Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Blote benen bij regen?

bianchi_ber
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 17 jun 2011 21:16

Dag allemaal,

even een klein dilemma van een nog relatief onervaren fietser. Morgen fiets ik de Jan Janssen Classic 150 km. Zoals jullie wellicht gezien hebben zijn de voorspellingen niet ál te best.. zachtjes uitgedrukt..
Nu vroeg ik mij af of het nu beter is om met lange broek te rijden, wat warmer is, maar eenmaal nat blijft het nat. Óf korte broek (eventueel wat tigerbalsem op de benen) wat frisser is maar wel snel weer droog...?
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 jun 2011 21:20

Natte benen is niet zo erg. Maar een natte kont is veel erger. Mijn advies: spatbordje over het achterwiel...SKS heeft mooie, snel erop en eraf.
Verder zou ik er niet zoveel voor doen. Heb vandaag ook lekker gefiietst in de regen, natte benen, natte voeten...geen natte kont en bovenlijf.
people are strange when you\'re a stranger

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 17 jun 2011 21:28

Zoals zoveel van dit soort vragen; er is hier geen sluitend antwoord op.
Ik heb zowel in de regen met en zonder lange broek gereden en ik vind dat het allebei voor- en nadelen heeft.
Ik zou als het de eerste keer wordt dat je zo'n afstand gaat rijden gewoon de lange broek moet aan doen en later thuis eens gaan uitproberen wat je het lekkerst vind.
En wat betreft het spatbord; dat levert alleen maar voordelen op.;)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 18 jun 2011 00:03

Van regenwater ga je dus niet dood, maar het gaat vooral om de temperatuur. Als je serieus traint, en dat blijkt uit je vraagstelling, dan moet je weten dat je tot 21 graden Celcius met lange mouwen en broek optimaal werkt aan je vetverbranding. Trainen met korte broek onder de 16 graden is sowieso zeer slecht voor je spieren. Ik beschouw het als puur macho gedrag, dat velen dit negeren.
Overigens: eenmaal nat blijft nat, klopt niet echt. Blote benen drogen sneller, maar lange broek droogt ook snel en je benen blijven warmer.
Sjef

cervello
Forum-lid

cervello 18 jun 2011 21:05

Als de temperatuur boven de 15 graden komt s'middags , blote benen . En de benen insmeren met switsal babyolie . Veel succes
Wie achter u zit is te laat!

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 19 jun 2011 13:39

15 graden is gewoon te koud, dan moet je geen korte broek willen dragen, maar daarover hebben we verder het korte broek gezien topic.
mijn Flickr

cyclelicious
Forum-lid

cyclelicious 19 jun 2011 13:50

klimmer schreef:. Als je serieus traint, en dat blijkt uit je vraagstelling, dan moet je weten dat je tot 21 graden Celcius met lange mouwen en broek optimaal werkt aan je vetverbranding.
Sjef
Interessant, leg eens uit :?

bianchi_ber
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 19 jun 2011 20:37

Thnx iedereen, uiteindelijk heb ik met blote beentjes gefietst en dat was maar goed ook! Weer viel alles mee, dus heb het geen moment koud of nat gehad!

Qua temperatuur dacht ik overigens gelezen te hebben dat structureel fietsen met blote benen onder 20 graden slecht zou zijn voor je knieen...?
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

klaasjenl
Forum-lid
Contact

klaasjenl 20 jun 2011 20:22

cyclelicious schreef:
klimmer schreef:. Als je serieus traint, en dat blijkt uit je vraagstelling, dan moet je weten dat je tot 21 graden Celcius met lange mouwen en broek optimaal werkt aan je vetverbranding.
Sjef
Interessant, leg eens uit :?
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar... Je zou zeggen dat je lichaam meer vet verbrandt als het kouder is, om zodoende op te warmen. :?

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 20 jun 2011 22:12

euh... vet verbranden om op te warmen? soort van vetkackeltje? ;)
Dan zou ik moeilijk op temeratuur komen met mijn enkele %jes vet.............
mijn Flickr

klaasjenl
Forum-lid
Contact

klaasjenl 21 jun 2011 16:16

jaapieo schreef:euh... vet verbranden om op te warmen? soort van vetkackeltje? ;)
Uhu, al is mijn vetkacheltje ook niet al te groot...

Vetverbranding is een fysiologisch proces, dat plaatsvindt om energie op te wekken in het lichaam. Vetten (hetzij afkomstig uit voeding, hetzij opgeslagen in het lichaam) worden 'verbrand' en omgezet in energie (massa-energierelatie). Het verbranden van één gram vet levert 38 kilojoule aan energie op, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden om het lichaam te verwarmen of om te bewegen. Andersom dienen er 38 kilojoule uit vet geconsumeerd te worden om één gram aan vet bij te komen. Ook wanneer teveel koolhydraten (suikers of zetmeel) of eiwitten gegeten worden, kan het overschot aan binnengekregen voeding omgezet worden in vet en opgeslagen worden. Bron: Wikipedia

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 21 jun 2011 18:46

"hetzij afkomstig uit voeding, hetzij opgeslagen in het lichaam"

Dus niet per definitie de vetkwabben die mensen weg willen diëten...
Overigens kun je beter op hartslag gaan trainen om vet te verbranden dan dat je jezelf ziek gaat fietsen bij temperaturen van 15 graden met regen....
Want dat is niet gezond, daar wordt je ziek van.
mijn Flickr

Plaats reactie