken die juist weer omgekeerd beweren. Ook zijn er van die onderzoeken die gebaseerd zijn op consumenten ervaringen, waarbij prijs een rol speelt bij de verwachten; een Dacia scoort hoger dan een Renault (Dacia= budget Renault). Of van die onderzoeken waar van die prijsvechter merken (aziatische merken) als winnaars uit de bus komen. Verder heb je van de ANWB en ADAC achtige pechstatistieken die men ook onderzoeken noemt, deze houden er echter totaal geen rekening mee dat er meer Astra's en Golfjes op de weg rijden dan de dure of meer zeldzamere auto's.

Eigenlijk zijn er nauwelijks betrouwbare onderzoeken (mogelijk).
Verder is het ook zo dat bijvoorbeeld een KIA rijder niet naar de zelfde dealer gaat als een Porsche rijder. Auto's die bekend staan als "bejaardenauto's" hebben veel minder te lijden dan bijvoorbeeld een BMW.

Wat WEL wezenlijk veranderd is is hoe de auto-industrie hun auto's betrouwbaarder doet lijken in de statistieken. Terugroepacties, extra garantie, lage service-interval, mobiliteitsgarantie en bij nieuwe modellen onvolkomenheden/ontwerpfouten 'stilletjes' bij de service-interval verhelpen (ipv terugroepactie).

Wat nog wel een verschil is is dat nog steeds sommige autofabrikanten de elektronica niet goed (genoeg) voorelkaar hebben.
Door al die elektronica sta je bijna nooit meer langs de kant van de weg vanwege een mechanisch defect maar 9/10 keer vanwege een defecte sensor of andere afwijkingen geconstateerd door de boordcomputer. Wat ook steeds vaker voor komt is dat een auto afgesleept moet worden door de ADAC/ANWB omdat de auto geen reservewiel heeft... :lol:

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 jun 2011 14:37

Jeej, wat een hoop reacties :)

Als ik het goed begrijp is het vervoeren van twee fietsen in een auto kennelijk geen probleem.

Veel van jullie raden een berlingo achtig model aan. Ik heb daar wel mijn twijfels bij, niet zo zeer de maat, ik geloof direct dat de fietsen daar in kunnen. Maar het zijn auto's die mij niet echt kunnen bekoren. Ik ben een aantal keren op vakantie geweest met zo een auto en hoewel de ruimte prettig is, vind ik ze op de snelweg echt een drama. Het vermogen van de auto's schiet in mijn optiek flink tekort en ze hebben een wegligging waarvan ik ook niet echt blij word. Ik geloof ook niet dat ik thuis mag komen met zo een auto.. maar dat is meer iets uit de prive sfeer en heeft weinig te maken met een rationele keus voor een auto..

Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een "gewone" auto.

Waar het mij vooral om gaat is de betrouwbaarheid van de auto en de relatief lage onderhoudskosten. Als mijn beeld van roesten 20 jaar oud is, - wat zomaar zou kunnen kloppen, hoe moet je het dan beoordelen. Zijn Japanse auto's dan ook niet meer betrouwbaar? En dat de duitse auto's onbetrouwbaar zijn, waar blijkt dat uit? De meeste auto's op de weg zijn duits, "so many people cannot be wrong" ben ik dan geneigd om te denken.. En waar kan ik die praktijk onderzoeken lezen over de betrouwbaarheid van de auto's.

Als een auto uit 2000 100.000 km heeft gereden, is dat dan veel? Is dat enige indicatie voor de betrouwbaarheid naar de toekomst toe, of kan je beter een jongere auto met meer km kopen? Wat is wijsheid in dit soort afwegingen..

Ik waan me blind en ik zoek een geleidehond :)
:winkthumb:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2011 15:38

Ga je voor kilometers of voor bouwjaar? Dat is altijd een lastige afweging. Als je voor KM gaat zit je vast aan NAP, anders weet je niet zeker of het aantal kilometers klopt. Bij een benzine zijn kilometers meer van belang dan bij een diesel, een diesel kan zo 3 ton lopen en zelfs dan krijg je er nog wel wat voor. Bij benzine gaat de restwaarde vrij hard naar beneden boven de 2 ton.

Een kilometerstand vertelt aardig wat over de historie van de auto, maar net zo belangrijk is de onderhoudshistorie van de auto. Heeft de auto netjes zijn beurtjes gehad en zijn er originele onderdelen gebruikt?

Een auto uit 2000 die 100.000 gelopen heeft is niet veel. De meeste mensen rijden toch wel tussen de 15.000 per jaar. Dan zou je bij een auto van 12 jaar oud dus ongeveer 180.000 km verwachten.

Een nieuwere auto met meer kilometers kopen is het alternatief. Zijn auto's de laatste 10 jaar veel beter geworden? Qua rij-eigenschappen zeg ik nee, en zeker niet in de prijsklasse waarin jij zoekt. Ik huurde afgelopen zomer op Sicilië een splitnernieuwe Renault Twingo en die vond ik stukken slechter rijden dan mijn Peugeot uit 2001. Wel is het zo dat moderne auto's standaard meer opties aan boord hebben zoals airco, centrale deurvergrendeling en cruise control. De laatste jaren zie je steeds meer zuinige motoren. Ook worden de motoren steeds kleiner, terwijl hetzelfde vermogen leveren.

Betrouwbaarheid is voor 99% van de auto's tegenwoordig een non-issue. Vrijwel alle auto's tegenwoordig zijn betrouwbaar mits goed onderhouden. Je kunt je denk ik beter richten op lage onderhoudskosten. Vaak zijn oude auto's goedkoper in onderhoud; je kunt veel meer onderdelen van de sloop halen en er is makkelijker aan te sleutelen dus je zit niet per se vast aan merkdealer. Bovendien kun je veel dingen zelf doen (bougies & filters vervangen bijvoorbeeld). Oude auto's bevatten bovendien minder elektronica.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2011 16:51

Mijn eerste auto was een saab 900 uit '91, met 180k op de teller. Supermooie bak, passen met gemak 2 fietsen in de achterbak, maar niet heel betrouwbaar. (Ooit bij een tolpoortje met 100-miljoen-miljard boze Fransen achter ons wilde 'ie niet starten bijvoorbeeld). Het voordeel is dan wel dat je bij zo'n oude bak het euvel vrij makkelijk kan verhelpen (in mijn geval een kwestie van de polen van de accu goed schoonschuren. Moet je bij een moderne auto niet doen, is meteen je boordcompu van slag..)
Rij nu in een ex-lease, 4 jaar oud (dan moeten ze namelijk de lease uit) met 130k op de teller toen we 'm kochten. Voordeel: alle mogelijke luxe voor een heel schappelijk bedrag. Nadeel: bij 175k wel de koppelingsplaten moeten laten vervangen (da's zo 800 euro). Dat onderhoud laten we trouwens niet door de merkdealer doen (die vraagt echt de hoofdprijs) maar door een 'mannetje' dat in zijn vrije tijd wat bijklust.

Kortom, voor beide is wat te zeggen.
Met jouw budget zou ik in ieder geval niet voor zo nieuw mogelijk gaan. Je krijgt dan een ieniemienie koekblik dat voor geen meter rijdt (al zal je fiets er vast inpassen). Volgens mij is het aanbod van Havana helemaal zo slecht nog niet. Op de ANWB site kan je een indicatie krijgen van wat een auto zou mogen kosten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie