Alles over vakanties op én met de fiets

Klimaat dolomieten/ Karinthië

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 10 jun 2011 11:59

Beste allen,

Er zijn zich plannen aan het ontvouwen om te gaan kamperen in de dolomieten en aansluitend een weekje in karinthië Oostenrijk. Ik ga met mijn vriendin en hoewel de fiets meegaat zal hier niet de prioriteit liggen .. ;) Bergwandelen en zwemmen/ raften staan ook hoog op het wensenlijstje. Dit staat of valt natuurlijk allemaal met het weer.. Wie heeft er hier ervaring met het klimaat in een van deze gebieden ?? Is het bijvoorbeeld erg snel koud 's avonds.. valt er relatief veel neerslag .. etc. Graag hoor ik jullie ervaringen over deze bestemmingen. We willen eind juli/ begin augustus daar zijn..

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 10 jun 2011 13:15

De statistieken zijn makkelijk op internet te vinden. Kijk eens op http://www.weeronline.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast is er geen zinnig antwoord op te geven. Zit je in het dal of op de helling? De gemiddeldes zijn gemiddeldes. Het blijft hooggebergte waar je ook in hartje zomer in de sneeuw kunt zitten.

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 10 jun 2011 13:26

hmm.. ja daar heb je gelijk in, maar ik hoop dat er mensen zijn die bijvoorbeeld al enkele jaren in de dolomieten geweest zijn en die hun ervaringen willen delen..

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 jun 2011 13:31

Het weer is in die gebieden ietwat onvoorspelbaar, maar laat dat je nergens van weerhouden. Toen ik er twee jaar geleden een weekje zat, regende het geloof ik alleen 's avonds. Qua temperatuur 's nachts zijn mijn ervaringen wel heel stabiel: op zo'n 1100 meter moet je rekening houden met nachttemperaturen van 5 tot 9 graden. Dat betekent bij camperen dat je een dikke slaapzak nodig hebt en bijv. een reflecterend matje (aluminium) onder je matras om je lichaamstemperatuur bij je te houden. Het scheelt wel dat je eind juli gaat. Vorig jaar in juni in het Oetztal (Tirol) nog temperaturen van net boven het vriespunt meegemaakt met de sneeuwgrens op zo'n 1600 meter.

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 10 jun 2011 14:41

Ik kom al 15 jaar elke zomer in Karinthië. We zitten dan in een dal aan een meer. Mijn ervaring:
- Over het algemeen overdag lekker warm, 's avonds nog lekkerder koel
- Redelijk vaak een klap onweer en een stevige regenbui, maar deze verdijnt net zo snel als ie kwam
- In de bergen is het weer zeer onvoorspelbaar. Kan snel omslaan dus denk aan gepaste kleding

Verder hebben we wel eens een jaar veel regen gehad, maar dat kan je overal een keer hebben. Vorig jaar was het extreem heet en koelde het weinig af. Dat laatste bevalt me juist zo goed aan het klimaat in Karinthië. Over het algemeen toch wel zoals de eerste 3 punten.

Veel plezier, het is er prachtig!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 10 jun 2011 14:52

Kijk dat klinkt hoopvol ;) Het lijkt me ook een prachtige omgeving. Welk meer zou je kunnen aanraden ? Verder neig ik ernaar om meer westelijk in het gebied te gaan zitten, zodat we in de buurt van de GrossGlockner zitten.. Daar wil ik graag nog eens tegenop fietsen :-)

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 10 jun 2011 16:58

Tja, los van de statistieken, ofwel langjarige gemiddeldes m.b.t. het verleden, doet men tegenwoordig ook aan seizoensvoorspellingen. Voor wat het waard is: http://www.nu.nl/binnenland/2511729/zom ... t-nat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit maakt je keuze niet makkelijker, maar zoals de anderen al zeggen: gewoon gaan

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 10 jun 2011 20:08

rooi1977 schreef:Kijk dat klinkt hoopvol ;) Het lijkt me ook een prachtige omgeving. Welk meer zou je kunnen aanraden ? Verder neig ik ernaar om meer westelijk in het gebied te gaan zitten, zodat we in de buurt van de GrossGlockner zitten.. Daar wil ik graag nog eens tegenop fietsen :-)
De grote meren waar ik altijd zit, Millstättersee (daar zit ik altijd), Ossiachersee, Weissensee, Faakersee, Wörthersee zijn allemaal mooi om naartoe te gaan. Wel erg toeristisch in het hoogseizoen. Verder naar het westen is het ook mooi, maar daar zijn weer geen meren. Voor de Grossglockner moet je de auto pakken, maar dat is meer dan de moeite waard!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 10 jun 2011 20:09

edit: dubbelpost, forum deed een beetje raar
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 12 jun 2011 06:25

Ik kom al een jaar of tien in Heiligenblut om te skiën en te bergwandelen. De laatste jaren gaat de fiets ook mee. Ze hebben een fantastische camping met heel mooie plekken en schitterend uitzicht op de Grossglockner. Qua bergwandelen en fietsen zul je volledig aan je trekken komen met het beschermde natuurgebied. Alleen het zwemmen wordt niet ingevuld, want er is geen meer. Wel een zwembad.

Ik kan je deze camping van harte aanbevelen: http://members.aon.at/nationalpark-camping/" onclick="window.open(this.href);return false;

Schoon, mooi en erg vriendelijke mensen. Dit zijn goede vrienden van ons. De keuken is supergoed!

Mijn ervaring met het weer in de zomer (en ook met ca 8 vakanties in de Dolomieten) is over het algemeen goed. Ik heb altijd erg veel zon getroffen. Daar kan dat wel zorgen voor wat onweer/regen in de avond.

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 13 jun 2011 10:44

Bedankt voor de tip !

Heiligenblut had ik ook bekeken als eventuele standplaats .. dus ik zal me er zeker eens even in gaan verdiepen.

thx

kahuna
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 apr 2009 18:43

kahuna 13 jun 2011 14:21

Ik ben vorig jaar naar een camping aan de milstaetter see geweest. Het weer was er vorig jaar uitzonderlijk warm, 36 graden begin juli. 1 keertje onweer 's avonds en dat was het. rondom dit meer zijn er heel veel mooie bergen om te fietsen, allemaal redelijk op fietsafstand. nockalmstrasse, tsjernockstrasse, goldeck, rondje weissensee, allemaal rond de 100 km en schitterende uitzichten.
Voor wat meer fietsinfo kun je hier kijken: http://www.quaeldich.de/regionen/kaernten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou me niet blind starten op de grossglockner omdat het de hoogste is, er zijn heel veel mooie passen. zeker de op bovengemelde site "monsters of carintihia" zijn aan te bevelen, alleen niet midden op de dag in hoogzomer... ;)

Plaats reactie