Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke Carbon wielen ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mei 2005 15:59

De wielen zijn niet te goede voor de  UCI, dat is echt onzin. Het gaat erom dat ik niet mijn arm afgehakt zie worden tijdens een valpartij omdat er iemand rond rijdt met maar 4 spaken waar zo mijn arm tussen kan komen. Het is dus gewoon een kwestie van veiligheid voor renners.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 14 mei 2005 16:15

Klopt helemaal, het gaat om de veiligheid van de renners. Hoewel zon xentis wiel me al een stuk veiliger lijkt dat een spinnegy revX of iets dergelijks met zijn een paar mm dikke "messen"
Het bericht verteld alleen dat de wielen beter zijn de dan wielen die zijn toegestaan door de UCI. dat zou natuurlijk best kunnen, earodynamischer zijn ze zeker, stijf zijn ze ook wel.. maar of ze prettiger rijden dan standaard carbon velgen in een tweede.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 14 mei 2005 22:37

Mijn arsenaal aan wielen:
Campagnolo Bora
Campagnolo Eurus (G3)
XeNTiS Mark1
Mavic Ksyrium SL
Mavic velg met ronde Sapim spaken en Chris King naven.
Als ik zou vallen en ergens met mijn vinger tussen kom dan het liefst tussen de XeNTiS! De Bora's hebben van die hele dunnen afgeplatte spaken, da's nie prettig. De Eurus hebben achter G3 Spoking daar past je arm zo door maar die mogen gewoon van de UCI omdat er > 16 spaken in zitten. Spaken van de Eurus zijn trouwens ook afgeplat. Ksyriums hebben ook platte spaken met lekker veel tussen ruimte. En de handgebouwde Mavic / Chris King, tja gewoon een klassiek wiel met 36 spaken (in mijn MTB).
Ik denk, gezien de dikte van een XeNTiS spaak, dat een XeNTiS spaak een flinke blauwe plek / kneuzing oplevert. Bij alle andere bovengenoemde wielen moet je onder de zelfde onstandig heden de stukjes die bij jou horen weer oprapen en aan de dokter vragen of hij ze terug wil zetten.
Trouwens, XeNTiS mogen niet bij Cyclocross wedstrijden vanwege het gevaar. Bij de eerst volgende wedstrijd eens vragen of ze de bomen en balkjes weg willen halen. Veel te gevaarlijk!
Ennuh ook vreemd: een dicht achterwiel (disc) mag ook niet bij wedstrijden met een massa start  (even los van het feit of je dat moet willen). Niet vanwege het aerodynamische voordeel dat je er mee zou kunnen halen. Nee omdat ze minder dan 16 of 12 spaken hebben. Probeer daar je arm maar eens tussen te krijgen!
Keep the rubber side down!
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 16 mei 2005 17:21

't Is dacht ik ook niet alleen het "arm-ertussen-krijgen" waardoor die wielen verboden zijn. Die Rev-X'en kunnen heel naar versplinteren bij een valpartij en dan vliegen de messcherpe carbon splinters je om de oren als bij een handgranaat. Ik weet niet of dat ook bij een Xentis kan gebeuren maar ik zie dat iig niet gebeuren bij een >16 spaaks wiel.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 16 mei 2005 17:52

Dat spinergy's kunnen versplinteren bij een frontale botsing is bij mij ook bekend. dit komt vooral door de dunne carbon spaken. Aangezien de spaken bij Xentis dikker zijn zal dit gevaal bij xentis wel meevallen..
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 17 mei 2005 11:02

Dat die Rev X kunnen versplinteren wist ik niet.
Bij de Xentis is dat niet het geval. Deze zijn zoals hierboven ook al staat goed door de 'rupture test' gekomen.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat de spaken erg stevig zijn. Bij de eerste rit sloeg binnen 3 km mijn achterderailleur in het achter wiel. Gevolg: een gat in de spaak. De XeNTiS wielen hebben een soort monocoque spaken, XeNTiS noemt dis OSH (ne Shot Hollow). Dit geeft een heel sterk, stijf en toch licht wiel. In principe had ik met dit wiel door kunnen rijden als mijn derailleur niet volledig vernield zou zijn. Wiel is door XeNTiS weer gerepareerd met behoud van garantie en volledige sterkte (schriftelijke verklaring).
Goede klantenservice dus.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 mei 2005 11:13

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Mei 2005


 Bij de eerste rit sloeg binnen 3 km mijn achterderailleur in het achter wiel.


OMG
www.watbenjedan.nl
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 22 mei 2005 16:56

Vanochtend bij het op druk zetten van de bandjes op de Xentis wielen zit ineens de helft van het ventiel in mijn pomp, zware stress. Dus snel proberen te wisselen maar ik ben niet zo handig dus toch de Mavic Sl's erin gezet ( voor ). Nu ben ik mischien helemaal knetter gek maar ik heb toch echt de volle overtuiging dat ik met de Xentis een flink stuk sneller ga en dan vooral bij de hoge snelheden > 38 - 55. Vandaag gewoon niet super als de laaste tijd met de Xentis.
Ik ben er nu echt van overtuigd dat je veel snelheid wint met de aerodynamische wielen. Net mijn band verwisseld, waarom zit er rond het ventielpijpje een stukje plastic ? als ik dit laat zitten krijg ik het lange ventiel niet ver genoeg uit de velg, en ja ik ben echt niet handig ! He Il Grasso ben je met je winterslaap begonnen, zo komt het niet goed met de condiezie.....
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 23 mei 2005 15:28

@ R Time/Epic:
Het plastic stukje rond het ventiel is voor wielen met een groter gat voor het ventiel zodat zowel presta (Frans ventiel) als andere ventielen er door passen.
Winterslaap? Ben aan het verbouwen, hoop er woensdag weer te zijn en aan te klampen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 mei 2005 21:11

Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 22 Mei 2005


Nu ben ik mischien helemaal knetter gek maar ik heb toch echt de volle overtuiging dat ik met de Xentis een flink stuk sneller ga en dan vooral bij de hoge snelheden > 38 - 55. Vandaag gewoon niet super als de laaste tijd met de Xentis.
Ik ben er nu echt van overtuigd dat je veel snelheid wint met de aerodynamische wielen.

Is ook zo! En Ksyriums zijn uitermate niet aerodynamisch en Xentissen uitermate wel aerodynamisch. Heb ff geen cijfers bij de hand maar dat zou op het vlakke best wel eens 1 a 2 kilometer per uur kunnen schelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 23 mei 2005 22:06

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 23 Mei 2005


Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 22 Mei 2005


Nu ben ik mischien helemaal knetter gek maar ik heb toch echt de volle overtuiging dat ik met de Xentis een flink stuk sneller ga en dan vooral bij de hoge snelheden > 38 - 55. Vandaag gewoon niet super als de laaste tijd met de Xentis.
Ik ben er nu echt van overtuigd dat je veel snelheid wint met de aerodynamische wielen.

Is ook zo! En Ksyriums zijn uitermate niet aerodynamisch en Xentissen uitermate wel aerodynamisch. Heb ff geen cijfers bij de hand maar dat zou op het vlakke best wel eens 1 a 2 kilometer per uur kunnen schelen.

als het niet meer is.. zeker op langere afstanden scheelt dat veel.. denk eerder 4 a 5 kmp/u
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 mei 2005 15:33

http://www.2peak.com/tools/powercalculator.php
 
Supertoffe site!
Xentissen staan er niet bij maar Hed H3 wel.
Zó enorm is het verschil trouwens ook weer niet
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie